09 Prosinec 2008
T+T 11/2008

Zimní obutí není určeno jen na sníh. Správná doba na přezutí nastává, když průměrná teplota vzduchu klesne na 7° Celsia. Měkká běhounová směs zimních pneumatik totiž umožní svoji lepší přilnavostí k vozovce bezpečnou jízdu i na suché vozovce při nízkých teplotách, kdy letní pneumatiky jsou vlivem nízké teploty ztvrdlé. Odborníci doporučují vyměnit všechny čtyři pneumatiky, použít pneumatiky se vzorkem hlubším než 4 milimetry, před namontováním nechat pneumatiky vyvážit a prohlédnout v servisu.

Doplnění provozních kapalin
Chybějící voda v ostřikovačích dokáže cestu pořádně znepříjemnit. S příchodem podzimních mrazíků je navíc třeba běžnou kapalinu vyměnit za nemrznoucí směs.
Kontrola lišt stěračů
Motoristé by je měli měnit minimálně dvakrát do roka. Jejich výměna je zvlášť vhodná v rámci přípravy na zimní provoz, doporučuje se používat značkové lišty. Levné lišty stěračů bývají nekvalitní a mají nízkou životnost. Jestliže dojde k přimrznutí stěračů ke sklu, neodtrháváme je. Nejlepší je uvolnit je zahřáním vnitřního prostor automobilu.
Kontrola či výměna nemrznoucí směsi do chladicího systému
Cílem je zabránit, aby nedošlo ke zmrznutí chladící kapaliny, protože pak by hrozilo vážné poškození motoru nebo popraskání chladiče. I částečné zamrznutí chladicí kapaliny je nebezpečné, protože vzniklá ledová zátka brání cirkulaci kapaliny a může dojít k přehřátí motoru. Proti mrznutí chladicí kapaliny musí být chráněno i vozidlo, které není v zimním provozu používáno a je odstaveno. Životnost chladicí kapaliny je zhruba tři až čtyři roky a vyžaduje kontrolu její mrazuvzdorností.
Kontrola dieselového motoru
Nízké ranní teploty hůře snášejí zejména vozy se vznětovými motory. Problémům při startování můžete předejít výměnou špatně žhavících svíček.
Pozor na akumulátor
Nároky na baterii v tomto období výrazně rostou. Pokud je akumulátor slabý, vůz může špatně startovat. Nikdy ho však neroztahujte na laně. Autu tak hrozí na opravu finančně nákladné poškození katalyzátoru či rozvodového řemenu. Nedostatečně nabitý akumulátor také může snadno zamrznout, zatímco plně nabitý akumulátor snese teploty až do mínus
50° C.
Osvětlení vozidla
Znečištěné světlomety výrazně zkracují délku osvětleného prostoru. Před každou jízdou je třeba sklo světlometů očist. Doporučuje se nechat před zimním obdobím světlomety seřídit, rovněž nechat zkontrolovat dobíjení. Nezbytné je mít s sebou také kompletní sadu náhradních žárovek.
Brzdy
V zimním období lze předpokládat výskyt kluzkých úseků vozovek. Proto je důležité nechat zkontrolovat nejen účinnost brzd, ale zejména souměrnost brzdění.