Ať už jde o dopravní technologie, stavební a strojní inženýrství nebo potravinářský a chemický průmysl – pohony LEANTECHNIK s ozubeným hřebenem se používají všude tam, kde je třeba vyřešit problém vysoké přesnosti a synchronního polohování. Ve svých osvědčených a odzkoušených pohonech série lifgo® spoléhá společnost na bezpečnostní brzdy ROBA®-guidestop od společnosti mayr® power transmission.
Tyto brzdy pro profilová kolejnicová vedení jsou schopny plynule a přesně zachytit osy v jakékoli poloze. Odbrzďuji se pneumaticky a díky násobičům tlaku mohou dosáhnout vysokých přídržných sil.
Převody série lifgo® společnosti LEANTECHNIK s lineárně vedenými ozubenými tyčemi jsou určeny ke zvedání, vedení a polohování – a musí to provádět rychle, přesně a s vysokým výkonem. „Převody se například používají v našich dvojitých zvedacích sloupech", vysvětluje Lukas Piofczyk, technik společnosti LEANTECHNIK v Oberhausenu. „Díky samostatnému pohonu se zdvihací zařízení sloupů pohybují navzájem nezávisle, takže lze ovládat simultánně dva systémy. Dvojitý zvedací sloup je jednoduchý, jeho použití je však vysoce všestranné." Lze jej mimo jiné najít v takzvaných válcových obrubovacích systémech ve výrobních linkách v automobilovém průmyslu. V těchto systémech se vyrábějí montážní díly, jako jsou dveře vozidel, víka zavazadlového prostoru a kapoty. Během 3 sekund se sloupový zvedací systém přesune do výšky 1800 mm a zvedne zátěž až 850 kg. Každý z použitých lineárních pohonů s ozubenou tyčí lifgo® série 5.3 má zvedací sílu 15900 N a pohybuje se na jedné ozubené tyči v pracovním prostoru zvedacího sloupu. „Abychom splnili požadavky našich zákazníků a pokryli i další oblasti použití, hledali jsme brzdový systém vhodný k brzdění při NOUZOVÉM ZASTAVENÍ, pomocí něhož bychom mohli plynule zastavit v jakékoli poloze," říká Piofczyk a popisuje výzvy, kterým musela společnost čelit. „Podstatným faktorem byly vysoké jmenovité přídržné síly 15000 N. Společnost mayr® power transmission je jediným výrobcem brzd, s nímž jsme byli schopni dosáhnout této síly pneumaticky."
Rychlé zastavení vysokých zátěží pomocí přídržné brzdy s plynulým nástupem brzdné síly
„Dokázali jsme začlenit bezpečnostní brzdy Mayr ROBA®-guidestop a přizpůsobit je naší kolejnici", vysvětluje Sven Schürmann z marketingu LEANTECHNIK. „Díky přídržné brzdě s plynulým nástupem brzdné síly můžeme zákazníkům nabídnout alternativu k našemu vlastnímu mechanickému zádržnému systému." Přídržná brzda nabízí více bezpečnostních charakteristik a tím otevírá našim zákazníkům nové možnosti. Sevře zátěž rychle, bez vůle a s vysokou tuhostí. Brzda snižuje nebezpečí v gravitačně zatížených osách a díky své funkci zajištění proti selhání zaručuje přímé a bezpečné zachycení břemene i v případě pneumatického výpadku." Kromě toho je přídržná brzda založená na bezpečnostní brzdě Mayr ROBA®-guidestop schopna dosáhnout vysoké výkonnosti. Brzdu lze otevřít vzduchem o tlaku 20 až 30 BAR. Tyto tlaky nejsou v běžných pneumatických rozvodech k dispozici. Pro instalaci takovéto vysokotlaké sítě by byly nezbytné cenově nákladné investice do vysokotlakých kompresorů a souvisejících rozvodných systémů. „Proto jsme se rozhodli jít jinou cestou," vysvětluje Alexander Müller, vývojový pracovník společnosti mayr® power transmission. „Pro dosažení potřebného vysokého provozního tlaku je spolu s brzdou použit kompaktní zesilovač tlaku, pomocí něhož lze zvýšit normální systémový tlak v pneumatickém rozvodu 4 až 6 bar čistě mechanicky, bez externí energie." Tato inovační koncepce umožňuje zvýšení tlaku ve zvolené poloze přímo před brzdou – to znamená přímo tam, kde je zvýšený tlak potřebný – díky čemuž stačí krátké vysokotlaké vedení. „Toto provedení vyžaduje malý prostor, je jednoduché, spolehlivé a účinné. Po dosažení výchozího tlaku není potřebná žádná další energie," shrnuje Müller.
Bezpečnost díky přímému sevření
Přídržné brzdy, jako jsou bezpečnostní brzdy ROBA®-guidestop, působí přímo na lineární vedení s mimořádně vysokou tuhostí. To znamená, že jsou upevněny přímo na hmoty, které je třeba brzdit nebo držet. To poskytuje rozhodující výhodu, zejména v případě gravitačně zatížených os, kde je třeba minimalizovat ohrožení osob. Hnací prvky mezi motorem a pohyblivou hmotou, jako jsou například kuličkové šrouby, matice kul.šroubů, hřídelové spojky nebo převody, nemají na bezpečnost žádný vliv. Stejně jako všechny bezpečnostní brzdy od společnosti mayr® power transmission fungují také brzdy série ROBA®-guidestop na principu zabezpečení proti selhání, což znamená, že jsou ve stavu bez energie sevřené. V bezpečnostních brzdách ROBA®-guidestop jsou brzdové čelisti přitlačovány na „tělo" profilové kolejnice pomocí předepjatých talířových pružin, čímž je kolejnice sevřena. Mechanismus brzdy je dimenzován pro relativně velké zdvihy. V důsledku toho může brzda kompenzovat výrobní tolerance profilových kolejnic bez ztráty brzdné síly. Použitím těchto brzd se nejen zvýší bezpečnost systému, nýbrž také zlepší provozní přesnost. Je tomu tak proto, že se díky funkci sevření bez vůle ještě více zvýší tuhost NC osy. Tuhost bezpečnostních brzd převyšuje tuhost tyčových nebo pásových brzd minimálně o faktor 3. Ve srovnání s nimi jsou rotační motorové brzdy ještě méně odolné. Obvykle se u nich vyskytuje vůle; negativní účinek na tuhost má navíc jakýkoli prvek mezi brzdou a vozíkem.
Krátké doby záběru pro krátké brzdné vzdálenosti
V aplikacích kritických s ohledem na bezpečnost je důležité, aby byly brzdy rovněž dimenzovány pro dynamické brzdění. Společnost mayr® power transmission proto pečlivě odzkoušela pneumatickou brzdu ROBA®-guidestop se zesilovačem tlaku s ohledem na její bezpečnostní funkci. Brzda dosahuje mimořádně krátkých dob záběru. To znamená, že je brzdná vzdálenost pro dynamické brzdění velmi krátká. Celkově vzato je brzdný systém mimořádně robustní: Během zkoušky bylo dosaženo velmi vysoké úrovně výkonu dokonce i po 2 milionech spínacích cyklů.
Na českém trhu brzdy ROBA®-guidestop, jakožto i další výrobky firmy Mayr dodává výhradní distributor společnost BMC-TECH s.r.o.