Kdokoli potřebuje nový lanový kladkostroj, má obtížnou volbu. Společnosti musí nejen porovnat mnoho typů jednotlivých lanových kladkostrojů se svými specifi kacemi. Nakonec musí často učinit kompromis, protože jeden lanový kladkostroj má požadovaný motor, zatímco jiný je například k dispozici v přesně správné velikosti.
Firma Terex Material Handling vyvinula takový kladkostroj, který může být na základě konkrétních požadavků zákazníka přesně nakonfi gurován tak, aby vyhověl jeho potřebám. Takový je Demag DMR modulární lanový kladkostroj.
„Řešili jsme tento problém a nabízíme našim zákazníkům více flexibility při volbě lanového kladkostroje," vysvětluje Dr. Thomas Bönker, Senior Director of the Components Business Line ve společnosti Terex Material Handling. Takto se vyvíjel modulární lanový kladkostroj Demag DMR. „Díky své modulární konstrukci umožňuje DMR dosáhnout bezkonkurenční rozmanitosti lanových kladkostrojů s jednou základní technologií," vysvětluje pan Bönker. Podle svých požadavků si zákazník může zvolit například základní konstrukci, samotný kladkostroj nebo celou kočku, elektroinstalaci, metodu pohonu, velikost a nosnost.
Jeřábové a stacionární použití
DMR je první lanový kladkostroj, který lze postavit v tzv. konstrukčním uspořádání „C" i souosé konstrukci. Obě konstrukce mají stejné součásti navíjení lan a mají shodná rozhraní pro kryty a ostatní doplňky. Kompaktní konstrukce „C" je zvláště vhodná pro výrobce jeřábů: dojezdové vzdálenosti lze snížit, protože motor je umístěn pod lanovým bubnem. To znamená, že se kočka může více přiblížit ke stěnám budovy. Souosá konstrukce nabízí vysokou úroveň flexibility například pro stacionární použití. V této konfiguraci jsou lanový buben, převodovka a motor uspořádány prakticky v jedné ose, což umožňuje lanovému kladkostroji DMR být snadno vestavěný do téměř libovolné konstrukce. DMR je k dispozici jako kladkostroj patkový (stacionární) a pojízdný kladkostroj s nízkou stavební výškou a od roku 2016 i jako dvounosníková kočka – pojízdný kladkostroj se standardní světlou výškou.
Na cestě k průmyslu budoucnosti
Podle nedávné studie konzultantů IWL (www.iwl.de) považuje 61 procent odborníků na vnitřní logistiku „Průmysl 4.0" (Industry 4.0) za vrcholné inovační téma. Chytrý systém Demag SafeControl je již připraven splnit tuto výzvu. „Díky jeho systémové architektuře zajišťuje vysokou úroveň provozní spolehlivosti a transparentnosti systému. Dále SafeControl naplňuje nejnáročnější požadavky na zefektivňování výrobního procesu," uvádí Dr. Thomas Bönker. Integrovaný čidlový systém Demag Smart- Check nepřetržitě detekuje všechny provozní parametry lanového kladkostroje – od informace o rychlosti po opotřebení brzd. Mnoho bezpečnostních a provozních funkcí lze individuálně aktivovat, například sledování povoleného lana nebo rychlosti zdvihání v závislosti na zatížení. Dva lanové kladkostroje lze spojit pro tandemový provoz stisknutím tlačítka. Navíc systém vzdáleného přístupu Demag StatusControl činí veškeré relevantní provozní údaje dostupné kdekoli a v reálném čase. Chytrý řídicí systém má redundantní konstrukci a pracuje s vysoce výkonným dvojitým procesorem.
Vylepšená přesnost se zdvihovým motorem s proměnnou rychlostí
Zákazníci se mohou rozhodnout o pohonu kladkostroje bez ohledu na jejich volbu ovládacího systému. Dvouběhový motor, který má dva a 12 pólů, může zdvihat při dvou rychlostech. Nižší rychlost je jednou šestinou vyšší rychlosti. Motor je provozován při kmitočtu vedení 50 Hertz (60 Hertz v USA). „Nicméně naši zákazníci mohou svá břemena polohovat ještě přesněji se zdvihovým motorem s proměnnou rychlostí," uvádí pan Bönker. „Čtyřpólový pohon je vybaven frekvenčním měničem, který variabilně seřizuje rychlost motoru. To umožňuje obsluze kladkostroje rychle zrychlit a současně opatrně položit břemeno."
Rozšíření dle potřeby
Modularita u DMR také znamená, že lanový kladkostroj lze rozšířit o řadu příslušenství. Z tohoto důvodu má lanový kladkostroj kabelová připojení a možnost přidávat doplňky na mnoha pozicích. Například druhý převodový koncový spínač lze snadno osadit na přírubu nohy a kryt přidat nad lanový buben nebo mezní spínač na kryt elektroinstalace. Pojízdný kladkostroj s nízkou stavební výškou lze například snadno převést přidáním dvoukolového „DualDrive" pro zvýšení trakce pro venkovní použití. U tohoto uspořádání motor příčného pojezdu současně pohání dvě kola pomocí řemene. Díky své předem definované montážní pozici lze také jednoduše nainstalovat druhý pojezdový pohon („DualDrive Plus").
Technicky sofistikované
Jakýkoli prostoj ve výrobě stojí peníze. Z tohoto důvodu se inženýři ve firmě Terex Material Handling také blíže podívali na součásti lanového kladkostroje DMR a optimalizovali je v porovnání s předchozími modely. „Také jsme vložili hodně úsilí do technických detailů lanového kladkostroje DMR, aby se ještě více zlepšila spolehlivost našich lanových kladkostrojů," uvádí Dr. Thomas Bönker. Jedním příkladem je propojení mezi motorem a převodovkou, jež absorbuje náhlé síly od motoru, čímž prodlužuje životnost lanového kladkostroje. Dále lze motor odstranit bez potřeby vypouštění oleje z převodovky. Různé další součásti také pomáhají zajistit delší životnost. Mazání převodovky olejem má životnost deset let a je také šetrnější k životnímu prostředí díky množství oleje, které se snížilo o 30 procent. Vrchní a spodní bloky mají větší lanové řemenice než předchozí modely lanových kladkostrojů. Tímto způsobem je také minimalizováno opotřebení lan i po delší době použití. Navíc vodítko lana nabízí snížené opotřebení: je vyrobeno z tuhého plastu odolného vůči kyselinám.