19 Květen 2005
Historický most přes Divokou Orlici v přírodní rezervaci Zemská brána dostal v těchto dnech novou podobu. Oprava mostu z počátku 20. století, který byl v havarijním stavu, je součástí rozsáhlých rekonstrukcí silnic v česko-polském pohraničí za stovky milionů korun. Most byl znovu sestaven z původních kamenů, což si vyžádalo více než 11 milionů korun, a opětovně otevřen, řekl ČTK hejtman Pardubického kraje Michal Rabas.
Pardubický kraj nedávno zahájil modernizace 35 kilometrů silnic v příhraniční oblasti v okolí Králík na Ústeckoorlicku s náklady zhruba 215 milionů korun. Z toho zhruba 85 miliony korun přispěje Evropská unie. "Je to příspěvek ke zlepšení dopravní dostupnosti uvnitř regionu a k cestám do Polska. Slibujeme si od toho zvýšení podnikání a turistiky v této části kraje," uvedl hejtman.Opravy na Králicku, které patří mezi nejodlehlejší regiony kraje s nejvyšší nezaměstnaností na Ústeckoorlicku, směřují k hraničnímu přechodu v Dolní Lipce. Navazují na právě ukončenou opravu silnice podél hranic v sousedním Královéhradeckém kraji. Tento úsek o délce 22 kilometrů na přechod Orlické Záhoří - Mostowice v Polsku si vyžádal 162 milionů korun.
Rekonstrukce zanedbaných vozovek však zkomplikují dopravu v těchto oblastech s řídkou silniční sítí. Do konce listopadu budou například uzavřeny komunikace v okolí Českých Petrovic, které budou přístupné pro dopravní obsluhu střídavě vždy jen po jedné silnici.
V Pardubickém kraji se letos díky úvěru od Evropské investiční banky (EIB) opraví více silnic než loni. Na komunikace nižších tříd by mohlo plynout asi půl miliardy korun, zatímco loni to bylo zhruba 450 milionů korun. Půjčku od EIB ve výši 900 milionů korun na období 2005 až 2008 budou krajští zastupitelé schvalovat v květnu, již letos se však počítá s 200 až 300 miliony korun.