Ve firmě Bosch opustil před nedávnem výrobní linku 100 milióntý injektor Common-Rail pro dieselové motory osobních automobilů. Tento objem výroby dokumentuje tržní úspěch systému Common-Rail, který firma Bosch uvedla na trh v roce 1997. Do dnešního dne bylo tímto systémem vybaveno přibližně 23 milionů osobních vozů. V roce 2005 bylo v sedmi závodech firmy Bosch na třech kontinentech vyrobeno přibližně 26 milionů injektorů Common-Rail pro motory osobních vozů. V závodě Bamberg a ve dvou dalších evropských závodech vyrábí firma Bosch i třetí generaci systému Common-Rail s novými injektory Piezo-Inline. Za využití piezo technologie, díky které jsou benzínové i dieselové motory mnohem čistší a hospodárnější, propůjčil spolkový prezident výzkumníkům a vývojářům společností Bosch a Siemens VDO letošní německou cenu budoucnosti.
Hospodárný a čistý diesel pohon dosahuje především v Evropě stále rostoucího podílu na trhu. Z dobrého důvodu, protože automobily s dieselovým motorem mají přibližně o 30 procent nižší spotřebu paliva než srovnatelné vozy vybavené benzínovými motory, jak naznačují čísla spolkového úřadu pro motorismus za rok 2004. Neboli jinak řečeno: Pokud by chtěl dnes řidič vyměnit svůj dieselový motor za srovnatelný benzínový, musel by se připravit na spotřebu, která bude vyšší až o 50 procent – s příslušnými vícenáklady a kratším dojezdem svého vozu na jedno natankování.Přitom má diesel zároveň velký potenciál úspory v mnoha směrech: Kromě nižší spotřeby je v Evropě většinou levnější nafta než benzín. A vzhledem ke stoupajícím cenám za pohonné hmoty bude hospodárnost dieselových motorů v budoucnosti ještě významnější. Dnes je v Evropě dieselovým motorem vybaven každý druhý nově přihlášený osobní automobil. Pokud by všechna auta měla dieselový motor, ušetřilo by se jen v Německu ročně více než pět miliard pohonných hmot – množství, se kterým by mohl průměrný automobil s dieselovým pohonem urazit vzdálenost 94 miliard kilometrů, což odpovídá dráze 300 krát od Země ke Slunci a zpět. Také životní prostředí by z toho mělo prospěch, protože dieselové motory produkují asi o 25 procent méně skleníkového plynu oxidu uhličitého, než srovnatelné tradiční benzínové motory. Dieselový motor si tak vedle své významné hospodárnosti jednoznačně připisuje další body v hodnocení vlivu na životní prostředí. Vzhledem k nízké spotřebě navíc šetří zásoby fosilních paliv. A díky svému vysokému točivému momentu již při nízkých otáčkách zaručuje diesel výrazný požitek z jízdy.
www.bosch.cz