22 Listopad 2005

conti_1.jpgNěmecký závod Continental Temic, Ingolstadt vyvinul 3D kameru pro vyhodnocení obsazení vozidla. Od druhé poloviny osmdesátých let patří pasivní bezpečnostní systémy, jako jsou např. pásy a airbagy do standardní výbavy většiny vozidel. Vylepšená ochranná zařízení, jako jsou airbagy v oblasti nohou a kolen, nafukovací bezpečnostní pásy, nebo aktivní opěrky hlavy jsou ve fázi zavádění nebo vývoje.

Trend směřuje k zařízením, které je možno silněji individuálně kontrolovat, jako jsou moduly aibargů. První systémy byly vybaveny jednostupňovými generátory. Později začaly být používány dvoustupňové generátory plynu (Dual Stage Inflator) a nejnovější zařízení používají vícestupňové generátory plynu. U technologie VOI (Variable Output Inflator) je výkon v určitých mezích kontinuálně regulovatelný.
Zádržné systémy lze při použití systémů identifikace a klasifikace osazenstva lépe přizpůsobit potřebám osazenstva, za určitých situací lez dokonce potlačit odpal airbagu. Za pomoci tak zvaných OC systémů (Occupant Classification Systems) lze zjistit, zda je sedadlo obsazeno nebo ne. Pokud je obsazeno, mohou tyto systémy ještě identifikovat, co se na tomto sedadle nalézá. Tak se vypne airbag na dětských sedadlech, aby se vyloučila příslušná rizika. U cestujících bude provedena jejich klasifikace a nastavena vhodně přizpůsobená zádržná síla. Zohledňovány jsou přitom jak tělesné charakteristiky, jako jsou váha, velikost a poloha sedadla, jakož i skutečné parametry nárazu, jako je závažnost nehody, směr a přesah.
Dalším těžištěm tohoto vývoje senzorů je ještě rozeznání posunu některého cestujícího, tak zvané rozeznání OOP (Out of Position). Tak lze také zde případně potlačit spuštění airbagu, pokud některý pasažér sedí příliš blízko modulu airbagu.
Autor: Ing. Václav Matys