16 Červenec 2009

Intenzivní brždění je pro motocyklisty zlým snem. Každý pátý pád je způsoben zablokovaným předním kolem. A dále: každý pád při nehodě zdvojnásobuje riziko smrtelného zranění. To přichází nový antiblokovací systém (ABS) Continentalu pro firmu Aprilia právě vhod. Protože ABS by dokázalo 93 procentům – tedy skoro všem! – pádům, způsobených
zablokovaným předním kolem.

Italský výrobce motocyklů tímto systémem vybavuje hned tři modely – Mana, Shiver a Dorsoduro. ABS váží pouze 1,2 kilogramu a lze jej proto do infrastruktury motocyklu integrovat s vynaložením nízkých nákladů.

Know how Continentalu z vývoje ABS pro osobní automobily umožnilo realizaci nového antiblokovacího systému pro automobily (MAB) za necelých 16 měsíců. Dirk Remde, šéf brzdových systémů pro motocykly v divizi Chassis and Safety: „Naše systémy představují důležitý příspěvek pro plnění European Safety Charta, jejímž vyhlášeným cílem je snížit počet nehod na motocyklech do roku 2010 na polovinu oproti roku 2004.“

Již přede dvěma lety vyvinul Continental ve spolupráci s BMW systém ABS pro motocykly. Jako u automobilu slouží také MAB ke stabilizaci vozidla. Senzory na předním a zadním kole zjišťují, jak rychle se kola při brždění otáčí a zda nehrozí jejich zablokování. V takovém případě sníží řidiči jednotka intenzitu brždění, aby se zabránilo zablokování – a tak ztrátě jízdní stability.

Jako dodatečnou možnost k základnímu MAB mají výrobci motocyklů k dispozici jednotku identifikace nadzvedávání zadního kola. Tato Rear-wheel Lift-off Protection (RLP) může za pomoci citlivého senzoru brzdného tlaku, který vyhodnocuje hydraulický tlak identifikovat, že hrozí „odlepení“ zadního kola.