14 Duben 2005

V praxi se pod pojmem elektronický podpis většinou rozumí zaručený elektronický podpis. Zaručený elektronický podpis jsou digitální data, která podepisující osoba vytváří pomocí svého soukromého klíče a zajišťuje jimi integritu a nepopiratelnost původu podepsaných dat.
Elektronická značka je z technologického hlediska stejná jako zaručený elektronický podpis, tj. jedná se o digitální podpis. Odlišnost elektronické značky a zaručeného elektronického podpisu má především právní charakter. Elektronický podpis vytváří fyzická osoba (stejně jako vlastnoruční), elektronickou značkou může datové zprávy označovat i právnická osoba nebo organizační složka státu. Lze ji přirovnat k otisku úředního razítka.
Elektronický podpis je naprosto jednoznačný, nepadělatelný a nenapodobitelný. Jednoznačně identifikuje osobu, která dokument podepsala. Je nepochybně bezpečnější a nepopiratelnou náhradou vlastnoručního podpisu. Elektronický podpis má mnohé další výhody. Umožňuje např. převod dokumentů do elektronické podoby s možností jednoznačné autorizace. Zaručený elektronický podpis rovněž umožňuje styk občana a "úřadu" prostřednictvím elektronické pošty, takže odpadá nutnost osobní návštěvy, případně nutnost ověření podpisu.
V současné době vydává zaručený elektronický podpis jen jediná, ministerstvem informatiky akreditovaná firma - První certifikační autorita. Kvalifikovaný elektronický certifikát v základní formě dnes přijde na 752 korun s DPH a je platný jeden rok. Certifikát Komfort, jehož součástí je proti uvedenému Standardu i čipová karta a ovládací software, stojí na rok bud 1728 korun (1 až 9 kusu), nebo 1663 korun (10 a více kusu). Následný, tedy obnovený certifikát, pak stojí 752 korun. Ministerstvo informací se však v nejbližších měsících chystá udělit akreditaci další společnosti - České poště. "Do června letošního roku by ji pošta mohla mít," přiblížila termín vydání povolení poskytovat uznávané elektronické podpisy mluvčí ministerstva informací Klára Volná. Společnost První certifikační autorita bude mít konkurenta a ceny podpisu by díky tomu mohly jít dolu. Odhadnout, jak se bude situace vyvíjet, ale není podle mluvčí Volné jen tak. "Lze však očekávat, že pokud Česká pošta začne podpisy vydávat, přijde s cenou, která bude ceně První certifikační autority konkurovat," podotýká.
Nutno podotknout, že cena elektronického podpisu by měla klesat jak díky konkurenci mezi poskytovali, tak i úměrně s rostoucí poptávkou. A to nejen ze strany občanů, ale také firem nebo obcí. Poptávka je přitom závislá i na množství správních agend, které bude možné vyřídit elektronicky.
"Zájem o elektronický podpis ze strany firem vzrostl se spuštěním elektronických důchodových listu," informuje mluvčí Volná. Důchodové listy musejí každý rok všechny firmy za své zaměstnance posílat České správě sociálního zabezpečení.
"Zájem ze strany veřejné správy, tedy obcí, je podpořen mimo jiné vyhláškou ministerstva o elektronických podatelnách," doplňuje Volná. Podle této vyhlášky by v současné době měl už každý úřad mít svou elektronickou podatelnu a umět elektronicky reagovat, tzn. s využitím elektronického podpisu. Chcete-li získat elektronický podpis, je třeba podat žádost na webových stránkách www.ica.cz a uložit ji na disketu. Pak musíte zajít na pobočku ČSOB, kde předložíte potvrzení o zaměstnaneckém poměru, dva doklady totožnosti, ověřený výpis z obchodního rejstříku a certifikát bude váš.
www.ica.cz