07 Březen 2008
nové technologie a kinetický design pro sportovní model

Nový Focus ST vyvinula divize Ford Team RS, zaměřená výhradně na sportovní a závodní automobily. Kromě nové „tváře“, společné všem variantám Fordu Focus modelového roku 2008, obdržel Focus ST celou řadu nových komfortních a bezpečnostních systémů, aniž by jakkoli utrpěl jeho nekompromisní sportovní charakter.
„Ford Focus ST je velmi úspěšný již od svého uvedení na evropské trhy v roce 2005,“ říká John Fleming, prezident a CEO společnosti Ford of Europe. „Skvělého přijetí se tento sportovní vůz dočkal i na nových globálních trzích – v Austrálii, Mexiku či Jižní Africe. Nový Focus ST navazuje na úspěchy svého předchůdce a hrdě stojí na samém vrcholu nové rodiny modelů Focus.

Moderní exteriér, vylepšený interiér a široká paleta nových technologií se v novém modelu snoubí s prvotřídními jízdními vlastnostmi a suverénním výkonem, jež zákazníci od našeho sportovního vozu očekávají,“ dodává Fleming. „Jakožto základ pro soutěžní speciál Focus WRC zůstává Focus ST i nadále klíčovým spojovacím článkem mezi silničními vozy Ford a našimi aktivitami v motoristickém sportu.“
Vozy Ford s označením „Sport Technologies“ ztělesňují myšlenku cenově dostupných sportovních vozů. Nový Focus ST je sportovní automobil s praktickou třídveřovou nebo pětidveřovou karoserií, který lze bez problémů používat každý den. Na evropské trhy bude uveden v průběhu prvních měsíců roku 2008.
Díky přeplňovanému pětiválcovému motoru Duratec 2,5 l o výkonu 166 kW (225 k) zůstává Focus ST nejvýkonnějším představitelem rodiny Focus. K akceleraci z 0 na 100 km/h mu stačí pouhých 6,8 s, nejvyšší rychlost pak přesahuje hranici 240 km/h.
Individualistická a nezaměnitelná „tvář“ nyní zdobí všechny verze Fordu Focus, ale vzhled modelu ST je ještě dramatičtější. Designérský tým zapracoval atributy „kinetického designu“ do základních tvarů vozu tak, že výsledkem je prakticky zcela nová karoserie.
Nový přední nárazník zdobí dvojice charakteristicky tvarovaných světlometů do mlhy, umístěných po stranách zvětšené mřížky chladiče. Horní i spodní mřížka mají výplet grafitové barvy, jehož uspořádání připomíná včelí plástve. Začerněné vnitřní plochy předních světlometů vytvářejí za denního světla jedinečný „krystalický“ efekt.
„Nový Focus ST je zcela mimořádný automobil – zde jde hlavně o dynamiku a výkon,“ vysvětluje ředitel Ford Team RS Jost Capito. „Z hlediska designu bylo cílem, aby verze ST dávala najevo svoje poslání ještě srozumitelněji než předtím. To, co Team RS ve spolupráci s designérským oddělením nakonec vytvořil, dokonale splňuje představy automobilových nadšenců o špičkovém sportovním vozu. Díky výraznému exteriéru je Focus ST velmi nápadný; je to ten druh auta, který jednoduše nelze přehlédnout, objeví-li se ve vašem zpětném zrcátku.“

Bezvíčkové hrdlo nádrže Ford Easyfuel
Kromě toho, že usnadňuje tankování, zabraňuje tento systém načerpání nesprávného paliva. Výhody systému Easyfuel je nutno hledat ve dvou rovinách. Zaprvé, díky absenci víčka nádrže se řidič nemusí během čerpání pohonných hmot dotýkat tolika předmětů, což snižuje pravděpodobnost potřísnění prstů palivem.
Zadruhé, hrdlo nádrže je navrženo tak, aby bylo možné použít jen tankovací pistoli o odpovídajícím průměru. Nesprávné ústí pistole tedy nedostane šanci ani tehdy, když je jeho průměr menší, než průměr hrdla nádrže. Díky chytrému technickému řešení je systém i bez tradičního víčka nádrže naprosto bezpečný – není třeba se obávat netěsností nebo náhodného otevření za jízdy.