12 Leden 2007

hybrid-vehicle-blogs.jpgDíky vysokým cenám ropy se hitem stanou automobily s nízkou spotřebou. Očekává se prodej až půl milionu vozidel s hybridním pohonem. Nadbytek výroby v automobilovém průmyslu a špatné finanční výsledky způsobí bankrot několika firem v odvětví. To jsou některé z hlavních závěrů každoroční studie celosvětového automobilového trhu Momentum: 2007 KPMG Global Auto Executive Survey, kterou provádí specializovaný tým pro automobilový průmysl společnosti KPMG LLP (US). Tento průzkum, založený na rozhovorech se 150 vrcholovými manažery společností z celého světa vyrábějících přímo automobily nebo automobilové díly, byl proveden během října a listopadu roku 2006.

Blíží se konec SUV?
Sportovně užitkové vozy (tzv. SUV nebo 4x4) se stanou první obětí celosvětově vysokých cen ropy, které následně zvyšují ceny pohonných hmot v jednotlivých zemích. Tento závěr potvrdilo osm z deseti oslovených manažerů tohoto průzkumu. Vysoké ceny ropy značně změnily nákupní zvyklosti spotřebitelů, kteří při výběru nových vozů stále častěji preferují ekonomičnost provozu a celkovou ohleduplnost k životnímu prostředí.

Nejčerněji vidí budoucnost tzv. čtyřkolek experti v severní Americe. Pouhá tři procenta z nich očekávají v tomto roce růst v segmentu SUV vozů. Optimističtější předpovědi mají automobiloví odborníci v Asii, kde růst očekává 52 procenta z nich, v Evropě jim věří 39 procent, přičemž i zde je vidět znatelný pokles, a to o celých 11 procent v porovnání s 50 procenty z roku 2005.

Nízká spotřeba nadevše
Ještě více dotázaných (celkem 89 procent) se domnívá, že ekonomická stránka provozu automobilů se v brzké době stane hlavním hodnotícím kritériem při nákupu vozidel. Pro zákazníky bude tento ukazatel mnohem důležitější než současná hodnotící kritéria, jakými jsou kvalita, bezpečnost, dostupnost nebo celkový vzhled a design automobilu.

„Výsledky tohoto průzkumu jasně dokazují, že automobilové odvětví čeká velká výzva. V poměrně krátké době se bude muset adaptovat a přeorientovat dle měnících se nákupních zvyklostí a preferencí zákazníků,“ komentuje výsledky výzkumu Andrew Sutherland, partner společnosti KPMG Česká republika odpovědný za automobilový průmysl, a doplňuje:„Právě vliv vysokých cen ropy a rostoucí požadavky zákazníků na ekonomičnost provozu vozidel jsou toho jasným důkazem.“

Budoucnost pro hybridní vozidla
Studie společnosti KPMG LLP (US) se také zaměřila na to, které kategorie vozidel nahradí zisky při předpokládané stagnaci prodejů vozidel SUV, neboť právě tato kategorie vždy představovala pro většinu automobilek hlavní zdroj zisků. „Největší poptávka se očekává po vozidlech s hybridním pohonem a osobních automobilech nižších tříd. Během následujících pěti let se právě u těchto dvou kategorií očekává největší růst,“ upozorňuje Andrew Sutherland.
Zejména do vozidel s hybridním pohonem, kterých bylo v roce 2006 na celém světě prodáno 200 tisíc, vkládají dotázaní velké naděje. Celkem 34 procent respondentů se domnívá, že v letošním roce se prodá dalších 300 tisíc těchto automobilů, přičemž dalších 37 procent expertů vidí budoucnost hybridů ještě optimističtěji – podle nich může prodej v roce 2007 dosáhnout až půl milionu těchto vozidel.

Vzhled a design
V pořadí kritérií, podle kterých se zákazníci rozhodují, jaké auto si koupí, nenastal oproti minulým rokům větší posun, ovšem až na dvě výjimky. Ačkoliv je kvalita stále vnímána jako velmi důležité hledisko, na pomyslné první místo se v názorech automobilových expertů prosadilo kritérium palivové úspornosti a efektivnosti. Výrazný nástup zaznamenal i vzhled a design automobilu.

„Globální výzkum naznačuje, že design a styl nabývá na důležitosti a že mnoho zákazníků si vytváří silnou emocionální a estetickou vazbu na svá vozidla. Často si nový automobil vybírají, při podobnosti ostatních parametrů, právě jen na základě vzhledu. Podle mého názoru ovšem typický český zákazník bude při rozhodování o koupi nového vozu preferovat spíše praktičnost a ekonomický provoz, než vzhled a design,“ vysvětluje Andrew Sutherland.

Očekávané bankroty
Vrcholoví automobiloví manažeři očekávají i značné změny na trhu. Vysoké náklady na výrobu, špatné finanční výsledky a nadměrná produkce mohou způsobit bankroty jednotlivých firem na trhu. Další velká vlna změn se očekává také v oblasti fúzí a akvizic jednotlivých dodavatelů na automobilovém trhu. Vytvoření aliancí jim alespoň zčásti umožní snížit vysoké výrobní náklady. Tento názor zastává přes 80 procent dotázaných manažerů z asijských automobilek, zatímco v severní Americe tento názor podporuje téměř 60 procent oslovených expertů.

„Důvody pro tyto radikální změny jsou jasné. Firmy se budou snažit snížit své výrobní náklady a také budou hledat nové obchodní příležitosti pro svůj další rozvoj,“ doplňuje Andrew Sutherland ze společnosti KPMG Česká republika.

Nedostatečně kompetitivní nákladová struktura bude hlavní příčinou budoucích bankrotů podle 47 procent dotázaných, z toho v Evropě tento názor zastává téměř 70 procent dotázaných. Podle severoamerických manažerů se budou na bankrotech výraznou měrou podílet i podnikové výdaje na zdravotní pojištění a zaměstnanecké benefity.
Téměř 9 z 10 oslovených manažerů se domnívá, že počet bankrotů během následujících několika let vzroste nebo zůstane na stejné úrovni, tak jako je tomu dnes. Naopak pouze 10 procent z nich věří ve snížení počtu bankrotů.

V pořadí nejdůležitějších příležitostí pro snížení nákladů se na prvním místě umístily inovace ve způsobu výroby (66 procent), poté následovaly inovace v oblasti materiálů a surovin (61 procent) a možnosti outsourcingu/offshoringu především do Číny a střední a východní Evropy (61 procent).

Česká republika
A jaká je situace na českém automobilovém trhu ve světle globálních trendů? „Na českém automobilovém trhu stále dominuje Škoda, i přes nepatrný pokles v celkovém prodeji oproti roku 2005. Převaha Škody bude pokračovat tak dlouho, dokud bude schopná nabízet velmi dobrou kvalitu a spolehlivost svých vozů v kombinaci s rozumnou cenou,“ říká Andrew Sutherland a doplňuje: „ Češi nicméně nejsou při koupi automobilů vždy patrioty, jak ukazují nedávno zveřejněné statistiky, podle nichž bylo dovezeno více ojetých a ve své většině cizích aut, než bylo koupeno aut nových. Bude zajímavé sledovat, zda-li tento trend bude pokračovat i přes růst disponibilních příjmů.“

Asijské značky na vzestupu
Podobně jako v minulém roce se respondenti víceméně shodují na tom, že se celosvětový tržní podíl asijských značek bude zvyšovat (u čínských značek zastává tento názor 79 procent respondentů, respektive 55 procent u indických a 55 procent u japonských a jihokorejských), a to na úkor především tradičních amerických značek, u nichž růst celosvětového tržního podílu očekává jen 10 procent dotázaných. Podíl evropských zůstane na stabilní úrovni.

Tržní podíl automobilových značek podle regionů či zemí
V horizontu následujících pěti let, automobilové značky kterých regionů zvýší, případně sníží svůj podíl na celosvětovém trhu?
Čína se stává samostatným fenoménem, shodují se respondenti průzkumu KPMG. Důvěra panuje nejen v kontinuální dvouciferný růst čínské ekonomiky, ale i ve stejně dynamický růst prodejů na automobilovém trhu – 85 procent dotázaných se domnívá, že v následujících pěti letech budou prodeje automobilů v Číně růst nejméně o 10 procent, 20 procent respondentů se dokonce domnívá, že prodeje se budou pohybovat od 21 do 30 procent. I ziskovost bude podle respondentů dobrá – podle 61 procent z nich se bude v následujících pěti letech zvyšovat.