07 Červen 2005

Stratos_200_1.jpgFirma CONSTRUCT slavnostně představila v rámci brněnského Autosalonu studii vozu Fenomenon Stratos. Tato studie je projektem skupiny špičkových designérů, kteří spolupracují v rámci londýnské firmy Fenomenon. V jejich čele stojí rakouský designer Chris Hrabalek, proslulý prací pro Volkswagen, Porsche, BMW a v minulém roce také pro Škodu.

Lancia Stratos patřila v 70. letech 20. století k zásadním ikonám tehdejších šampionátů rallye. Její esprit a graciéznost oslovila a inspirovala designéry v londýnském studiu k práci na konceptu s názvem Fenomenon Stratos.

Nový Stratos s nápaditými hranami je vybaven osmiválcovým motorem V8 s výkonem 313 kW (425 k) z dílen Ferrari. Maximální točivý moment agregátu 373 Nm je hnán přes sekvenční šestistupňovou převodovku pouze na na zadní kola. Parametry, které Stratosu propůjčují nadprůměrnou dynamiku – z 0 na 100 km/h pod 4 s! Vozidlo má rozměry 3 932 x 1 941 x 1 251 mm, rozvor 2 275 mm a hmotnost 950 kg. Nízká hmotnost byla umožněna využitím kombinace hliníku a karbonu pro celou karosérii. Fenomenon má ve svém těle i takové vymoženosti, jako je kontrola trakce nebo ABS s elektronickým rozdělovačem brzdného tlaku. Pokud se studie potká s příznivým ohlasem automobilové top-veřejnosti, můžeme se na přelomu let 2006 a 2007 dočkat i malosériové výroby.

Kupé převzalo některé základní rysy speciálu Lancia Stratos ze 70. let. Je určeno pro automobilovou elitu, která si může dovolit ty nejvýkonnější sportovní vozy, a přitom ve své zemi nemusí mít dostatek kvalitních vozovek. Stratos totiž zvládá nejvyšší rychlosti i na nekvalitních cestách. Doslova bonbónkem studie je centrální sloupek karosérie, který brání ve výhledu podstatně méně, než silnější A-sloupky mnoha dnešních speciálů. Dveře se otevírají vzhůru společně s bočním sklem a polovinou skla čelního. Tvůrci ale přiznávají, že pokud by se Stratos dostal do výroby, musely by navržené řešení nahradit konvenčním čelním sklem s A-sloupky.

Projekt má za cíl upozornit na potenciál mladých designérů z nového studia Fenomenon. Zatím stál něco přes 1 000 000 Euro a jeho další vývoj závisí na odezvě odborného publika, resp. ochotě investorů pomoci financovat vývoj a stavbu prototypu. Pokud vše půjde dobře, mohli bychom se do dvou let dočkat malé série novodobého Steatose, zrozeného pro 21. století.