11 Březen 2010

Závodní vůz vytvořený ve spolupráci s vědci z Warwick University je první závodní auto vyrobené a poháněné pomocí udržitelných a obnovitelných zdrojů.

Je poháněn zbytky čokolády a dalšími komponenty vyrobenými z mrkve, bramborového škrobu a lnu. První zcela ekologický závodní vůz Formule 3 je nejen přátelský vůči životnímu prostředí, ale je také rychlý. Může dosáhnout rychlosti až 220 kilometrů za hodinu a během dvou a půl sekundy se dokáže rozjet z nuly na 90 kilometrů za hodinu.

Je poháněn zbytky čokolády a dalšími komponenty vyrobenými z mrkve, bramborového škrobu a lnu. První zcela ekologický závodní vůz Formule 3 je nejen přátelský vůči životnímu prostředí, ale je také rychlý. Může dosáhnout rychlosti až 220 kilometrů za hodinu a během dvou a půl sekundy se dokáže rozjet z nuly na 90 kilometrů za hodinu.

První závodní auto na světě vyrobené z obnovitelných materiálů se jmenuje Lola a vědci z univerzity v britském Warwicku ho představili na konferenci o energii v Bostonu v květnu loňského roku. Hlavní části vozu jsou vyrobené z rostlinných materiálů, mrkve a jiné kořenové zeleniny, ze lněných vláken a sojového oleje je pěna tvořící závodní sedadla

"Lola je neuvěřitelně zelená, je z materiálů, které by jinak skončily na skládce. Taková recyklace lidi přitahuje, protože při ní nemusí ani hnout prstem," řekl jeden z návrhářů auta Kerry Kirwan. "Lidem toto auto skutečně přirostlo k srdci, protože je milé," dodal.

Mnoho z komponentů, z nichž je auto vyrobeno, se obvykle nachází v zemědělských tržnicích nebo taky v popelnicích, protože většina materiálů je skutečně průmyslový odpad.

Motor BMW o obsahu dva litry byl přestavěn z benzinového na dieselový a uzpůsoben, aby mohl využívat palivo vyrobené z odpadu z čokoládoven nebo jiných továren, kde používají rostlinné oleje.

Lola má kromě bizarního paliva ještě další pozoruhodné rysy. Je to například chladič, který konvertuje ozon zpět na kyslík.

"Je to závodní auto, které kudy jede, tudy čistí," řekl další člen návrhářského týmu Steve Maggs. Katalyzátor, který je umístěn na chladiči závodního vozu, eliminuje přízemní ozón - hlavní složku smogu. Tento ozón na rozdíl od ozónu ve stratosféře, který chrání naši planetu před ultrafialovými paprsky, výrazně zhoršuje kvalitu ovzduší.

Závodní auto WorldFirst Formula 3 vyvíjeli univerzitní vědci devět měsíců a stálo to kolem 200 000 dolarů (asi 3,8 milionu korun).