Hurikán Sandy odřízl v pondělí v noci od elektřiny přes šest milionů domácností po celém severovýchodě USA, lámal stromy a trhal elektrická vedení. Ale zákeřná byla rovněž stoupající hladina moře, která vyřadila z provozu dodávky elektřiny po celém New York City a v mnoha dalších přímořských městech. Energetická společnost Consolidated Edison preventivně odstavila celou síť náchylnou k zaplavení, ale i tak zažila „největší výpadek ve své historii způsobený bouří.“ Částečně to bylo způsobeno přívalem slané vody z hurikánu Sandy. „Mořskou vodu totiž není tak jednoduché vyčerpat“, říká John McDonald, ředitel technické strategie a politiky rozvoje v GE Digital Energy. „Suchá sůl je elektrický vodič. Pokud zakryje izolátory, tedy materiál, který brání průtoku elektřiny v transformátorech, přepínačích a dalších zařízeních, může to zapříčinit elektrické záblesky a způsobit zkrat. Navíc je také korozní.“
V důsledku toho musí pracovníci technické infrastruktury na Manhattanu i jinde ze všeho nejdřív před tím, než budou moci znovu spustit elektřinu, vyčerpat přívaly poloslané vody z hurikánu Sandy, celé zařízení důkladně prostříkat čistou vodou a osušit je pomocí výkonných větráků. Totéž platí i pro zatopené městské tunely metra.
Úklid může být opravdu únavná práce, zvlášť když slaná voda proniká přes větrací otvory v transformátorech a dalších strojích. „Teprve poté, co se zařízení dokonale umyje a vysuší, můžete postupně začít spouštět elektřinu, vyzkoušet všechny funkce a ujistit se, že to stále funguje,“ říká McDonald. „Zaměstnanci už s tím mají zkušenosti.“
Je to něco, co by McDonald raději neprožíval. On sám je jeden z odborníků společnosti GE na tzv. inteligentní sítě. Říká, že během obrovských bouří, jakou je hurikán Sandy, mohou inteligentní sítě, což je síť inteligentních měřidel, čidel a dalších „inteligentních“ zařízení a systémů, rychle detekovat a izolovat největší problémy tak, aby se nekumulovaly a nezpůsobily výpadek proudu. „Obnovujeme služby zákazníkům ve zdravých částech systému a vysíláme naše opravářské čety do těch částí systému, které měly poruchu," říká McDonald.
McDonald dodává, že inteligentní měřiče jsou účinným nástrojem pro stanovení rozsahu výpadku proudu. „Máte-li doma inteligentní měřiče, víme konkrétně, kteří zákazníci jsou bez elektřiny,“ říká. Technické zařízení může dát dohromady údaje inteligentního měřiče s informacemi ze systému distribučního řízení, systému řízení výpadků proudu a systému geografických informací, který obsahuje mapy digitalizované sítě a údaje o zařízeních. Tyto mapy obsahují zeměpisné souřadnice všech přepínačů, sloupů, měřičů a dalších aktiv technické infrastruktury. „Integrace těchto systémů nám ukazuje aktuální stav každého aktiva, ať je pod proudem nebo ne, v údržbě nebo v provozu,“ říká McDonald. „Když jsou pak v akci opravářské čety, přesně vědí, co se děje, kolik zákazníků je v každé oblasti zasaženo, a zda je problém ve sloupu, který spadl, nebo v transformátoru, který je mimo provoz kvůli problémům s vodou“.
McDonald říká, že inteligentní síť také pomáhá „zjistit, kterým zákazníkům je potřeba obnovit výpadek jako prvním, což pomáhá stanovit priority a zajistit, že zákazníkům byl opravdu obnoven přívod proudu.“
Inteligentní sítě pomáhají také elektrárenským společnostem a jejich zákazníkům zůstat v kontaktu, což je klíčové v chaotických bouřích, jakou je Sandy. „Pokud mají zákazníci doma inteligentní měřič a další inteligentní zařízení a systémy, můžete jim sdělit, že víte o tom, že je nějaký problém, že už máte opraváře na cestě nebo dokonce přímo na místě, a že očekáváte obnovení energie za určitý počet hodin“, říká McDonald. „To je důležité“. Nemusí to znamenat, že se dodávka obnoví okamžitě, ale zákazníky to uklidní.