17 Srpen 2005

audiq73_nahled.jpgAudi Q7, netrpělivě očekávaný SUV model prestižní kategorie, již není žádnou chimérou: S blížícím se termínem uvedení na trh Audi intenzivně ladí poslední detaily připravovaného vozu, jehož vlastnosti se ověřovaly (a stále ověřují) během náročných testů. „Prověřujeme nové Audi Q7 v těch nejhorších podmínkách a situacích, jaké si řidič dokáže představit,“ říká Martin Brand, šéf testovacího týmu AUDI AG.

A Franciscus van Meel, technický manažer celého projektu, dodává: „Dosud nikdy nebyl žádný jiný vůz prověřován tak komplexně a v tak náročných, rozmanitých podmínkách!“
Předtím, než se první sériové vozy vypraví na jaře příštího roku za svými zákazníky, absolvují předprodukční exempláře miliony extrémně náročných kilometrů, které důkladně ověří kvality chystaného SUV. Audi Q7 se testuje ve všech myslitelných podmínkách: Na zkušebních okruzích koncernu Volkswagen, při minus 35 stupních u Polárního kruhu, v pouštní výhni jižní Afriky, na rychlých dálnicích na Floridě, na asfaltových, štěrkových, písčitých i kamenitých cestách Evropy, Asie, v Brazílii, ve střední Americe, lahůdkou jsou jízdy legendární Severní smyčkou známého závodního okruhu Nürburgring...

Kamuflované modely Q7 již dva roky jezdí zapadlými kouty všech kontinentů a zkušební jezdci pečlivě sledují jejich chování v nejrozmanitějších klimatických i terénních podmínkách. „Náš prémiový SUV model musí vyhovět vysokým nárokům našich zákazníků ve všech myslitelných situacích,“ shrnuje lapidárně mravenčí práci testovacího týmu Van Meel. „Při hodnocení nabízeného komfortu, průchodnosti terénem, flexibility, dynamičnosti, každodenní využitelnosti – ve všech těchto disciplínách máme jediný cíl: Být nejlepší!“

Audi jako automobilka prestižní kategorie úspěšně působící po celém světě se netají tím, že Q7 bude dalším „globálním“ modelem. Proto také její testovací tým prověřuje chystaný SUV model buď přímo ve všech uvažovaných prodejních teritoriích, nebo alespoň pečlivě simuluje nejrůznější lokální specifika. Stejně pestré je i očekávané využití modelu Q7, a proto se např. pečlivě ověřují jeho schopnosti při tahání velkých a těžkých přívěsů. O tom, jak intenzivní zátěží testovací program pro chystaný model je, svědčí jednoduchý příměr: 8 000 testovacích kilometrů podle programu zkušebního týmu Audi je pro automobil takovou zátěží, jako přibližně 300 000 km najetých v reálném provozu!

Mimořádná pozornost je věnována protikorozní ochraně. Specialisté týmu protikorozní ochrany Audi vypracovali agresivní testovací program, nazývaný INKA (Ingolstädter Korrosions und Alterungstest), který simuluje korozní zatížení vozu během dvanácti let provozu. Audi Q7 muselo mj. přestát dlouhé hodiny ostřikování slaným roztokem ve speciální solné komoře, jeho lak drásaly drobné kaménky, vůz znovu a znovu prudce najížděl do kaluží plných slané vody… Technici potom doslova pod lupou hledali jakékoli známky počínající koroze na podvozku i karoserii vozu. Terénní vlastnosti modelu Q7 se ověřovaly na speciální off-roadové dráze, při které se zkoumaly možnosti křížení náprav, trakční vlastnosti v extrémně prudkých stoupáních i klesáních nebo schopnost brodit hlubokou vodou. Neméně pečlivě se zároveň posuzovala těsnost interiéru proti vnikání prachu a vody. Ve zvláštní „sprchové“ komoře v automobilce v Ingolstadt si technici mohou dokonce vůz naklonit až o 30 stupňů, aby mohli přesně posoudit, zda některými místy nemůže do interiéru proniknout vlhkost.

Na legendární Severní smyčce „Nordschleife“ závodního okruhu Nürburgring odkroužily prototypy Audi Q7 téměř 250 kol, což představuje bezmála 5 000 kilometrů. Celkem 33 levých a 40 pravých zatáček 20 km dlouhého okruhu poskytlo dokonalý obrázek o kvalitách podvozku při jízdě vysokými rychlostmi i o chování vozu v limitních situacích. Při ověřování celkové funkčnosti vozu se klade velký důraz i na důkladné prověření všech jeho elektrických a elektronických systémů – od řídicích jednotek motorů a převodovek přes parkovací asistenty, couvací kamery až po osvětlení kosmetických zrcátek ve slunečních clonách. Precizně vypracovaná metodika prověřování všech palubních systémů preferuje jejich používání tak, jak je budou nejčastěji využívat běžní řidiči, intenzita zkoušek je však mnohem vyšší než by odpovídalo běžnému využívání vozu.

Zkušební komisaři automobilky Audi záměrně týrají palubní elektroniku v tzv. stresovém režimu, který spočívá v mnohonásobném zapínání/vypínání daného systému v rychlém sledu za sebou. Prověřuje se, jak se přístroje chovají v nestandardním režimu, např. když řidič aktivuje stěrače i když neprší, ověřuje se, jak se projeví když řidič i jeho spolujezdec ve stejný okamžik chtějí otevřít elektricky ovládané okno v pravých dveřích, testuje se i obyčejná záměna rubové a lícové strany CD při jeho zasouvání do CD šachty autorádia…

Většina z testů palubní elektroniky se provádí na zkušebních okruzích automobilky Audi u Ingolstadtu, některé kontroly se však záměrně provádějí v husté městské zástavbě, kde se na funkčnosti palubních přístrojů může projevit vliv interference rádiových vln nebo intenzivní provoz mobilních telefonů atd. Během prověřování chystaného modelu došlo v USA i na „klinické“ testy, kdy skupina přesně vytipovaných řidičů/zákazníků hodnotila své dojmy. Tito „smluvní“ řidiči spolu s vrcholnými manažery automobilky Audi, absolvovali i výjezd na proslulý 4300 m vysoký vrchol Pikes Peak – právě ten dal jméno konceptu Audi, který se představil na autosalonu v Detroitu v roce 2003 a avizoval zahájení prací na novém modelu Q7. www.audi.cz