16 Květen 2005
Automobil - samohyb, který změnil a zmenšil náš svět a nabídl také celou řadu dříve netušených možností. Jedněmi je vzývaný, těmi druhými odmítaný, a ať se nám to líbí, nebo ne, zcela jistě určuje běh našich dní. České země stály již od samého počátku u zrodu automobilu. A také již od samého počátku motorismu se jednotliví výrobci snažili své produkty předvést potenciálním zájemcům na rychle se vyvíjejících výstavách. Na území dnešní České republiky se tak nejen rodily a vyvíjely automobily a motocykly, ale uskutečnily se zde také jedny z prvních výstav na území Evropy.
Domácí automobilová výroba u nás vždy patřila k nejsilnějším průmyslovým oborům a také v současné době je to rovněž jeden z největších tahounů našeho průmyslu. Mezi dvěma světovými válkami působilo na našem území více než sto dvacet výrobců. A také se zde dařilo zahraničním značkám.
Jako první zahraniční automobil se u nás objevil již zmiňovaný vůz Theodora von Liebiga z roku 1893. V Plzni se poté objevil jako první automobil Peugeot, jehož šasi karosoval místní známý výrobce kočárů Brožík. Po Praze pak vykonal první jízdu Benz, který sem přivezl v roce 1897 Gustav Meyer. Ten se již o rok později představoval jako jediný zástupce firmy Benz pro království České, čímž se pravděpodobně stal prvním oficiálním dovozcem a prodejcem u nás.
Spolu s tímto vývojem šel ruku v ruce také vývoj automobilových a motocyklových výstav. "I. mezinárodní výstava automobilů, motocyklů a kol v Praze" je akcí, která je považována za první regulérní a uznávaný autosalon na českém území. Konala se v pražském Průmyslovém paláci ve dnech 23. až 25 dubna roku 1905. V Rakousku-Uhersku se v tomto roce konaly tři automobilové výstavy. Již tradičně ve Vídni, premiéru měla výstava v Budapešti a premiérově se konala také pražská výstava v Průmyslovém paláci. Ve střední dvoraně se návštěvníkům představily například také motocykly Slavia od L&K, které tehdy sedlali kromě jiných jezdců rovněž arcivévodové Jindřich Ferdinand a Josef Ferdinand. V Praze to však nebyla tak úplně první výstava s motoristickou tematikou. Již rok před tím - 21. února 1904 - se konala v zimní zahradě pražského Žofína jednodenní výstava, kterou pořádal Český klub motocyklistů. Na dva a půl tisíce návštěvníků mělo možnost spatřit přehlídku třinácti motocyklů českých značek L&K, Orion, Walter a Rössler & Jaurnig, rakouský Puch, nebo německé NSU. O měsíc později zde byl založen Český klub automobilistů, který v Malém sále na Žofíně uspořádal třídenní výstavu automobilů. Pokud se však týká mezinárodního dosahu, byla výstava z roku 1905 skutečně prvním autosalonem na území Čech.
Již v roce 1906 bylo v Čechách evidováno 208 automobilů a 774 motocyklů. V tomto roce se také v dubnu konal další autosalon. Jako nejžhavější novinka zde byla představena Voituretta A z dílen L&K. V roce 1907 výstava trvala již týden a na ploše přesahující 1500 m2 se prezentovalo 35 firem, kde kromě domácích výrobců vystavovaly také firmy z Německa, Francie, Belgie a Itálie. Rok 1909 přinesl spojení výstav automobilů a motocyklů také s leteckými modely, které pak byly pravidelně spolu vystavovány. Výstava se rok co rok rozrůstala, a tak není divu, že již v roce 1913 se konala v celém Průmyslovém paláci. Přijelo na ni 53 vystavovatelů, kteří přivezli na 250 automobilů a šasi. Patrná byla snaha výrobců o zvýšení spolehlivosti a zvýšení užitných vlastností vozidel. V roce 1914 již byl o pražský autosalon tak velký zájem, že organizátoři museli několik zájemců odmítnout. V tomto roce byl také veřejnosti poprvé představen automobil od firmy Walter, který byl určen pro méně zámožné zájemce.
Autosalony se tak u nás konaly pravidelně, vždy s přestávkami, které zavinila především válečná léta. V roce 1947 se v Praze konal první poválečný autosalon. Praha se tak stala po Paříži (podzim 1946) a Ženevě (jaro 1947) teprve třetím městem na kontinentu, kde se po druhé světové válce prezentoval autorizovaný autosalon. Od toho předcházejícího (konal se v roce 1937) uběhlo právě celých deset let. V tento okamžik málokdo tušil, že další autosalon se v Praze objeví až za předlouhých čtyřicet tři let. Až v roce 1991 se totiž mohl uskutečnit obnovený autosalon jako závěrečný hřeb Jubilejní výstavy, která se v nových poměrech roku 1991 snažila symbolicky navázat na úspěšnou přehlídku výrobků českých cechů z roku 1791 (konala se v Praze u příležitosti korunovace císaře Leopolda za českého krále) a hlavně se snažila myšlenkově navrátit k Jubilejní výstavě z roku 1891, která velkolepě manifestovala tehdejší českou národní vyspělost. Dlouholetý hlad po automobilových novinkách se tehdy odrazil i v návštěvnosti - na nové vozy se přišlo podívat na šest set tisíc návštěvníků. V roce 1993 se Autosalon konal opět v Praze a v tomto roce se dočkal také zařazení do prestižního kalendáře Mezinárodní organizace výrobců automobilů OICA, která vznikla z původní organizace BPICA, jejíž členem bylo Československo již od dvacátých let. Do této nejvyšší kategorie automobilových výstav patří zhruba dvacítka autosalonů na celém světě. V roce 1995 se Autosalon přestěhoval do Brna, kde získal mnohem větší zázemí veletržního areálu a také větší množství výstavních ploch, což Praha nebyla schopna nabídnout. Od tohoto data se tak odvíjí další historie novodobých Autosalonů, střídajících se v Brně vždy v sudém roce s mezinárodní výstavou nákladních a užitkových automobilů Autotec, které se dokázaly v uplynulém období vypracovat na nejprestižnější automobilovou výstavu v regionu střední a východní Evropy.