26 Září 2005

posta_1.jpgVýznamné úspory pro Českou poštu a zkvalitnění poštovních služeb přinese nový sběrný přepravní uzel (SPU) v Brně - Štýřicích, jehož výstavba byla zahájena slavnostním poklepem základního kamene. Nový technologický a přepravní systém umožní bez dalších zpracovatelských mezistupňů zajistit celý souhrn provozních operací se sníženým počtem pracovníků a ve vyšší úrovni kvality. Tuto významnou zakázku za téměř jednu miliardu korun uskuteční společnost Skanska CZ do května roku 2007, kdy bude SPU uveden do zkušebního provozu.

"Modernizace České pošty je podmínkou jejího úspěchu, zvlášť dnes, kdy Česká pošta musí čelit sílící konkurenci na trhu poštovních služeb a hledat nové příležitosti a nové služby, které by svým zákazníkům mohla nabídnout," potvrdila Dana Bérová, ministryně informatiky, jejíž úřad plní funkci zakladatele České pošty s.p.

"Nově budovaný SPU se stane technologickou hlavní osou přemísťovací činnosti jihomoravského regionu, která významně a efektivně ovlivňuje činnost pošt a služby zákazníkům. Našim cílem je dosáhnout výrazného posunu v kvalitě zajištění podávací a dodávací služby, zvýšení konkurenční odolnosti České pošty a zároveň vytvořit podmínky k expanzi na trhu poštovních a logistických služeb," uvedl Ĺudovít Gulázsi, ředitel jihomoravského Odštěpného závodu České pošty.

"Koncentrace zpracování zásilek do jednoho zpracovatelského centra povede ve své konečné fázi ke zkvalitnění přepravy zásilek k zákazníkům a k realizaci poštovní technologie na úrovni odpovídající dnešním i budoucím nárokům pošty," doplnil generální ředitel České pošty Karel Kratina.

Současná pracoviště SPU Brno 02 jsou umístěna v prostorách pošty Brno 2 v objektu, který stojí v centru města vedle nádražní budovy žel.st. Brno hlavní nádraží. Veškerá pracoviště, provozní, manipulační, odstavné i skladovací plochy kapacitně nedostačují a neodpovídají potřebám provozu. Objekt tohoto SPU má vzhledem ke svému umístění velké problémy především z hlediska dopravního zapojení.

Lokalita navržená k výstavbě nového SPU - k.ú. Brno Štýřice, ul. Heršpická, disponuje prostorovou možností pro realizaci tohoto projektu. Stavba svým charakterem splňuje požadavky územně plánovací dokumentace města Brna, neboť předmětné území je v zóně obchodu a služeb. Vyskytuje se v místě silně rozvinuté infrastruktury inženýrských sítí, má dobré komunikační napojení na silniční síť a prostřednictvím kyvadlové přepravy a překládky i napojení na síť železniční.

Ve výběrovém řízení na generálního dodavatele stavby zvítězila společnost Skanska CZ. "Tento projekt vyžaduje speciální přístup a je svým způsobem unikátní. Zahrnuje užití množství speciálních technologií, aby byla zaručena vysoká kvalita objektu nejen po stavební ale také po bezpečnostní stránce," sdělil Jindřich Ťukal, výkonný ředitel Divize Pozemní stavitelství Morava společnosti Skanska CZ, která stavbu provádí.

Celý projekt zahrnuje několik stavebních částí. S výstavbou nejvýznamnějšího objektu sběrného přepravního uzlu na Heršpické ulici v Brně souvisí výstavba nové pošty v Bystřici nad Pernštejnem. Dalšími vyvolanými investicemi je prodloužení ulice Polní za účelem zajištění dopravní obslužnosti vlastního přepravního uzlu mimo obytnou zónu a stavební úpravy v dopravním závodě České pošty v Brně - Štýřicích, které umožňuje bez projezdu zbytečných kilometrů údržbu, opravy a parkování technologických vozidel zajišťující přepravní činnost České pošty.

Vzhledem ke složitým geologickým podmínkám v místě stavby hlavního objektu SPU, kdy v hloubce čtyř až šesti metrů se nachází geologické rozhraní, budou základy nového objektu založeny speciální hlubinnou metodou a podlahy v prvním nadzemním patře budou zvlášť vyztuženy. Tak se předejde nechtěnému sedání budovy, které by mohlo negativně ovlivňovat chod citlivých poštovních technologií.

Nový SPU Brno 02 bude vybaven automatizovanými listovními a balíkovými třídiči, které vedle třídění pro hlavní přepravní síť České pošty a částečně pro mezinárodní přepravní síť umožní třídit poštovní zásilky pro celý jihomoravský region.

Úspory

Po aktivaci nového SPU Brno 02 bude přepravní síť jihomoravského regionu vedena z a do jediného bodu - dojde ke snížení počtu o 46 vozidel používaných poštovní přepravou.
V důsledku centralizace přepravních činností na území regionu do jediného bodu dojde k roční úspoře téměř 34,5 mil. korun v relacích železničních a silničních kurzů.

Předpokládaná úspora počtu pracovníků oproti současnému stavu bude téměř 250 osob, což představuje roční úsporu v oblasti mzdových nákladů více než 77 mil. korun.

Celková úspora ve finančním vyjádření tedy přesáhne 111,5 mil. korun ročně.

Optimální cílový stav pracovníků u nového SPU Brno 02 za předpokladu zavedení všech automatizovaných technologií je 570 zaměstnanců.