14 Listopad 2007
opilý řidič zkrátka nenastartuje

Alkohol-lock.jpgRočně přijde na celém světě o řidičské oprávnění více než jeden milion řidičů. Důvod: jízda pod vlivem alkoholu, která má na svědomí ročně přes 10 tisíc lidských životů jen v Evropské unii. Škody na majetku lze jen stěží vyčíslit.
Poslední dobou se stále zvyšuje počet provozovatelů dopravních společností, kteří vyžadují zkoušku střízlivosti řidiče před výjezdem na cestu. Společnost Scania vychází novému trendu vstříc a nabízí systém alkohol-lock. Přístroj Interlock XT Dräger snadno a především ve velmi krátké době zjistí přítomnost alkoholu. Před nastartováním vozidla musí řidič dýchnout do trubice a v případě, že vydechnutý vzduch obsahuje alkohol, přístroj automaticky zablokuje možnost startovat. Alkohol-lock jako pojistku proti alkoholu za volantem využívá například česká dopravní společnost Kratochvíl Jan World of Logistics s.r.o.

detail_Alkohol-lock.jpg„Alkohol-lock díky své preventivní funkci zvyšuje bezpečnost na silnicích a zároveň šetří peníze přepravní společnosti. To jsou hlavní výhody systému,“ uvádí Martin Benda, marketingový ředitel Scania Czech Republic. Česká dopravní společnost Kratochvíl Jan World of Logistics s.r.o. bude mít ve své flotile během prvního pololetí příštího roku namontovaných již celkem dvacet testrů.

Majitel firmy Jan Kratochvíl popisuje zkušenosti, které s tímto systémem kontroly řidičů má: „Jako moderní společnost sledujeme nové trendy a využíváme maximum nových bezpečnostních prvků, které zvyšují bezpečnost silničního provozu. A jako prevence bezpečné jízdy se nám montáž alkohol-locku vyplatí, přestože pojišťovna jej nijak nezvýhodňuje. Alkohol-lock snižuje případy, kdy je dopravní nehoda způsobena opilým řidičem a jejíž následky platí právě zaměstnavatel. Navíc všechna data z přístroje se automaticky ukládají a já dostávám pravidelné podrobné reporty z jednotlivých vozidel.“

Matěj Venhoda, vedoucí prodeje náhradních dílů Scania, popisuje samotné fungování přístroje Interlock XT Dräger: „Přístroj můžeme naprogramovat do různých konfigurací sledování řidiče, od dodavatele je naprogramován na "fouknutí" před každým nastartováním vozidla. Alkohol-lock po řidiči vyžaduje, aby dříve, než nastartuje motor, dýchl do měřícího přístroje. Je-li ve vydechnutém vzduchu detekován alkohol, řídící jednotka na půl hodiny zablokuje možnost nastartování vozidla, a nedovolí tak řidiči stát se účastníkem silničního provozu. Test měření alkoholu v dechu trvá přibližně 0,5 minuty a potom lze po negativním výsledku startovat. Nastavení parametrů testování je nastavitelné podle individuálních požadavků zákazníka.“

Bezpečnost je jednou z hlavních priorit společnosti Scania, na kterou se ve svém výzkumu a vývoji trvale zaměřuje. Výsledkem je nepřetržitý přísun nových prvků a vylepšení na nákladních vozidlech Scania, které bezpečnost na silnicích zvyšují. Samozřejmosti je, že každý vůz Scania splňuje ty nejpřísnější bezpečnostní nároky, které jsou na ně kladeny, bez speciálních úprav
www.scania.cz