Moderní jeřáb je důležité nejenom správně naprojektovat, vyrobit, oživit, ale i bezpečně dopravit na místo určení. Výroba jeřábů probíhá na místech desítky až stovky kilometrů vzdálených od místa jejich pracovního nasazení. Společnost ITECO je na trhu manipulační techniky se svými jeřáby letos už 30 roků. ITECO je zástupcem firmy ABUS pro Českou a Slovenskou republiku a jeřáby, které nacházejí uplatnění v Českých a Slovenských firmách se vyrábí v německém Gummersbachu, sídle společnosti ABUS. V několika moderních výrobních halách vznikají jeřáby a manipulační zařízení.
ITECO a ABUS jsou prodejci a producenti celé řady manipulačních a transportních zařízení. V dnešním článku vám však přiblížíme ty nejvíce viditelné – mostové jeřáby. Nacházejí místo ve výrobních halách, kde dochází k transportu těch největších břemen. Obsluhují výrobní prostory jak jednotlivě, tak např. i spřažené do dvojice se souvislých zvedáním břemen. Co je mostový jeřáb? Svařené ocelové nosníky, které jsou opatřené pojezdy, kladkostroji a další výzbrojí, potřebnou pro bezpečný a kvalitní provoz. Základem je však velký ocelový nosník, někdy dlouhý i několik desítek metrů. A tento je potřeba dopravit z výrobní haly ABUS v německém Gummersbachu na místo určení v Česku nebo na Slovensku.
Doprava jeřábů a jejich komponent
V této části článku zmíníme právě specifiku transportu. Nedávno se do Česka dopravovaly tři mostové jeřáby o délce 40 metrů a nosnosti 10 tun. Jeřáby, spolu s příslušenstvím, bylo nutno přemístit z německého Gummersbachu do Prostějova na Moravě. Náklad za svoji cestu urazil téměř 1 000 kilometrů. Transport měla na starosti specializovaná spediční firma, zabývající se dopravou nadrozměrných nákladů. Trasa cesty tohoto dlouhého zařízení probíhala v nočních hodinách, většinou po dálnici. Českou hranici jeřáby překročily v Rozvadově a pokračovaly kolem Prahy a dál na Moravu. Parametry transportu spadají v Česku pod rámec nadrozměrné kamionové přepravy, která vyžaduje speciální povolení vydávané Ministerstvem dopravy České republiky, ale i doprovod vozidla se oranžovým majákem. Spediční firma se musí dokonale připravit s šířkou a výškou souprav na parametry zvolené trasy, ale také se vypořádat s limity areálů v místě výrobce a cíle transportu.
U jeřábu je celkem jasné kolik nosníky váží a spedice tak přesně zná limity např. pro přejezd mostů. Nicméně i tak je přeprava takto dlouhých nákladů náročná.
Stěžejní produkty manipulační techniky ITECO-ABUS
Jedná se zejména o mostové jeřáby jenonosníkové ELV, ELK, ELS a dvounosníkové ZLK do maximální nosnosti 120 tun. Dále jsou zde podvěsné jeřáby DLVM a EDL. Pak alternativní speciálnější aplikace konzolových pojízdných jeřábů EWL a poloportálových jeřábů EHPK. Zejména poslední dva typy jsou vhodné pro dvouúrovňové zajeřábování haly.
Mostové jeřáby ABUS
Mostové jeřáby firmy ABUS zvedají břemena až do 120 tun a jsou tak ideálním řešením zvláště těžkých úkolů. Sortiment mostových jeřábů firmy ABUS zahrnuje čtyři různé druhy konstrukce pro různé oblasti použití a provozní podmínky: jednonosníkové mostové jeřáby, dvounosníkové mostové jeřáby, podvěsné mostové jeřáby a jednonosníkové konzolové jeřáby.
Jednonosníkové mostové jeřáby
Ty zaručují optimální tok materiálu ve výrobních halách a skladech, jejichž prostory skýtají jeřábovým systémům málo místa. Jednonosníkové mostové jeřáby jsou k dispozici v provedení s válcovaným nosníkem nebo se svařovaným krabicovým nosníkem. Každý typ je možno vhodnou volbou varianty použít prostorově úsporně a dosáhnout optimalizace výšky zdvihu.
Jednonosníkové mostové jeřáby firmy ABUS umožňují i v nízkých halách realizaci racionálního toku materiálu o nosnosti do 16 tun a rozpětí do 39 metrů. Optimálně využívají dané prostory, jejich nasazením mohou být uspořeny náklady v souvislosti s výškou haly.
Jednonosníkové mostové jeřáby ABUS se přitom svými speciálními montážními variantami individuálně přizpůsobí prostorovým a místním podmínkám a docílí svými výhodnými konstrukčními rozměry co nejvyšší výšky zdvihu. Most jednonosníkového mostového jeřábu ELV firmy ABUS je tvořen válcovaným profilovým nosníkem, jednonosníkového mostového jeřábu ELK a ELS tuhým svařovaným krabicovým nosníkem. Konzolová kočka s bočním pojezdem kromě toho zajistí u jednonosníkového mostového jeřábu ELS firmy ABUS optimální využití výšky zdvihu.
Dvounosníkové mostové jeřáby
Dosahují nejvyšší nosnosti až 120 tun. Jsou k dispozici v provedení s válcovaným nosníkem nebo se svařovaným krabicovým nosníkem a nabízejí optimální předpoklady pro speciální požadavky. Například je umožněna jednoduchá realizace vyšších rychlostí jeřábu, doplnění údržbových lávek na most i na kočku jeřábu nebo doplnění dalšího, pomocného zdvihu.
Dva jsou silnější než jeden a proto jsou dvounosníkové mostové jeřáby firmy ABUS navrhovány pro přepravu velkých břemen do 120 tun. Jako všechny halové jeřáby firmy ABUS je možno i tyto, na základě různých montážních variant, perfektně integrovat do plánovaných nebo již stávajících halových konstrukcí se stálou zárukou vysoké funkčnosti, flexibility a komfortu při ovládání.
Program příslušenství firmy ABUS nabízí kromě toho řadu zvláštních vybavení pro speciální řešení. Dvounosníkové jeřáby ZKL jsou dodávány v provedení svařovaných krabicových nosníků. Veškeré profily hlavních mostů i příčníků jsou počítačově optimalizovány a slučují tak maximální výkonnost a minimální vlastní hmotnost. To jsou přednosti, které se finančně vyplatí.
Dvounosníkové mostové jeřáby firmy ABUS jsou realizovatelné s rozpětím až do 40 metrů a skýtají nejlepší předpoklady pro doplňková vybavení jako jsou například vyšší rychlosti jeřábu, doplnění údržbových lávek na most i na kočku jeřábu nebo doplnění dalšího, pomocného zdvihu.