12 Září 2005

vlak.jpgČeské dráhy přebírají přepravu dřevní štěpky pro papírny ve Štětí; ze silnic zmizí asi tři a půl tisíce kamionů ročně
Přibližně čtvrtinu přepravy dřevní štěpky pro papírny Mondi Packaging and Paper ve Štětí budou od nynějška zajišťovat České dráhy, a.s. Uzavření kontraktu a přípravu u nás zcela nového logistického řešení zrealizovali obchodní manažeři odboru nákladní dopravy a přepravy, organizační jednotka SPEDICE ČD (obchodní název ŽELSPED) ve spolupráci s firmou Wood & Paper.

Ročně tak ČD přepraví z Plané u Mariánských Lázní a ze Ždírce nad Doubravou do Štětí přes 80 000 tun dřevní štěpky po železnici. Ze silnic na těchto trasách tak zmizí ročně přibližně 3 500 kamionů. To bude představovat například jen v okolí Štětí snížení nákladní silniční dopravy asi o 70 kamionů týdně. Železniční přeprava je zajištěna podle pevných jízdních řádů v garantovaných časech systému just-in-time.

Dřevní štěpka (surovina používaná k výrobě papíru) byla dosud přepravována výhradně kamiony. České dráhy nabídly nové komplexní logistické řešení přepravy této dřevní hmoty prostřednictvím speciálních přepravních zásobníků (kontejnerů) s jednoduchou manipulací umožňující rychlou nakládku a vykládku přímo na zákazníkem požadovaných místech. Ředitel ČD Želsped (zajišťuje vagóny, kontejnery, samotnou přepravu a koordinuje nakládku a vykládku) Jiří Hrbáč tuto formu dopravy popisuje: Jde v podstatě o 20stopé velkoobjemové kontejnery - každý o obsahu 45 kubíků. Na jeden železniční vůz se vejdou tři kontejnery dohromady s více než 40 tunami štěpky. Ověřovací provoz prokázal, že šestnáctivozová souprava tak může přepravit najednou více než 650 tun dřevní hmoty. Nakládka je jednoduchá prostřednictvím nakladače. Vykládku pak provádí vysokozdvižný vozík se speciální vidlicí. Z vozu sejme celý kontejner, přepraví ho na místo plánovaného vyložení a tam jej otočí až o 180 stupňů. Kompletní manipulace včetně překonání asi stometrové vzdálenosti mezi vozem a skládkou tak trvá pouhých 6 minut.
Velmi rychlá manipulace a pevné jízdní řády umožňují nasadit pro tři plánované přepravy týdně – dvě z Plané u Mariánských Lázní a jednu ze Ždírce nad Doubravou – pouze jedinou soupravu. Doba přepravy od nakládky do dodání suroviny zákazníkovi je kratší než 24 hodin. Tato technologie je přitom vhodná i pro přepravy různých druhů nevlhnoucích sypkých hmot.

ČD při realizaci tohoto kontraktu spolupracují také s dalšími partnery. Samy zajišťují vagóny, kontejnery, samotnou přepravu a koordinují nakládku a vykládku, vlastní vykládku v areálu společnosti Mondi Packaging Paper ve Štětí provádí v rámci obsluhy vlečky akciová společnost Viamont. Speciální přepravní zásobníky (kontejnery) byly vyrobeny v Itálii, vyvinula a Českým drahám je pronajala rakouská společnost Innofreight Logistics.

ČD uzavřely se společností Wood and Paper (operátor pro zajištění logistiky dovozu surovin do papíren ve Štětí) rámcový kontrakt na období 5 let s plánovaným objemem přepravy 420 000 tun dřevní štěpky. To bude představovat odlehčení silničním komunikacím v České republice a především na Mělnicku o přibližně 17 000 kamionů. ČD však budou usilovat o získání dalších přeprav - mimo jiné s cílem omezovat intenzitu kamionové dopravy ve Štětí a jeho okolí i na trasách spojujících dodavatele dřevní hmoty a zpracovatelský závod Mondi Packaging and Paper Štětí.

ČD podnikají také další kroky k získání přeprav ze silnic a odlehčení přetíženým silničním komunikacím. Jde například o zlepšování podmínek pro kombinovanou přepravu nebo prosazování stavby vlečkových areálů do budovaných průmyslových zón. Příkladem může být areál automobilky TPCA u Kolína, který měl být původně obsluhován výhradně kamiony. V současné době je však tato automobilka obsluhována z velké části ekologickou železniční dopravou s významným snížením vlivů dopravy na obyvatele Kolína a jeho okolí. Téměř veškerá produkce automobilky je nyní odvážena vlaky, zatímco původní úvahy počítaly pouze s kamionou dopravou. Většímu uplatnění železnice v tomto případě však brání malá kapacita dodatečně vybudované vlečky. Toto je však obecně jeden z problémů bránících vyššímu uplatnění železniční dopravy oproti kamionové, bez ohledu na dopravní společnost. Nové průmyslové zóny v ČR i v zahraničí totiž často nejsou napojeny na železniční infrastrukturu. Železniční doprava je také znevýhodněna nerovnými podmínkami na trhu, které výrazně zvýhodňují kamionovou dopravu chybějícím výkonovým zpoplatněním (mýto).

Informace o speciálních přepravních zásobnících (kontejnerech) pro dřevní štěpku
Speciální zásobník, upravený 20stopý kontejner pro přepravu dřevní hmoty a sypkých hmot, je vyráběn italskou společností Cobra Containers. Jeho vývoj a pronájem do ČR zajistila rakouská společnost Innofreight Logistics. Vlastní hmotnost jednoho kontejneru je 2,9 tuny, ložná hmotnost je 18 tun, celkový objem 45 m krychlových. Šířka v ložné ploše je 2 550 mm, ve většině své výšky je však rozšířena na 2 900 mm. Díky zesílené podlaze lze manipulovat s plně loženým kontejnerem a lze ho otočit o 180 stupňů, což významně zjednodušuje a urychluje manipulaci při vykládce. Zásobník (kontejner) je v ČR prezentován pod názvem WoodTainer, což lze volně přeložit jako přepravník dřeva.