Neustálá inovace je pro firmu Renishaw samou podstatou bytí, takže říci, že se v jejich brněnském sídle „něco děje", není nijak překvapivé konstatování. Přibližně od letošního léta jsem ale nabyl dojmu, že „hukot v úlu" je o něco hlasitější než obvykle. Do týmu Renishaw přibyl nový obchodní ředitel Viktor Fiala a Iva Štraitová (nyní ve funkci office marketing managerky) mne začala zasypávat zprávami o „Pyramidě produktivní výroby". Abych se v tom trochu zorientoval, navštívil jsem během MSV Brno stánek firmy Renishaw a pořídil s jednatelem firmy Josefem Slámou a s Viktorem Fialou následující rozhovor.
T+T: Co se to v Renishaw s.r.o. letos děje?
Josef Sláma: Před 20 lety, kdy jsme jako firma v České republice začínali, jsme měli 5 produktových řad a dnes jich máme 17. Není v silách jednoho člověka všem řadám rozumět, takže u nás pracuje čím dál více specialistů. Jedním z aspektů současného dění ve firmě je vytvoření nové organizační strukturu. Takže například zodpovědnost, která dříve ležela pouze na mně, se nyní přenáší na další lidi.
Viktor Fiala: Jako nový člen týmu Renishaw mám tu výhodu, že jsem schopen se podívat na některé věci jinak. Mým úkolem je proto být tak trochu provokatérem, který do všeho šťourá a ptá se, proč děláme věci takto a proč to nezkusit jinak.
T+T: A co konkrétně zkoušíte dělat jinak?
Viktor Fiala: Především se snažíme o lepší a cílenější komunikaci s našimi zákazníky. Firma Renishaw udělala podle mého názoru v posledních letech výrazný pokrok, aniž by to dala stejně výrazně na vědomí svým zákazníkům. Pro většinu našich partnerů Renishaw stále představuje synonymum pro měřicí sondy. Ale společnost Renishaw představila první typ sondy již v roce 1972! Nyní, jak již zaznělo, máme 17 produktových řad a dostáváme se do situace, že mnohý zákazník nezná potenciál výrobku, který jsme mu schopni nabídnout a často není schopen rozlišit rozdílnou technickou úroveň produktů různých výrobců. Takže nyní hledáme způsoby, jak zákazníkům sdělit, čím se lišíme, jaký sortiment a jaké funkce jsme schopni našim partnerům nabídnout.
T+T: Dokázal byste tedy jednoduše shrnout, čím je podle vás Renishaw výjimečné? Čím se lišíte od ostatních výrobců sond?
Viktor Fiala: Rozsah funkcí jednotlivých výrobků, resp. výrobkových řad je velmi komplexní. Např. schopnost ustavit obrobek či zkontrolovat zda nástroj není poškozený, je pouze jednou funkcí. Jak schematicky naznačuje diagram Pyramidy produktivní výroby, využitím řešení Renishaw dokáže ovlivnit efektivitu celého výrobního procesu. Efektivita pak přináší peníze a konkurenceschopnost. Konkurenceschopnost přináší další zakázky a tedy opět další peníze.
To, co nabízíme, je hlubší spolupráce se zákazníkem, pomoci při identifikaci a odstranění rezerv.
T+T: Stojí o to zákazníci, nestačí jim prostě mít sondu?
Viktor Fiala: Právě o tom mluvím. Vidíme-li jenom sondy, mohou nám zákazníci namítnout, že jiné sondy jsou levnější a umí to samé. Ale Renishaw nejsou jenom sondy. Nedovedu si představit zákazníka, kterého by nezajímalo, jestli jeho průměrná míra marže je 10 nebo 15 %. A to je ten rozdíl, který jsme schopni společně se zákazníkem identifikovat a následně vytěžit.
Josef Sláma: Tady se setkávají a možná trochu střetávají dva úhly pohledu: technický a obchodní. Většina našich zaměstnanců jsou technici. Strašně rádi rozebírají technické detaily a vymoženosti a všechno měří na mikrony. Naši zákazníci na pozici technických ředitelů a quality managerů jsou také technici a navzájem si perfektně rozumějí ve své oblasti.
Ale nadhled, se kterým si řeknou: pojďme proces zefektivnit, aby vydělal víc peněz, pojďme odstranit z procesu chyby zaviněné lidským faktorem, to není nic pro ně. Lidé a peníze jsou pro techniky abstraktní pojem.
My potřebujeme k té věci přistoupit z jiné strany. Generální ředitel velkého podniku obvykle není technik. Může to být například právník nebo ekonom a je mu úplně jedno, co se ve stroji děje mezitím, kdy stisknu tlačítko a tím, kdy mi z něho vypadnou peníze.
Pyramida produktivní výroby se snaží spojit technický a ekonomický pohled. To, co Renishaw přináší do dílny, je stroj na peníze. Technik vidí naše výrobky, které jej tvoří. Generální ředitel vidí peníze, které generuje.
T+T: Tím, že svojí nové strategii dopřáváte velkou publicitu, oslovujete nejenom své zákazníky, ale ukazujete odkryté karty také svojí konkurenci. Jste si jisti svým náskokem natolik, že si to můžete dovolit?
Viktor Fiala: Troufnu si tvrdit že ano! To vyplývá z filosofie naší společnosti: Základem naší činnosti je neustálá inovace. Většina generovaného zisku je v Renishaw vkládána do vývoje a vytváření nových produktů. My nejenom, že dnes nabízíme jedinečné produkty, ale současně pracujeme na vývoji nových.
T+T: Přesvědčte mne nějakým příkladem.
Josef Sláma: Např. REVO-2 je jedním z našich nových výrobků – optická sonda pro 5osé měření. Pokud jste navštívili v průběhu posledního MSV také pavilon F, mohli jste vidět, že byl plný měřicích strojů, 5osé měření jste tam však nenašli. Bylo k vidění pouze na jediném stroji, který tímto zařízením vybavila společnost Renishaw. 5osé měření, které Renishaw nabízí už několik let, jsme před dvěma lety rozšířili o schopnost měřit drsnost. Letos jsme do 5osého měření přidali optiku. Od kohokoliv na trhu si můžete koupit optický měřicí přístroj, od kohokoliv si můžete koupit přístroj na měření drsnosti, od kohokoliv si můžete koupit přístroj na měření rozměrů, ale jenom Renishaw vám dodá souřadnicový měřicí přístroj s 5osou technologií, která zahrnuje kontaktní měření, skenování, optické měření a měření drsnosti.
Pyramida produktivní výroby
Společnost Renishaw má mnohaleté zkušenosti s optimalizací výrobních procesů a zaváděním inovací, které vedou k vyšší efektivitě. Stejné cíle sleduje i koncept Pyramidy produktivní výroby – vyrábět co nejrychleji, nejpřesněji a současně optimalizovat výrobní náklady.
Základním principem je výrobní proces rozdělený do čtyř fází:
1. Údržba stavu stroje – seřízení stroje zamezující vzniku chyb před zahájením výrobního procesu;
2. Příprava výroby – komplexní využití měřicích sond pro ustavení obrobku a identifikaci nástroje. Zamezení vzniku chyb, které mohou být způsobeny lidským faktorem;
3. Obrábění – kontrola výrobního procesu v jeho průběhu. Možnost okamžité reakce na případné odchylky a jejich automatická korekce;
4. Měrové středisko – finální kontrola výrobku v souladu s požadovanými parametry.
Současné přístroje a měřicí technika dokáží rychle a jednoduše diagnostikovat jednotlivé kroky výrobního procesu a zabránit případným chybám. Větší podíl digitalizace výroby má tak přímý vliv na náklady a zisk výrobce. Analýza získaných dat a jejich využití v reálném čase šetří výrobci čas, materiál i lidskou sílu.