24 Říjen 2013

toyota1Během Demo Days 2013 měla odborná veřejnost možnost poprvé spatřit nový dieselový hydrostatický vozík Toyota Tonero nebo nový 80V elektrický vozík Toyota Traigo 80. Za zmínku jistě stoji i fakt, že Toyota brzy uvede do provozu svůj první vozík s CNG pohonem v ČR. Rozšíření modelové řady v oblasti elektrických vozíků, nabídka hydrostatického vozíku vedle tradiční hydrodynamiky i schopnost realizovat řešení s CNG pohonem znamená i širší možnosti, které společnosti Toyota Material Handling umožňují zákazníkům zajistit ideální variantu řešení jejich potřeb manipulace.

Nové Traigo 80 zvládá práci nejrychleji ze všech
Historicky nejefektivnější a nejúspornější čelní elektrický vozík Toyota přináší celou řadu vylepšení ve srovnání se svými předchůdci i s ostatními srovnatelnými vozíky na trhu. Cílem všech inovací je dosažení co nejvyšší produktivity a co nejúspornějšího provozu. Vozíky s nosností 2 - 3,5 tuny tvoří spolu s modely Traigo 24, Traigo 48 a Traigo HT nepřekonatelnou sestavu kompaktních, silných a výkonných elektrických vozíků. Jsou více než plnohodnotnou alternativou pro aplikace, které byly dosud doménou vozíků se spalovacími motory a navíc přináší vlastnosti a výhody, které dieselové nebo plynové vozíky nemají.

toyota2Nová 80V modelová řada Toyota Traigo 80 propojuje špičkové technologie a design zaměřený na řidiče v bezvadný funkční celek. Přináší velmi vysokou úsporu energie na úrovni 20% ve srovnání se staršími modely a o 8% ve srovnání se současnými modely konkurence. Důkladné průzkumy a testy také ukázaly, že nová řada nabízí o 15% více manipulačních cyklů než konkurenční modely (doloženo VDI testy). Díky nízké spotřebě energie uspokojí až 85% aplikací bez výměny baterie. A to i provozně náročných nebo vícesměnných aplikací.

Hydrostat nebo hydrodynamika? Toyota nabídne vždy optimální řešení
Toyota nyní nabídne obě varianty, takže zákazníci si budou moci jednoduše vybrat preferovanou technologii. Hydrostat je obecně považován za vhodnější do provozu s častou změnou směru pojezdu a s častými přejezdy na krátké vzdálenosti, hydrodynamický měnič bývá efektivnější při delších vzdálenostech. Kombinací obou systémů bude Toyota schopna zvolit optimální pokrytí potřeb každé individuální aplikace a maximalizovat produktivitu.

Model Toyota Tonero HST nabídne všechny osvědčené technologie uplatněné u hydrodynamického vozíku, včetně kompletního systému aktivní stability Toyota SAS, který snižuje provozní náklady. Hydrostatický model nabídne o něco širší možnosti v oblasti specifikace konkrétního modelu podle požadavků zákazníka (automatická provozní brzda, volba typu funkce provozní brzdy, nastavení výkonových úrovní a další).

První vozíky Toyota na CNG v ČR
V západní Evropě nepatří CNG k preferovaným palivům, protože výše vstupní investice do související infrastruktury a vysoká spotřební daň znehodnocují jeho nižší cenu. V ČR je CNG palivo zatím levnější, ale co když se výše zdanění přiblíží evropským standardům? Podrobná analýza konkrétních provozních podmínek a odhad budoucího vývoje proto není od věci.

Toyota Material Handling provede analýzu jakéhokoli provozu a odborné posoudí výhodnost případného přechodu na nové palivo. Od konce letošního roku bude mít navíc zkušenosti s reálným provozem v tuzemských podmínkách. Přechod na CNG vyžaduje totiž značné investice - kompletní obměnu vozíků, protože stávající techniku nelze na CNG (nebo zpět z CNG) přestavět, vybudování čerpací stanice, projekty a příslušné kolečko po úřadech v rámci stavebního povolení.

V ČR sice vychází CNG o 30-50% levněji, srovnáváme-li náklady s cenou LPG nebo nafty, ale nejlevnější stále zůstává elektrický pohon. Navíc například elektrické vozíky Toyota již dnes dosahují takových výkonových parametrů, které jim dovolují spalovací vozíky v mnoha aplikacích plnohodnotně nahradit - viz pasáž o novém modelu Toyota Traigo 80 - a přitom nabídnout i další výhody, které spalovací vozíky nabídnout nemohou: kromě jiného například nižší hlučnost, rekuperaci energie a po všech stránkách ekologičtější provoz.

www.toyota-forklifts.cz/