29 Květen 2014

haasa1Skútry jsou bezpochyby nejoblíbenějším dopravním prostředkem v Tchaj-Pej, rušném hlavním městě Tchaj-wanu. Marus Performance a Artitek jsou dvě spolupracující firmy, které se zabývají výrobou zakázkových motocyklových dílů, především pro zákazníky se slabostí pro italské stroje. Majitelé těchto firem, Maru Shen a Jeffrey Chen, mají společnou ještě jednu vášeň, kterou jsou obráběcí stroje Haas.


Pro západní spotřebitele bylo označení „Made in Taiwan" dříve synonymem pochybné kvality, přestože tento asijský tygr vybudoval zcela novou ekonomiku postavenou především na výrobním průmyslu.

Dnes najdete novou generaci výrobců v úzkých postranních uličkách hlavního města Tchaj-Pej. Například dva kamarádi, Maru Shen a Jeffrey Chen, se na dlouhou dobu odloučili, aby později zjistili, že se oba rozhodli podnikat s využitím CNC obráběcích strojů Haas.

Teď, když zrovna neorganizují projížďky na blyštivých strojích Ducati, MV Agusta a Vespa, projektují a vyrábějí příslušenství pro rostoucí skupinu podobných nadšenců.

Tchaj-Pej je rájem motocyklistů. Podle nejnovějších dostupných údajů bylo v roce 2010 ve městě a jeho okolí registrováno 13,4 milionu motocyklů, což je oficiálně nejvyšší hustota motocyklů na jednoho obyvatele na světě. Za tímto dvoukolovým šílenstvím stojí řada důvodů. Úzké ulice města jsou ucpané auty, zatímco bezplatné parkování pro motocykly a stoupající ceny benzínu nutí obyvatele dávat přednost motorkám.

Firma Marus Performance sídlící v oblasti SanChong města Tchaj-Pej, kde najdeme mnoho dalších subdodavatelských firem, byla původně motocyklovou dílnou zabývající se opravami, údržbou a prodejem skútrů.

„O motorky se zajímám již od střední školy a v té době jsem také začal s jejich úpravami," říká Maru. „Když vyrábíte díl pro svou vlastní motorku, samozřejmě chcete, aby byl jedinečný – ne jako všude dostupné, sériově vyráběné díly."

Pan Shen brzy zjistil, že o motocyklových dílech s jedinečným designem sní i jiní motorkáři. V té době firma Marus Performance hledala odvětví, ve kterém by se mohla prosadit a které by mu a jeho ženě Gomi Ho zajistilo dobré živobytí.

„Okamžitě jsme měli dlouhý seznam zakázkových dílů, které bylo zapotřebí vyrobit. Nejprve jsme jejich výrobu zadávali jinde, což bylo velmi časově a energeticky náročné. Potom jsme si uvědomili, že bychom tyto součásti mohli možná vyrábět sami – a ještě lépe. Vydali jsme se tedy k prodejcům CNC obráběcích strojů."

Přestože pan Shen říká, že na minifrézce Haas Super Mini Mill ho jako první zaujala příznivá pořizovací cena, zároveň vysvětluje, že bylo relativně snadné naučit se ji obsluhovat i pro člověka bez předchozích zkušeností. A to byla důležitá skutečnost pro někoho, kdo se chystal poprvé vstoupit do světa CNC obrábění.

„Když jsem se rozhodl zakoupit stroj Haas, našel jsem na internetu spoustu odkazů od jiných uživatelů strojů Haas, které znázorňovaly operátory obsluhující tyto stroje," vysvětluje pan Shen. „Prohlédli jsme si jejich návody a zjistili, že obsluha není tak těžká, jak jsme si zprvu mysleli."

Od pořízení minifrézky Haas Super Mini Mill roční prodeje firmy Marus Performance vzrostly na působivých 1,5 milionu nových tchajwanských dolarů (50 000 USD).

„Od začátku roku 2014 jsme zahájili export některých součástí a docela se nám daří," říká pan Shen. „Základem je vysoká spolehlivost stroje Haas, takže se nemusíme obávat žádných poruch. Máme tak jistotu, že bez problémů splníme termíny objednávek a nezklameme žádné nové zákazníky."

Jako příklad uvádí víčko palivové nádrže pro italský motocykl značky MV Augusta, který byl nedávno představen na Tchaj-wanu. Víčko je vyrobeno z hliníku 7075 s vysokou hustotou, který se používá v leteckém průmyslu.

„Protože používáme velmi spolehlivý obráběcí stroj Haas a kvalitní software CAM, můžeme nabídnout značně konkurenční cenu. Právě jsme začali exportovat tento díl – náhradní víčko palivové nádrže pro motocykly MV Augusta, a již jsme vyrobili 50 kusů. Výroba jednoho kusu trvá přibližně hodinu a čtvrt a vyžaduje i jemné obrábění."

Seznam možných náhradních dílů je prakticky nekonečný, ale pan Shen se soustředí na díly, jako jsou tlumiče řízení, kryty kol, kyvná ramena, adaptéry brzdových třmenů, víčka karburátoru, brzdové páky, úchyty na řídítka, kryty motoru a kryty termostatu. Firma vyrábí také 12palcové ráfky pro skútry Vespa 946/GTS/GTV. Ráfky obráběné z výkovků vyžadují intenzivní obrobení povrchových kapes, profilování a konturování.

Artitek CNC

haasa2„Maru a já máme za sebou velmi zajímavou historii, neboť náš původní vztah byl na úrovni majitele dílny a zákazníka," vysvětluje zakladatel firmy Artitek, Jeffery Chen. „Několik let jsme nebyli v kontaktu, dokud jsem nezaložil vlastní firmu. Potom mě Maru našel na facebooku. A zjistil, že používám stroje Haas – stejně jako on."

Dnes firma Marus Performance navrhuje zakázkové motocyklové díly a prototypy a první kusy vyrábí na minifrézce Haas Super Mini Mill. Obě firmy následně projednávají, jak vyrábět díly ve větších objemech, řeší vylepšování a zefektivnění výrobního procesu a rovněž výši koncové ceny hotové součásti.

Artitek používá několik strojů Haas, včetně dvou vertikálních obráběcích center VF-2SS Super-Speed a centra pro vrtání a řezání závitů DT1. Nejnověji do flotily strojů v červenci 2013 přibylo větší vertikální obráběcí centrum VF-3SS Super-Speed. Firma má také otočný stůl Haas HRT210SP, který zajišťuje obrábění ve 4 osách na jednom ze strojů VF-2SS.

„Hlavním důvodem mého výběru stroje značky Haas je především skutečnost, že jsou vyráběny ve Spojených státech a že řízení stroje je velmi snadno použitelné," říká pan Chen. „Při zakoupení prvního stroje Haas jsem nevěděl o CNC obrábění zhola nic, ale za 12 týdnů jsem nabyl všechny potřebné dovednosti. Hodně mi pomohl distributor značky Haas, který nám zodpověděl všechny naše dotazy a pomohl vyřešit všechny problémy."

Pana Shena se přátelé často ptají, proč se v roce 2010 rozhodl změnit profesní kariéru a z hudebníka a zvukaře se vydal na dráhu CNC obrábění. Někteří mu dokonce tvrdili, že výrobní průmysl má nejlepší roky již dávno za sebou, avšak on to tak nevidí.

„Inovace v CNC obrábění se nikdy nezastaví," říká. „Stejně jako technologie, bude směřovat pouze vpřed, nikoli zpět. Proto CNC obrábění nikdy „nevymře". Za poslední tři roky se naše firma rozjela velmi vysokým tempem a překvapili jsme všechny, kteří o nás pochybovali. Mám pocit, že všechna ta usilovná práce se vyplatila."

Zaujetí, odhodlání a investice do cenově dostupné technologie bezpochyby přinesou oběma mladým firmám spoustu úspěchů.

„A zatímco diskutujeme o způsobu obrábění motocyklových dílů, bavíme se i o zlepšení jízdního prožitku a o výrobě dílů, po kterých zákazníci touží," dodává pan Chen. „Když se tyto díly budou dobře prodávat tady na Tchaj-wanu, nevidím důvod, proč by nešly na odbyt i v zámoří. Podstatnou věcí je, že díly jsou krásně vyrobené a že naše CNC stroje jsou spolehlivé a cenově dostupné."