Přesně před pěti lety vyjela po železnici první paleta zboží, která předznamenala úspěch projektu pravidelných železničních přeprav mezi Vamberkem a distribučním centrem DB Schenker v Pardubicích - Semtíně. Pro společnost ESAB se tu převáží
2 000 tun svářečského zboží týdně. Za pět let se tímto způsobem přepravilo půl milionu tun zboží, které by muselo převézt 21 000 kamionů.
Terminál v Pardubicích patří mezi nejmodernější logistické sklady DB Schenker v České republice a je nejvýznamnější ze tří terminálů s vlastní železniční vlečkou. Denně do něj přijíždí vlak z Vamberka, další zboží přijíždí kamiony z Polska, Maďarska a Švédska. V terminálu se zboží odbavuje na cesty do celého světa. „V Evropě je to nejčastěji do okolních států střední Evropy, Itálie, Belgie, Švédska, Norska a samozřejmě i dále po České republice. Delším přepravám dominuje Rusko, Čína, Turecko, Saudská Arábie, USA, Kanada nebo Jižní Afrika," popisuje Tomáš Holomoucký, ředitel DB Schenker.
Železniční přepravy v Pardubicích jsou součástí komplexního logistického projektu pro společnost ESAB, která vyrábí svařovací a řezací techniku, zařízení a přídavné materiály. Jeho podstatou je vybudování tří evropských distribučních center, přes která jsou svářečské výrobky distribuovány k zákazníkům. Celkem 80 % silničních přeprav přesunula společnost DB Schenker v tomto terminálu na železnici a podle ředitele Tomáše Holomouckého si tento krok nemůže vynachválit. Kromě ekologického přínosu má železnice řadu dalších výhod – neomezený provoz o víkendech či svátcích, větší ložnou kapacitu používaných vagónů (až 2,5 násobek silničního návěsu), bezpečnou přepravu bez poškození zboží a větší odolnost přepravy vůči výkyvům počasí. Podstatná část železničních přeprav je realizována ve spolupráci s národním dopravcem ČD Cargo.
Tento dlouhodobě fungující projekt je důkazem toho, že železniční přeprava představuje kvalitní a navíc ekologickou alternativu k přesunům velkých objemů zboží i na poměrně krátké vzdálenosti v rámci ČR. Za pět let tak DB Schenker ušetřil více než 21 tisíc kamionů na silnicích ve východních Čechách. Pro představu - kdyby si tyto kamiony stouply za sebe, vytvořily by kolonu dlouhou 307 kilometrů, což je vzdálenost například mezi Plzní a Zlínem. „Přeprava po železnici je šetrná k životnímu prostředí. V tomto případě se dá úspora vyčíslit na 600 tun emisí CO2, nemluvě o snížení akustického smogu," dodává Tomáš Holomoucký.
Denně jezdí z Vamberka šest až osm vagónů se svářečským zbožím, což je ekvivalent 12 až 18 kamionů. V pracovních dnech jezdí vlaky dopoledne, o víkendech pak přes noc. Za pět let tak bylo po zdejší železnici převezeno půl milionu tun zboží. V distribučním skladu v Pardubicích – Semtíně se nakládají také námořní kontejnery, které odjíždí na kamionech.
V roce 2011 byl projekt přepravy po železnici dvakrát oceněn. Společnost obdržela druhé místo v rámci soutěže Volná cesta Ministerstva dopravy ČR za integraci železniční přepravy do logistického řešení, a také zvláštní cenu Ministerstva životního prostředí ČR za efektivní využití rozsáhlé části brownfieldu výstavbou intermodálního logistického centra. „V terminálu poskytujeme komplexní logistické služby pro celý region východních Čech, od jednoduchých přeprav a skladování až po ucelená logistická řešení na míru," dodává Tomáš Holomoucký.
Terminál je vybaven kvalitním IT systémem pro řízení skladových zásob. To umožňuje zákazníkovi mít do dvou hodin po příjezdu kamionu nebo vlaku kompletní informace o zboží přijatém na sklad. Kromě skladování a přeprav poskytuje DB Schenker také služby s přidanou hodnotou. Jedná se například o označování zboží dle individuálních požadavků zákazníků, používání speciálních balících technik, zasílání vzorků, doručování certifikátů kvality zákazníkům a mnoho dalších.