Nový model lehkého autobusu ISUZU s nápadným designem vzbuzuje oprávněný zájem veřejnosti i novinářů. CITIMARK je jedním z představitelů nové generace lehkých autobusů, které mají v období hledání úsporných opatření a snižování nákladů v dopravě velkou budoucnost.
Konstruktéři moderního tureckého závodu Anadolu Isuzu Outomotive vyvinuli zcela nový typ autobusu, který splňuje přísná kritéria evropských parametrů. Kompaktní, částečně nízkopodlažní příměstský autobus pro 70 pasažérů představí výhradní importér pro Českou republiku společnost Turancar CZ s.r.o. od 5. do 10. června 2010 na veletrhu AUTOTEC v Brně.
Poprvé jsme u nás mohli autobusy značky ISUZU vidět před pěti lety, kdy společnost Turancar zahájila prodej modelu TURQUOISE. Ve své kategorii se stal nejrozšířenějším autobusem na trhu díky atraktivnímu provedení a příznivé ceně, vysloužil si tak přiléhavou přezdívku „nejmenší z dospělých“.
Speciálně pro město
ISUZU CITIMARK je další z nové generace středně velkých autobusů určených pro hromadnou příměstskou a městskou dopravu. Nový autobus se výrazně liší od původních modelů TURQUOISE technickým uspořádáním a nezaměnitelným designem. Důležité však je, že návrh konstrukce je koncipován už od počátku pro účely autobusu městského typu.
Osvědčený čtyřválcový motor ISUZU 4HK1E5S se nachází v zadní části, tím došlo v celé délce autobusu k zásadnímu snížení podlahy a ve střední části vznikla prostorná nízkopodlažní plošina přístupná dveřmi s dvojitou šířkou. Snížením podlahy došlo i k celkovému zvětšení vnitřního prostoru, který připomíná vzdušný interiér velkých městských autobusů. Střední dveře jsou vybaveny výklopnou nájezdovou rampou pro invalidní vozíky.
Větší ve všech směrech
Již na první pohled působí CITIMARK robustnějším dojmem, oproti svým předchůdcům má podstatně větší rozvor (4 150 mm), významnou změnou jsou velká kola, celková délka autobusu je více než 9 m. Zadní odpružení je řešeno čtyřmi pneumatickými měchy, přední má listové pružiny. K psychické pohodě cestujících přispívá velká prosklená plocha oken zajišťující dobrý výhled, logické rozmístění sedadel a praktické provedení plastového obložení stěn i stropního panelu. Vnitřní osvětlení prostoru pro cestující je zabezpečeno rozptýleným světlem z podélných osvětlovacích těles, vkusně zakomponovaných do stropního panelu. S ohledem na obsaditelnost až 70 pasažérů, převážně stojících, je interiér dobře prostorově navržen. Záchytné systémy, jako madla a tyče pro držení, přispívají ke zvýšené bezpečnosti cestujících. Komfort dopravy zvyšuje výkonná automatická klimatizace Climatronic v celém prostoru pro cestující i v kokpitu řidiče.
Základní technické údaje:
délka / šířka / výška 9 016 / 2 300 / 3 121 mm
rozvor 4 150 mm
pohotovostní / celková hmotnost 6 860 – 7 500 / 13 000 kg
motor ISUZU 4HK1E5S
emisní norma EURO 5 EEV (EGR + DPD filtr)
typ Commonrail Turbo diesel s intercoolerem
válce / objem 4 / 5 193 cm3
výkon 150 kW / 2 600 r.p.m.
kroutící moment 637 Nm / 1 600 – 2 600 r.p.m.
spojka hydraulicky ovládaná
převodovka MZW 6F
počet přev. stupňů 6+1, manuální řazení
stoupavost 42.1%
přední odpružení listové pružiny nebo 4 měchy
zadní odpružení 4 pneumatické měchy
brzdy přední / zadní bubnové
obsaditelnost 70 včetně stojících pasažérů