Schopnost efektivně a spolehlivě distribuovat farmaceutické výrobky může být v extrémním případě otázkou života smrti. To je však jen jeden z důvodů, proč je ve farmaceutickém průmyslu velkoobchodní distribuce důležitým krokem na cestě léčiva od výrobce k pacientovi. Firma Alloga, která patří mezi přední logistické společnosti v oblasti velkoobchodní distribuce léčiv ve Švýcarsku, musí tyto problémy řešit každodenně.
K tomu, aby optimalizovala své materiálové toky, investovala do speciálního systému pro manipulaci s materiálem od firmy Flück Fördertechnik AG, který je vybavený modulárními dopravníky Interroll.
Pokud jde o farmaceutické výrobky, je důležité, aby se vždy dostaly ke každému z více než 13 000 příjemců, jimž je Alloga dodává – ať jsou to jednotlivé ordinace lékařů, lékárny nebo nemocnice –, a to rychle a v množství odpovídajícím jejich požadavkům. Standardy, které při tom Alloga musí splňovat, ať jde o vynikající kvalitu dodávek, nebo perfektní služby, jsou neuvěřitelně vysoké: „Výrobci léčiv nám svěřují své produkty. Jde přitom o farmaceutické přípravky – to nejsou výrobky toho druhu, kdy byste se na ně podívali a mohli říci, že jsou v dobrém stavu nebo ne," říká Andreas Koch, ředitel firmy Alloga. „To je důvod, proč musíme v každém okamžiku zajistit vysokou úroveň kvality naši služeb. Současně ale musíme pracovat efektivně a flexibilně, abychom byli schopní standardizovaným způsobem reagovat na individuální požadavky zákazníků."
Jen samotný vertikální sklad typu „high bay" firmy Alloga má 32 000 skladových pozic s různě regulovanou teplotou. Skladují se zde farmaceutické výrobky od přibližně osmdesáti partnerů. Rostoucí počet objednávek i stále se zvětšující požadavky na skladovou kapacitu stejně jako na průtok a efektivitu logistiky přiměly firmu Alloga ke strategickému rozhodnutí obměnit v centrálním skladu dopravníkový systém. Aby toho dosáhla, obrátila se firma na zkušeného integrátora, firmu Flück Fördertechnik z Kirchbergu nedaleko Bernu ve Švýcarsku. Od počátečního návrhu až po uvedení do provozu se firma Flück Fördertechnik spoléhala na své rozsáhlé znalosti a na schopnost vytvářet systémy pro manipulaci s materiálem na míru pro každého zákazníka, a při tom objevovat individuální řešení a inovativní koncepty. „My sami se stavíme do role dodavatele ucelených řešení. Rádi poskytujeme řešení založená na standardních prvcích, ale ještě více nás těší vyvíjet speciální nestandardní řešení," říká Peter Flück, výkonný ředitel firmy Flück Fördertechnik AG.
Modernizace systému za provozu ve spojení s konstrukcí podle požadavků zákazníka
Jedním ze speciálních požadavků firmy Alloga bylo realizovat modernizaci za provozu – bez přerušení každodenního toku materiálu a pod výrazným časovým tlakem. Proto firma Flück spolupracovala s firmou Interroll, která dodává jako optimální a flexibilní řešení svou modulární dopravníkovou platformu. Ředitel Flück byl s výsledkem spokojen: „Implementace byla za těchto podmínek možná jen při použití předem připravených modulů, které nám firma Interrroll byla schopná dodat. Byl to jediný způsob, jak se v omezeném čase s tímto projektem vypořádat."
Pro optimalizaci propustnosti v omezeném prostoru navrhla firma Flück pro společnost Alloga konstrukci na míru: speciální zakládací věže v prostoru vychystávání zakázek umožňují pracovníkům na dopravník umístit kompletní zakázku připravenou k odeslání. Palety jsou zvedány svislými dopravníky do výše až čtyř metrů, což umožňuje výrazně zmenšit potřebnou plochu. Využitím beztlakového akumulačního dopravníkového systému s energeticky úspornou 24V technikou od společnosti Interroll byla firma Flück schopná vytvořit řešení s mnohem větší vyrovnávací kapacitou v dráze dopravníku. Vyrovnávací skladovací kapacita je vytvořena prostřednictvím tzv. nakládacích ostrovů, takže při vychystávání zakázek je možné všechno zboží odebrat najednou a potom pokračovat v zadané práci. Tento koncept nejen šetří cenný čas, ale díky beztlakovému akumulačnímu dopravníkovému systému také místo a energii.
Díky této konstrukci dosáhla firma Alloga svých vysoce náročných cílů.
„Mezi vylepšeními, kterých se nám podařilo dosáhnout, bylo vytvoření více nakládacích stanovišť, což znamenalo lepší možnost využití dopravníkové techniky. Nyní máme ve skladu více dopravních kapacit – přesně řečeno, podařilo se nám je zdvojnásobit – a jako příjemný vedlejší efekt musím zmínit také to, že dopravníkový systém je nyní tišší," říká Andreas Koch.
A nová perspektiva: díky chytře navržené modernizaci zoptimalizovala Alloga složitý materiálový tok a zvýšila propustnost, aby byla připravena na budoucí rozvoj!