24 Červenec 2014

schindler obr2Říká v rozhovoru Petr Köhler, manažer pobočky společnosti Schindler CZ, a. s. v Karlových Varech. Společnost Schindler CZ, a. s. byla přizvána jako generální dodavatel přepravní technologie v rámci projektu přestavby nádraží v Plzni. Co bylo hlavním kritériem dodávky?

Nejdříve bych začal tím, že naše firma dodává eskalátory a výtahy pro nejrůznější segmenty a řešení přepravních uzlů je jednou z našich osvědčených oblastí. Mezi dopravní řešení můžeme považovat dodávky Schindler eskalátorů a výtahů v rámci pražského metra, letiště Václava Havla atd. A tak si myslím, že hlavním důvodem výběru byla komplexnost dodávky a zkušenosti s podobnými projekty u nás i v zahraničí. Zároveň dokážeme nabídnout osvědčené produkty.

Jaké jsou odlišnosti při projektování celé dodávky oproti jiným zakázkám?

Odlišnost vidím hlavně v projektovém řízení. Celý projekt jsme řešili za provozu a fungování železničního koridoru, a proto bylo klíčové skloubení termínů dodávky s železničními výlukami. Velkou roli hrála i samotná stavební připravenost včetně koordinace ostatních subdodavatelů. První eskalátory se dodávaly na konci roku 2012, kdy jsme se potýkaly s poměrně velkým vlivem počasí a s nedostatkem manipulačního prostoru. Ihned po usazení eskalátorů byla opět instalována kolejiště a další přístup k eskalátorům již nadále nebyl zajištěn. To nás zavazovalo k maximální a efektivní přípravě časového harmonogramu a profesionalitě celého realizačního teamu. Zajímavá byla i samotná přeprava eskalátorů na konečné místo instalace. Museli jsme naplánovat pro eskalátory pozemní dopravu nejen z našeho výrobního závodu, ale zejména pak v centru Plzně. Důležitá byla bezpečná přeprava, a proto se mnohdy jednalo o noční přejezd městem. Podle zvolené přepravní cesty jsme upravovali i velikost eskalátorů kvůli přepravní výšce a především s ohledem na podjezdnost plzeňských mostů. Klíčové bylo sladit dopravu, manipulaci jeřábu a bezpečné usazení eskalátorů na místo podle minutového harmonogramu. Veškeré tyto kroky jsme však zvládli a projevili tak vysokou profesionalitu a oprávněnost k výběru naší společnosti do celého projektu.

K samotným eskalátorům – laická veřejnost nerozlišuje mezi jednotlivými typy, ale předpokládám, že jiné řešení nabízíte pro nádraží a jiné do obchodních domů?

Je to tak. Když si uvědomíme, že venkovní eskalátory fungují v mrazu, tropických vedrech nebo sněhu, tak musíme zejména reagovat na okolní vlivy. Eskalátory mají namontované dodatečné vytápění a to jak nástupních ploch, tak zejména i samotného skeletu. Zároveň už při samotné projekci jsou navrhovány tak, aby dokázaly čelit poryvům větru, změnám počasí. Důležitou roli hraje i „antivandalové" provedení. Volbou materiálu a dodatečným doplňkovým krytím antikorozním materiálem ochraňujeme technologii před zmíněnými vandaly i rozmary počasí.

Kromě eskalátorů jste dodávali i výtahy. Najdeme i zde odlišnosti?

Výtahy jako součást řešení pro imobilní občany – takové bylo zadání. Po rekonstrukci přepravního uzlu se usnadní přeprava pro maminky s kočárky a pro starší i invalidní občany. Výtahová technologie je projektována a umístěna přímo na odbavovací ploše nástupišť a tak maximálně zkrátí cestu pasažéra přímo k vlaku. Jsme rádi, že naše přepravní technika se stává součástí důmyslného přepravního uzlu v centru Plzně a zjednoduší tak bezpečný pohyb občanů.

www.schindler.com/cz/internet/cs/home.html

schindler obr novy