15 Červenec 2005

Koridor_Cervenka2_1.jpgNáročnou modernizací železniční trati Olomouc - Červenka, která je nyní uváděna do plného provozu, byla úspěšně dokončena další významná část druhého železničního koridoru. Vlaky zde budou moci bezpečně a pohodlně projíždět až stošedesátikilometrovou rychlostí. Tento projekt má význam nejen pro osobní, ale i nákladní dopravu, protože urychlí vlakové spojení mezi Rakouskem a Polskem. Na stavbě se podílelo sdružení dodavatelů pod vedením společnosti Skanska DS. Investory projektu byly Správa železniční dopravní cesty a České dráhy, finanční prostředky poskytl Státní fond dopravní infrastruktury.


"Stavební práce na modernizaci železničního úseku Olomouc - Červenka probíhaly za plného provozu. Bylo tedy zapotřebí pracovat velmi rychle a se zvláštním ohledem na místní přírodu, jelikož zmíněná železniční trať prochází chráněnou krajinnou oblastí," poznamenal předseda představenstva a generální ředitel Skanska DS Josef Hájek.

V České republice probíhá celková modernizace železničních tranzitních koridorů, proto bylo zapotřebí modernizovat také 16,323 kilometru dlouhý úsek Olomouc - Červenka, který je součástí železniční trati Přerov - Česká Třebová. Záměrem projektu bylo, aby klasické soupravy i jednotky s naklápěcími skříněmi mohly projíždět tento úsek až 160 kilometrovou rychlostí, dosažení prostorové průchodnosti trati, dále dosažení požadované třídy zatížitelnosti D4 a samozřejmě modernizace trakčního vedení na celém úseku.

Provoz na trati Olomouc - Červenka nebyl v průběhu stavebních prací přerušen. Doprava byla pouze omezena tak, že vlaky mohly v místě projíždět po jedné koleji v obou směrech. Součástí stavby byla modernizace trakčního vedení, zabezpečovacího a sdělovacího zařízení, zařízení dispečerské řídící techniky, silnoproudé elektroniky a rekonstrukce kabelových vedení a osvětlení. Stavba zahrnovala poloperonizaci stanice Štěpánov, mimoúrovňový příchod na nástupiště, rekonstrukce nástupišť, výstavbu podchodů a pozemních objektů, rekonstrukci mostů a propustků, výstavbu tří nových silničních nadjezdů včetně přeložek přilehlých komunikací. Vybudováno bylo také autobusové obratiště v Březcích a další objekty. Železniční stanice Střeň byla zrušena a nahrazena novou zastávkou s bezpečným bezbariérovým přístupem od obce. Nakonec byla provedena protihluková opatření.

Železniční trať v úseku Olomouc - Červenka prochází pásmem hygienické ochrany vodních zdrojů a lokalitou Chráněné krajinné oblasti Litovelské Pomoraví. Stavba byla proto průběžně biologicky hodnocena, podle toho byly následně velmi pečlivě voleny pracovní postupy, které byly přísně dodržovány. Z tohoto důvodu byla v rámci modernizace použita speciální technologie "bez snášení kolejového roštu" pro zřízení železničního spodku. Díky tomu bylo možné dílo provést za použití menšího množství těžké techniky, která by zatěžovala životní prostředí.

Projekt modernizace železniční trati Olomouc - Červenka byl oceněn titulem Stavba roku 2004 Olomouckého kraje v kategorii Dopravní a inženýrské stavby.