30 Červen 2005

truck_1.jpgS novou technikou SCR (Selective Catalytic Reduction) budou produkovat užitková vozidla v budoucnosti ještě méně výfukových plynů a současně spotřebují méně paliva. Společnost Bosch vyvinula ústřední prvek této techniky chránící životní prostředí: inovační dávkovací systém redukčních činidel "DENOXTRONIC". Ten umožňuje výrazně snížené emise oxidu dusíku a pevných částic se současnou výhodou při spotřebě paliva oproti ostatním aplikacím EURO V. Tak mohou být splněny mezní limity nadcházejících norem výfukových plynů EU.

Pro člověka a životní prostředí

S užitkovými vozidly v trvalém provozu bude v nejbližší době ujeto několik statisíc kilometrů. Stávající systémy dodatečné úpravy výfukových plynů narážejí u těchto požadavků rychle na hranice své výkonnosti. Aby se zajistily jak nízké emise a současně se spotřebovalo méně paliva, jsou zapotřebí nové postupy pro dodatečnou úpravu výfukových plynů v oblasti vozidel. Na jejich úspěšném vývoji má Bosch významný. Takto pracuje DENOXTRONIC:U metody SCR se do proudu výfukových plynů přimíchá směs redukčních činidel AdBlue (32,5%ní vodný roztok močoviny). To je nejedovatá chemická látka bez zápachu. Nízkotlaké čerpadlo přivádí AdBlue k charakteristikami řízenému dávkovacímu ventilu, ten smíchává potřebné množství ve směšovací komoře se vzduchem. Přes rozprašovací zařízení se dostává aerosol před katalyzátor SCR do proudu výfukových plynů. Po vstřiku se redukční činidlo přemění nejprve na amoniak a oxid uhličitý. Ve druhém kroku reagují oxidy dusíku ve výfukovém plynu s amoniakem na vodu a dusík.Proto, aby byl dosažen maximální čistící účinek, je rozhodující vždy přizpůsobit dávkování redukčního činidla Adblue provoznímu stavu motoru a katalyzátoru. Tuto úlohu plní DENOXTRONIC. Integrovaný řídící přístroj. Na základě naměřených dat z řízení motoru a traktu výfukových plynů rozezná v každém provozním stavu aktuální požadavky a dávkování odpovídajícím způsobem přizpůsobí.S DENOXTRONIC je možné snížit emise oxidů dusíku až o 85 % a výfuk pevných částic až o 40 %. Přitom je možné koncept motoru dimenzovat výhodně pro spotřebu, směrem k tomu, aby byl „úsporný“, takže ve srovnání s jinými aplikacemi EU4 se spotřebuje o 5-10 % méně paliva.

Investice do budoucna

DENOXTRONIC se dá s nízkými náklady přizpůsobit do prvovýbavy všech běžných katalyzátorových konceptů SCR. Systém pracuje spolehlivě a je, až na obvyklou výměnu filtrů, po dobu své provozní životnosti téměř bezúdržbový. DENOXTRONIC je připraven již na diagnózu on board předepsanou od roku 2005, a je možné jej tak jednoduše integrovat do konceptu vozidla. Zvýšená pořizovací cena vozidla s katalyzátorem SCR se dlouhodobě zaplatí výrazně sníženou spotřebou paliva – při výhodě ve spotřebě ve srovnání s jinými aplikacemi Euro IV ve výši 5 % až 10 % se pořizovací náklady amortizují již po 110 000 - 360 000 km.V uzavřené několikaleté fázi zkoušek prokázal DENOXTRONIC svoji efektivitu a svoji robustní a spolehlivou funkci. Se systémem DENOXTRONIC přispívá společnost Bosch dalším důležitým prvkem k čistému životnímu prostředí.