V ulicích Plzně se na začátku prosince při zkušebních jízdách objevil první z flotily nových trolejbusů, které vyrábí pro hlavní město Bulharska společnost Škoda Electric. Plzeňská společnost bude nové vozidlo expedovat do Sofie po dokončení testovacích jízd - transport do Bulharska se odehraje ještě před Vánoci. V příštím roce bude premiérový trolejbus následovat dalších 49 vozidel.
„Během prověrky prvního trolejbusu a kontroly harmonogramu výroby vyjádřili představitelé zákazníka spokojenost s provedením vozidla i s celkovým dosavadním průběhem zakázky. Rovněž nám potvrdili, že všech třicet trolejbusů dodaných již dříve v roce 2010 slouží k plné spokojenosti sofijských cestujících," říká Karel Majer, ředitel divize Trolejbusy společnosti Škoda Electric.
Škodovka vyrobí pro dopravní podnik v Sofii padesát kusů trolejbusů typu Škoda 27 Tr. Jedná se o osmnáctimetrové nízkopodlažní kloubové trolejbusy. Vozidla v modro-žlutých barvách jsou vybavené pomocným diesel-agregátem, takže jsou schopné jízdy i mimo trakční vedení. Komfort cestování ve vozech navíc zvyšuje výkonná klimatizace.
Projekt dodávek nových trolejbusů pro hlavní město Bulharska je realizován s podporou Operačního programu Regionální rozvoj 2007-2013 spolufinancovaného Evropskou unií prostřednictvím Evropského fondu pro regionální rozvoj. Škoda Electric uzavřela kontrakt v červnu letošního roku na základě vítězství ve výběrovém řízení vyhlášeném v loňském roce sofijským dopravním podnikem (Stolichen Elektrotransport). Firma v tomto tendru porazila konkurenty z řad výrobců trolejbusů z Ukrajiny a Ruska.
„V Bulharsku se nám v poslední době daří. Získali jsme zde nejen kontrakt na padesát vozů pro Sofii, ale i další zakázku na sto vozidel za 1,2 miliardy korun. Tuto zakázku sice zastřešuje bulharské město Burgas, ale trolejbusy budou v rámci kontraktu dodány rovněž do Varny, Stare Zagory a Plevenu," dodává Karel Majer.
Nové české trolejbusy budou k vidění nejen v Bulharsku, ale také například v lotyšské Rize nebo slovenské Bratislavě. Škoda Electric letos uzavřela kontrakty na trolejbusy za celkem 5,4 miliardy korun. Společnost je dnes největším evropským výrobcem trolejbusů. Dodává je také do maďarského Szegedu, uzbeckého města Urgenč nebo italského Říma. Za dobu existence trolejbusové výroby dodala Škodovka vozy nejen do Evropy, ale i do Asie nebo severní Ameriky.