Hakan je univerzální testovací zařízení pro zkoušky brzdových systémů na jednotlivých kolejových vozidlech. Je nezávislý na výrobci a typu brzdového systému a také na předpisu, dle kterého je zkouška prováděna. Zkoušku brdy je možné provést na nákladním voze, osobním voze nebo lokomotivě. Speciální funkcionalitou jsou zkoušky brzdových komponent od českého výrobce DAKO, které je možné také testovat. Pro tyto účely je ovšem potřeba zkušební stav.
Do tajů měření brzdových systémů kolejových vozidel, začala česká firma CRESSTO s.r.o. pronikat již koncem 90. let. První vlaštovkou byl zkušební systém Megan, vyrobený v roce 1998 pro MSV Studénka. Tehdy ještě mechanicky ovládaný systém, řízený aplikací běžící pod MS DOS 6.22, položil základ pro vznik generačně novějšího, plně automatického systému HaKan. Zajímavostí je, že byl Megan prodán do Rumunského Aradu, kde stále slouží svému účelu. O tři roky později, na základě poptávky zákazníka z opravárenského oboru, konkrétně nákladních vozů, vznikl první tester Hakan. Proč se v jeho názvu objevuje právě turecké jméno, je otázka, která napadne skoro každého, kdo se zařízením přišel do styku. Pravdou je, že písmena H a K jsou prvními písmeny města, kam právě první Hakan putoval. Hradec Králové. A právě fonetický přepis Ha Ka, byl základem jména Hakan. Až o několik let později, v rámci mezinárodní výstavy Innotrans v Berlíně, povýšili turečtí kolegové jméno na vyšší úroveň. Hakan znamená v turečtině král.
Od té doby se ve vývoji odehrálo mnohé, zařízení se stalo stabilním a mnohdy nepostradatelným prvkem ve výrobě a při opravách různých železničních vozidel pro celou řadu výrobců, opravců, mobilních dílen, majitelů, držitelů či provozovatelů železničních vozidel v Evropě. Dnes již téměř 140 zařízení, zajišťuje objektivitu a přesnost měření u zákazníků v Česku, Slovensku, Polsku, Německu, Maďarsku, Srbsku, Chorvatsku nebo v Anglii. K dispozici je široké portfolio různých přípojných elementů, redukcí a přípravků. Při vývoji a výrobě je dbáno na preciznost, praktičnost a univerzálnost. HAKAN S je umístěn v hliníkové, odlehčené, přesto odolné skříni s celogumovými koly. To umožňuje obsluze velkou flexibilitu a mobilitu jak v kamenných, tak v mobilních servisech a opravnách. Počet 10 tlakových vstupů je plně dostačený k měření kompletní brzdy vozu se dvěma nezávislými rozvaděči a třemi brzdovými válci s brzděním podle nákladu. HAKAN S může být ovládán jakýmkoliv PC, notebookem, tabletem nebo jiným mobilním zařízením fungujícím na platformě Win7, Win10 nebo Win11. Jako doplněk je možné zařízení ovládat dálkově pomocí webového prohlížeče mobilního telefonu nebo tabletu. Systém HAKAN je velmi otevřený a uživatelsky konfigurovatelný, kompatibilní s brzdovými systémy všech předních světových výrobců (Dako, Knorr-Bremse, Wabtec, Wabco, Westinghouse, Oerlikon, Charmilles). Uživatel si může definovat libovolný měřící postup odpovídající požadovanému předpisu či nařízení (UIC, VPI, ČD, DB, SNCF, atd.) a sestavit libovolný textový protokol, navíc s možností uložení grafických průběhů jednotlivých tlaků. Zakázkové měřící postupy je možno nabídnout i dodavatelským způsobem. Systém HAKAN je plně softwarově kalibrovatelný a aplikační software obsahuje všechny potřebné rutiny pro kalibraci. Tu je možné provádět přímo na pracovišti a zabere max. několik desítek minut, nebo také přímo v sídle výrobce a to jak ve formě tovární kalibrace, tak také na úrovni akreditované kalibrace s výstupním kalibračním listem akreditované kalibrační laboratoře dle ČSN EN ISO/IEC 17025:2018.
HAKAN je moderní měřící zařízení, poskytující obsluze pohodlí automatické diagnostiky, má pozitivní vliv na zvýšení produktivity práce a především poskytuje uživateli plnou opakovatelnost a dokladovatelnost výsledků všech měření. Zařízení je schopno měřit jak v manuálním režimu bez použití řídícího softwaru, tak v manuálním režimu ovládaném software. Největší přidanou hodnotu ovšem poskytuje režim plně automatický, kdy software provádí zkoušku zcela sám a zastavuje pouze v momentech, kde je nutný vstup operátora z klávesnice nebo je nezbytný zásah operátory na testovaném objektu např. přestavení páky na vagóně. Výsledky testů se ukládají do obslužného zařízení ve formátu pdf nebo přímo do určené databáze. Což zcela odpovídá dnešním požadavkům na výrobu, provozu a opravy kolejových vozidel.
Vývoj systému HAKAN postupuje neustále vpřed a drží se aktuálních trendů v oboru brzdových systémů kolejových vozidel. Za zmínku nepochybně stojí novinky jako implementace měření přítlačných sil na kotoučových i špalíkových brzdách. Zkouška potrubních zrychlovačů přímo na voze. Možnosti zkoušky spínačů protismyku nebo zkouška Elektro pneumatické brzdy na osobních vozech. Samozřejmostí je také implementace nových požadavků ze strany stávajících a nových zákazníků. Vysoká flexibilita a univerzálnost zařízení, společně s profesionálně poskytovanými službami (kalibrace, technická podpora, školení, poradenství), budiž základním předpokladem pro spokojenost zákazníků a udržení se na špici v oboru měření brzdových systémů kolejových vozidel.