Oslava výročí 150 let původní Ústecko-teplické dráhy bude jednou z hlavních událostí letošního Dne železnice. Akce pořádaná pod záštitou ministra dopravy České republiky se uskuteční ve dnech 26.–28. 9. 2008 ve Středisku oprav kolejových vozidel (SOKV) v bývalém depu ČD v Předlicích. Hlavním lákadlem události, na níž se podílejí České dráhy, ČD Cargo a občanské sdružení Ústecká dráha, budou výstavy exponátů historických parních lokomotiv, současných kolejových vozidel nebo nostalgické jízdy vlaků tažených parními lokomotivami. Velkou expozici vozového parku a technického zařízení nachystala i Hasičská záchranná služba SŽDC.
Stručná historie
Císař Ferdinand I. udělil dne 26. července 1856 koncesi ke stavbě dráhy z Ústí nad Labem do Teplic. Po dalších jednáních bylo 17. listopadu 1856 vydáno stavební povolení. Mezi velké stavby se právem řadí viadukt, kterým se ÚTD propojila s tratí Severní dráhy (dnes železniční stanice Ústí nad Labem - hlavní nádraží, ČD 090).
Ke slavnostnímu zahájení provozu došlo dne 20. května 1858, kdy vlak s hosty táhly lokomotivy TRMICE (Türmitz) a BOHOSUDOV (Mariaschein). ÚTD zahájila osobní dopravu hned druhý den, nákladní vlaky se pak rozjely po nové trati od 8. července 1858. I když válečné události roku 1866 zpomalily tempo rozvoje, společnost postupovala ve stavbě dalších tratí. 15. července 1867 se jezdilo do Duchcova a konečně 8. října 1870 došly koleje ÚTD do Chomutova, aby se spojily s tratěmi Buštěhradské dráhy. Odbočka z Duchcova do Světce byla postavena v červnu 1874. Od roku 1897 byla postupně stavěna druhá kolej na kmenové trati z Ústí nad Labem do Chomutova. Zároveň byla zahájena stavba "České transverzálky" z Řetenic přes Úpořiny, Lovosice, Litoměřice a Českou Lípu do Liberce. Vlaky se po celé trati rozjely 17. září 1900.
Finančně silná společnost odolala postátnění v letech 1908 i 1918 a pod "křídla" ČSD přešla až dnem 1. ledna 1924.
program a další informace
www.150let-utd.cz