Elektronický podpis je jedním z hlavních nástrojů identifikace a autentizace fyzických osob v prostředí internetu. Postupně stále více právních předpisů umožňuje jeho používání v oblasti orgánů veřejné správy, a to jak při komunikaci mezi úřady navzájem, tak i při komunikaci občanů s jednotlivými úřady.Nutnou podmínkou pro komunikaci občanů se státní správou s použitím elektronického podpisu jsou tzv. kvalifikované certifikáty občanů. Dosud jediný akreditovaný poskytovatel certifikačních služeb vydal několik tisíc těchto certifikátů a jejich počet rychle narůstá. V současné době občané využívají elektronický podpis vůči orgánům veřejné správy především v oblasti správy daní a v obecných správních řízeních.
Ministerstvo informatiky vykonává povinnosti stanovené zákonem o elektronickém podpisu, zejména udělování akreditací k působení jako akreditovaný poskytovatel certifikačních služeb, vyhodnocování shody nástrojů elektronického podpisu s požadavky stanovenými zákonem o elektronickém podpisu a prováděcí vyhláškou, ověřování kvalifikovaných certifikátů poskytovatelů certifikačních služeb, kteří požádali o udělení akreditace, dozor nad dodržováním zákona o elektronickém podpisu.
Podle vyhlášky č. 366/2001 Sb. ministerstvo dále stanovuje požadavky na celkovou bezpečnostní politiku a systémovou bezpečnostní politiku poskytovatelů certifikačních služeb vydávajících kvalifikované certifikáty, kryptografické moduly, které používají poskytovatelé vydávající kvalifikované certifikáty.
Ministerstvo dále zpracovává návrhy právních předpisů v oblasti elektronického podpisu. V jeho působnosti je rovněž zajištění mezinárodní spolupráce v této oblasti a plnění úkolů plynoucích z členství ČR v mezinárodních organizacích.
www.dashofer.cz