14 Únor 2025

Konecranes 01Provozovatelé zdvihacích zařízení v České republice musí plnit relativně přísné legislativní podmínky. Výhodnou cestou, jak nejen splnit požadavky zákona, ale také udržet dlouhodobou spolehlivost jeřábu, je svěřit jej plně do kompetence jednoho zkušeného dodavatele: firmy Konecranes.

Finská firma Konecranes pokračuje v úspěšném tažení na jeřábovém trhu v České republice. Těží zejména ze svého know-how, které se ve firmě buduje již od roku 1930. V České republice Konecranes působí od 90. let. Konecranes má v České republice respektovanou výrobu standardních i procesních jeřábů a obchodně se jí mimořádně daří. Dále se ale zaměříme zejména na služby, které Konecranes nabízí svým zákazníkům. V oblasti servisu jeřábů totiž dosáhla u nás tato firma naprosto jedinečného postavení, díky komplexnímu přístupu ke zdvihacím zařízením v průběhu celého jejich životního cyklu.

Nepříjemná povinnost se stala příležitostí
„Celá desetiletí se servisu jeřábů a zdvihacích zařízení v České republice nikdo systematicky nevěnoval. Většina firem se zákonnou povinnost revizí snaží naplnit jen v nejnutnější možné míře," vysvětluje Lukáš Rosenberg, obchodní manažer servisu Konecranes pro Českou a Slovenskou republiku. Když tým pana Rosenberga začal prosazovat péči o jeřáby po celou dobu jejich životnosti a proaktivní přístup k servisu, společnost se v tomto u nás stala průkopníkem. „Prvních 6 let jsme nedělali nic jiného, než edukovali uživatele jeřábů v péči o ně. A pravda je taková, že vzdělávání je klíčovou součástí naší činnosti dodnes. To, že jsme byli první, mělo ale své výhody. Moderně uvažující ředitelé firem pochopili, kudy se svět ubírá, a využili výhod servisní smlouvy, díky kterým se mohou věnovat své výrobě a zodpovědnost za jeřáby nechat na nás," shrnuje Lukáš Rosenberg.

Vyřešit servis jednou provždy
Konecranes je silný partner, který dokáže nejen dodat jeřábovou techniku, ale také zajistit pro své zákazníky servis všech jejich průmyslových jeřábů. A to s garancí včasných dojezdů techniků a dodání náhradních dílů podle uzavřených smluv. Konecranes se skutečně postará o servis jakékoliv značky jeřábu a převezme za něj zodpovědnost. Co vedlo k tomuto kroku, upřesňuje pan Rosenberg: „Snažíme se usnadnit práci našim partnerům a nechceme to dělat polovičatě. Máme znalosti i zdroje k tomu být jediným dodavatelem všech služeb a zařízení pro jeřábovou techniku. Konecranes ve světě vlastní řadu dalších značek jeřábů, takže technicky nevím o zařízení, s nímž bychom si neporadili. Za posledních osm let počet našich techniků několikanásobně vzrostl a máme střediska po celé republice. Spolupráce s námi je výhodná i kvůli tomu, že většina velkých výrobců je nucena držet jen omezený počet dodavatelů, a od nás získají všechny produkty i služby, které pro své spolehlivé a bezpečné zdvihání potřebují."

Když jediný dodavatel, tak ten nejlepší
Konecranes působí v 55 zemích světa a patří mezi tři největší výrobce jeřábů na naší planetě. Akvizicí firmy Demag před několika lety získal dominantní postavení v Evropě i nové zdroje znalostí a zkušeností. Součástí korporace jsou také firmy R&M, SWF Krantechnik, Verlinde nebo Donati.
V České republice je servis samostatnou jednotkou, nezávislou na výrobě a prodeji mostových jeřábů, plně soustředěný na péči o zákazníky . V současnosti má servis 57 zaměstnanců a příští rok bude Konecranes opět několik nových techniků do týmu přibírat. Hlavní servisní střediska se nacházejí ve Slaném, Ostravě a v Brně. Ostatní technici jsou rozmístěni po celé zemi „Každý technik má svoje plně vybavené služební auto s nářadím a základními náhradními díly. Samozřejmostí je telefon a počítač, bez digitální správy servisu si naši práci už ani neumíme představit," říká Lukáš Rosenberg a pokračuje: „Klíčové je pro nás také školení pracovníků, aby byli schopni pracovat samostatně a maximálně efektivně. K tomu účelu jsme před rokem zřídili i tréninkové centrum v naší centrále ve Slaném."

Bezpečnost na prvním místě
Málokdy k servisu nastupují noví pracovníci, kteří by neměli v oboru žádné zkušenosti. Přesto si všichni projdou základním školením. Mají příležitost strávit nějaký čas ve výrobě jeřábů, kde od základu pochopí, jak co funguje. Hlavní část jejich přípravy pak probíhá v tréninkovém centru, kde je k dispozici dvoukočkový simulátor jeřábu Konecranes a Demag a také komponenty různých dalších značek. Na nich si nováčci nacvičí rutinní operace pro práci v terénu. Každý samozřejmě musí také absolvovat řadu školení o bezpečnosti práce, požární ochraně, práci ve výškách, práci s elektrickými zařízeními a podobně. Školení neprobíhá vždy jen ve vlastních prostorách, technici také absolvují trénink na další jeřábové značky, často u konkurentů nebo distributorů těchto produktů.
Konecranes 02
Tím vším vybaven pak začne nový technik doprovázet někoho ze zkušených kolegů a naučí se práci přímo u zákazníka. Heslem je vždy: Bezpečnost na prvním místě.

Se zákonem nelze diskutovat
Po letech, kdy u nás existovaly nejasnosti v legislativě a povinnosti provozovatelů byly roztroušeny v několika zdrojích, je nyní jasno. Zákon o bezpečnosti práce v souvislosti s provozem vyhrazených technických zařízení z roku 2022 stanovuje jednoznačná pravidla. I přesto edukační práce firmy Konecranes mezi provozovateli jeřábů nekončí. „Překvapuje mě, kolik firem novu legislativu možná ani nezaregistrovalo a neobtěžovalo se reagovat reálnými opatřeními. Spoléhají se, že dokud u nich nedojde k nějakému velkému průšvihu, je to vlastně jedno," upozorňuje na zneklidňující situaci Lukáš Rosenberg.
V naprosté zkratce se zákon z roku 2022 týká jeřábů od 1 tuny nosnosti, stanovuje kontroly každé tři měsíce a musí je provádět pouze osoba odborně způsobilá. Opravy svépomocí jsou na těchto zařízení pak bez patřičného oprávnění zapovězené. Podle odhadů dostojí požadavkům zákona méně než polovina firem, které provozují jeřáby. Konecranes nabízí majitelům zdvihacích zařízení pomocnou ruku: „Neustále se setkávám s tím, že povědomí o zákonných pravidlech provozování jeřábů a o tom, co si ve firmě může údržba dovolit vyměnit nebo opravit, je velice slabé a pověřené osoby se v této oblasti prakticky vůbec nevzdělávají. Pokud chce mít majitel klidné spaní a spolehlivou výrobu, dokážeme převzít zodpovědnost za jeho jeřábový park a ručíme nejen za plnění zákona, ale i za spolehlivý provoz."

Rizika podcenění servisu
Legislativní požadavky na provoz jeřáby nejsou samoúčelné. Stejně jako u servisu jakéhokoliv výrobního zařízení je smyslem hladká výroba bez neplánovaných odstávek. Péče o jeřáb po celou dobu jeho životního cyklu zajišťuje plynulý takt výroby. „Existuje řada provozů, kde jeřáb není kritické zařízení a lze jej dočasně nahradit třeba vysokozdvižnými vozíky. Máme ale zákazníky, například papírny či spalovny, kde každý den s nefunkčním jeřábem stojí firmu miliony korun," upozorňuje pan Rosenberg.
Smyslem zákona je především chránit zdraví lidí. Nicméně pokud se podíváme na reálné případy úrazů, prakticky vždy jsou způsobené lidským faktorem. Spojitost se zanedbáním servisu zařízení je čistě teoretická. Ve chvíli, kdy se začne nějaký incident vyšetřovat, první na řadě bude „kontrola papírů". Podobně jako třeba u dopravní nehody. Pokud se ukáže, že zařízení nemá všechny zákonné náležitosti, vina padá na pověřenou osobu, která může být i trestně odpovědná. Také v takovém případě dochází ke krácení pojistného plnění. Nemá smysl policii nebo pojišťovně vysvětlovat, že „Všechno bylo v pořádku, jen chybělo několik zápisů o revizi".

Každý stroj má svůj životní cyklus
Čím dál více lidí si uvědomuje, že systematický přístup k servisu je dlouhodobě ekonomicky výhodný. Lukáš Rosenberg shrnuje strategii firmy Konecranes: „Výrobou a dodáním zařízení vše teprve začíná. O naše zařízení se staráme podle zákona a požadavků výrobce. Nečekáme, až se něco rozbije. Díky prediktivní údržbě máme včasný přehled o tom, který díl bude potřeba vyměnit. Odstávky můžeme plánovat s ohledem na výrobu. Po letech provozu umíme jeřáb zmodernizovat na aktuální technologickou úroveň. Ve chvíli, kdy už je jasné, že je na konci svého životního cyklu, zvážíme generální opravu nebo výměnu za nové zařízení. Podstatné je, že zákazník má dlouhodobě a spolehlivě zajištěnou manipulaci s materiálem, tedy službu, kvůli níž si jeřáb pořídil."
Konecranes 03

Pojistěte si svůj úspěch
Investice do servisní smlouvy je určitá forma pojištění. Majitel jeřábu si platí za jeho bezpečný a bezproblémový provoz a co nejrychlejší opravu v případě poruchy. Každá servisní smlouva je připravena na míru konkrétnímu provozovateli a může obsahovat jen jednu konkrétní činnosti nebo všech našich 25 servisních produktů pravidelné péče, včetně rychlého pohotovostního zásahu. Nejvyšší úroveň pohotovosti zaručuje, že technik firmy Konecranes dojede na místo do tří hodin od oznámení a začne pracovat na diagnostice a opravě zařízení. V současnosti spoléhá na servis od firmy Konecranes téměř 400 smluvních partnerů. Pro 60 z nich je logistika natolik důležitá, že mají smluvně zajištěnou nepřetržitou pohotovost. „Náš přístup vychází z dlouhodobé zkušenosti. Umíme přizpůsobit naše servisní služby pro konkrétní typ výroby. Do chaosu vnášíme řád a systém, čemuž napomáhá i náš transparentní online portál, kde mají zákazníci uloženy všechny záznamy. Naši zákazníci nám potvrzují, že mít jednoho spolehlivého dodavatele pro jeřáby i jejich servis, je správná cesta k úspěchu," uzavírá Lukáš Rosenberg.

Konecranes i

www.konecranes.cz