Myšlenka o vztahu Brna a veletrhů byla hlavním smyslem tiskové konference, která se konala v pondělí 10. října. Přítomnost vedoucích představitelů düsseldorfských veletrhů a jejich dceřiné společnosti před novináři měla za účel vyvrátit dlouhotrvající dohady o tom, zda brněnské veletrhy chtějí dále pokračovat ve výstavnictví v jihomoravské metropoli, či zda nemají v úmyslu přenést své hlavní aktivity do Prahy. Všichni jednoznačně potvrdili, že Brno je a nadále bude v České republice hlavním městem veletrhů. Dojde i ke zkvalitnění výstavních služeb a uvedení novinek - Urbis Invest, Plastex a Fintech.
Strategie se nemění
"Rozvoj BVV a výstavnictví v Brně je a bude strategickým záměrem společnosti. Strategie, se kterou Messe Düsseldorf v roce 1998 do Brna přišlo a spolu s městem Brnem prosazuje, se nemění. Našimi prioritami je i nadále rozvoj veletrhů a areálu v Brně," řekl na tiskové konferenci a.s. Veletrhy Brno a jejích vlastníků Messe Düsseldorf a města Brna primátor Düsseldorfu Joachim Erwin.
V minulých měsících se v tisku objevily zprávy o tom, že BVV hodlá své podnikání přesunout do Prahy. „Veletrhy Brno od roku 2000 pečlivě situaci v Praze monitorují. Hodlají se však plně soustředit na business, který se odehrává v Brně a věnovat se jeho rozvoji,“ tvrdí Erwin.
Jak to všechno začalo?
Messe Düsseldorf patřící do „Velké šestky“ německého výstavnictví vstoupilo do majetkové struktury a.s. Veletrhy Brno v roce 1998. Proč si Messe Düsseldorf pro svou expanzi směrem na východ od německých hranic zvolilo právě Brno? „Díky tradici výstavnictví právě v tomto městě, vyspělému know-how, stavu infrastruktury, připravenosti a úrovni podnikání i kvalitě managementu,“ vypočítává Erwin. „Brno tak mělo díky všem těmto kritériím nejlepší předpoklady k získání vedoucí pozice ve střední Evropě.“
Dobře zvolená strategie
Veletrhy Brno tak mohou již 7 let profitovat z partnerství se silným zahraničním vlastníkem. Messe Düssseldorf přispívá svou silou, investiční činností, prestiží a know-how k naplňování strategie, kterou si při vstupu do majetkové struktury Veletrhů Brno vytkla. Strategie se opírá o čtyři základní pilíře, kterými jsou:
Internacionalizace veletrhů
Rozvoj infrastruktury
Synergie
Spolupráce s městem- podpora businessu v regionu
Veletrhy = Brno a Brno = Veletrhy
V současné době Messe Düsseldorf vlastní 60,4% akcií společnosti Veletrhy Brno, město Brno pak 34%. „Je to model vlastnictví běžný v Německu. Pozice města v majetkové struktuře veletržní právy je logická,“ konstatuje Erwin. „Veletrhy jsou slepicí, která snáší pro Brno zlatá vejce.“ Takto lakonicky zhodnotil přínos výstavnictví, resp. přínos podnikání a.s. Veletrhy Brno bývalý primátor města Brna Petr Duchoň již v roce 2004. Naráží tak na známou skutečnost, že veletržní business je neodmyslitelně spjat s regionem. „Na veletržní podnikání v Brně je navázáno tisíce pracovních míst. Veletržní aktivity představují kromě toho nepřehlédnutelný finanční přínos pro město, podporují podnikání v regionu a obecně napomáhají budování image a propagaci Brna a jižní Moravy. Na skutečnost, že veletrhům v Brně se daří, můžeme být jako Brňáci hrdí,“ konstatuje stávající brněnský primátor Richard Svoboda. Ročně do Brna za veletrhy přijíždí více než 12.300 firem a 1,1 mil návštěvníků z celého světa.
Zájem o veletrhy v Brně roste
Veletrhy v Brně mají tradici, která se datuje již od roku 1928. Výstavnictví Brnu svědčí, což potvrzují i předběžné výsledky 1. pololetí 2005. „Také díky vstupu do EU prvních 6 měsíců letošního roku láme rekordy. Ve srovnání s rokem 2003, který má s ohledem na dvouletý cyklus některých specializovaných veletrhů skladbu veletržního kalendáře totožnou s rokem 2005, padl rekord z hlediska čisté výstavní plochy. Vystavovatelé obsadili 259.009 m2, což je o 14,4 % více než v roce 2003. Zároveň počet vystavovatelů vzrostl o 7% a počet návštěvníků o 22%,“ dodal k aktuálnímu vývoji generální ředitel společnosti Veletrhy Brno Jiří Škrla. Bezkonkurenčně největší počet zahraničních návštěvníků přijíždí do Brna ze Slovenska.
Další rozvoj výstavnictví v Brně
Od roku 1998 investovaly Veletrhy Brno do rozvoje infrastruktury brněnského výstaviště více než 1,5 mld. Kč. Rozvoj infrastruktury byl jednu z priorit německého vlastníka. Mezi nejvýznamnější investice přitom patří výstavba nových pavilonů V a F, realizace Business Centra a tiskového střediska, výstavba Kongresové haly hotelu Holiday Inn a vícepodlažní kryté parkoviště - Expoparking. „Tímto samozřejmě naše rozvojové plány brněnského výstaviště neskončily,“ uvádí Herbert Vogt, předseda představenstva a.s. Veletrhy Brno. A dodává: „Máme zpracovaný rámcový masterplan rozvoje výstaviště do roku 2020, který neustále upřesňujeme.“
Co nás čeká v nejbližší době
„K prioritám patří výstavba vstupních prostor z ulice Hlinky. Zpracováváme také možné varianty výstavby nové multifunkční haly a vybudování nové haly P. Ukázalo se totiž, že rozvoj některých veletržních projektů vyžaduje také nová řešení v areálu. Typickým příkladem jsou největší brněnské projekty - Mezinárodní strojírenský veletrh, Stavební veletrhy a Autosalon,“ komentuje Herbert Vogt.
Tyto konkrétní záměry jsou jasným důkazem, že budoucí rozvoj veletrhů v Brně je naší jedinou prioritou. Brno je a bude hlavním městem veletrhů.
Společnost Veletrhy Brno uspořádala v roce 2004 v areálu brněnského výstaviště 41 vlastních veletrhů, s 12 293 vystavovateli z 58 zemí. Ti obsadili 441 225 m2 výstavní plochy. Akce navštívilo loni 1,1 milionu osob z 88 zemí. BVV si upevnilo svou dominantní pozici na auditovaném výstavním trhu s 62,3 %, což představuje roční nárůst 3,4 %.