Již po desetiletí je produkce převodovek charakterizována velkým množstvím kusů a extrémní kvalitou dílu. Avšak změny v oblasti trhu a techniky jsou v současnosti stále rychlejší: Například se neustále zvyšuje počet převodových stupňů v našich autech. Na základě toho proto dále stoupá také výrobní množství. Současně roste konkurence díky novým účastníkům na trhu z Asie. Jak mají konstruktéři převodovek u výrobců OEM a dodavatelů ve svých výrobních oblastech na tento vývoj reagovat?
Jednu z nejefektivnějších odpovědí na tuto otázku již mnoho let nacházíme u společnosti EMAG Maschinenfabrik: Spolu s řadou VLC nabízí svým zákazníkům multifunkční stroje, ve kterých probíhají různé procesy tvrdého obrábění komponent převodovky rychle po sobě. Specialisté na brusky a soustruhy se sídlem v Salachu v současné době toto portfolio rozšiřují o rozhodující prvek: Nový stroj VLC 200 GT vyvinuli inženýři EMAG speciálně pro obrábění převodových kol osobních vozidel ve sklíčidle. Uživatelé profitují nejen z vysoce efektivních procesů obrábění a broušení v jednom upnutí, ale také z velmi dobrého poměru ceny a výkonu.
Automobilový průmysl investuje stále vyšší částky do oblasti výzkumu – roční míra růstu 7 až 8 procent je pro tuto oblast již dlouho pravidlem. Podle studie svazu německého automobilového průmyslu (VDA) jen němečtí výrobci OEM a dodavatelé vykázali v minulém roce výdaje do vývoje ve výšce více než 34 miliard eur. Těžištěm této inovační dynamiky je konstrukce převodovky: Tendenčně jsou moderní převodovky menší (a tím také lehčí), současně ale mají více převodových stupňů a tím také více ozubených kol a komponent ozubení. To zaručuje optimální rozsahy otáček a klesající spotřebu. Každé jednotlivé kolo převodovky musí být přitom vyrobeno velmi přesně, extrémně rychle a spolehlivě. Díky velkému počtu kusů se proto plánovači prakticky vždy soustředí na výrobní techniku. Hledají se řešení, při kterých se zkracují doby taktu a klesají náklady na díl. Řešení, při kterých kvalita dokonce ještě stoupá. – S touto výzvou již po desetiletí úspěšně bojují specialisté na převodovky společnosti EMAG. Obzvláště důležitým kvantovým posunem přitom byl před skoro 20 lety vývoj první stanice pick-up pro kombinované soustružení a broušení dílů upínaných ve sklíčidle. Senzace tohoto řešení: V závislosti na geometrii obrobku a nárocích na kvalitu jsou oba procesy obrábění kombinovány inteligentně a s rychlou výměnou – princip, na jehož perfektnosti inženýři společnosti EMAG neustále pracují. Na letošním veletrhu AMB ve Stuttgartu představili nový stroj VLC 200 GT, který zaručuje velké pokroky ve výrobě, speciálně při obrábění převodových kol osobních vozidel. Dr. Guido Hegener, ředitel společnosti EMAG Maschinenfabrik, vysvětluje: „Díky velkému počtu kusů a vysokým nárokům na kvalitu jsou kola převodovek ideální pro realizaci naší myšlenky. Nyní uživatelům nabízíme stroj, který je v každém detailu přizpůsoben tomuto dílu."
Komplexní proces včetně orovnávání
Jaké pokroky ve výrobě stroj VLC 200 GT umožňuje, to naznačuje již jednoduchý popis procesu: Naložení stroje probíhá obzvláště rychle pomocí integrovaného vřetene pick-up, které je typické pro firmu EMAG. Aby byly zkráceny vedlejší časy, provedla společnost EMAG mimo jiné optimalizaci mechanismu dveří pracovního prostoru. Poté, co se vřeteno s dílem dostane do své obráběcí polohy, proběhne v rychlém sledu tvrdé předsoustružení ramena a vývrtu. Poté na kole převodovky zůstane už jen zbytkový přídavek několika málo mikrometrů. To opět znamená výrazně kratší proces broušení, který probíhá buďto korundovými nebo CBN-brusnými kotouči. Současně kvalita obrábění profituje z kombinace soustružení a broušení: Pokud je po soustružení potřebné odbroušení již jen malého přídavku, je možné specifikaci brusných kotoučů dimenzovat cíleně podle požadované konečné kvality. Pomocí stroje VLC 200 GT je tak možné bezpečně realizovat hodnoty povrchů s průměrnou hloubkou drsnosti Rz nižší než 1,6 mikrometru. Multifunkční technologie nabízí uživatelům velké množství možností: podle potřeby se používají vnitřní a vnější brusná vřetena, blokové ocelové držáky nebo osvědčená 12-místná revolverová hlava EMAG.
Klesající náklady na nástroje
Další předností jsou náklady na nástroje, protože dochází pomaleji k opotřebení brusného kotouče a proto musí být méně často zarovnáván. Speciálně k tomuto účelu je VLC 200 GT ostatně vybaven samostatnou zarovnávací kladkou s diamantovým povlakem. „Za účelem optimálního využití brusné techniky CBN je stroj vybaven samostatně rotujícím zarovnávacím systémem a senzorikou zvuků tělesa", zdůrazňuje Dr. Hegener. Trvalou bezpečnost procesu a kvalitu obrábění v neposlední řadě zajišťuje integrovaný měřicí snímač, pomocí kterého je po ukončení procesu kontrolován průměr a délka dílu v upnutí. Obzvláště důležitá je pro vývojáře společnosti EMAG také komfortní obsluha a přístupnost: Velké dveře tak poskytují jednoduchý přístup k pracovnímu prostoru. Nástroje a upínače jsou velmi dobře přístupné a je možná jejich rychlá a pohodlná výměna.
Máme již první předběžné objednávky
Již nyní – relativně krátkou dobu po prvním představení na AMB – se začíná rýsovat úspěch stroje VLC 200 GT: Společnost EMAG má již několik předběžných objednávek ze strany výrobců OEM a dodavatelů kategorie TIER-1. „To naši myšlenku jen potvrzuje", dodává Dr. Hegener, podle kterého je součástí úspěchu také malý „půdorys" a flexibilní připojení do výrobních linek. Pomocí různých automatizačních systémů je tak možné stroj velmi dobře začlenit do výrobního systému na místě. Jednou z možností je například systém Track-Motion. Tento automatizační systém vyvinutý společností EMAG přebírá přepravu od stroje ke stroji s funkcemi uchopení dílu, umístění a otočení obrobku. „Na druhé straně je ale také možné použití VLC 200 GT jako samostatného stroje s jednoduchou automatizací v podobě O-pásu. Pro mnoho zákazníků na asijském trhu je právě toto zajímavou alternativou", doplňuje Dr. Hegener. „Zde je zřejmá rozhodující přednost tohoto stroje: Výrobcům převodových kol nabízíme přesné, flexibilní a vysoce produktivní řešení v atraktivním poměru ceny a výkonu. A to se nakonec na trhu prosadí."