08 Listopad 2019

shipex-Kamionova-dopravaNové technologie jsou neustále vyvíjeny v každém průmyslovém sektoru, logistika se dynamicky vyvíjí neustále. Princip digitalizace a minimalizace nákladů je stále jedním z hlavních bodů. Společnosti chtějí stále efektivněji uspokojit zvyšující se nároky svých zákazníků a přitom co nejlépe optimalizovat náklady.


Vize Industry 4.0

Jedním z nejvýraznějších trendů se stává pojem Industry 4. 0. Celý dodavatelský řetězec se transformuje na digitální tok informací, které jsou schopné pružně reagovat na nejrůznější požadavky zákazníků. Pro logistiku jsou v současnosti charakteristické minimalizace zásob, boje s dodacími lhůtami, výpadky v dodávkách, ale také přeplněné dopravní cesty a nedostatky pracovních sil. V tomto by měly výrazně pomoci autonomní donáškoví roboti a drony.

Drony nabízí flexibilitu
Zákazníci jsou dnes už zvyklí, že všechno potřebné koupí z pohodlí domova nebo kanceláře. V této oblasti už nelze příliš nic nového vymyslet, rezervy jsou ale právě ve způsobu a lhůtě dodání ke koncovému zákazníkovi. Výzkumy ukazují, že pro 90 % lidí, kteří nakupují v e-shopech je hlavní garance doručení do druhého dne. Očekávají také možnost změnit termín a místo dodání během objednání a sledování cesty zásilky online přes smartphone. To by bylo ještě jednodušší a efektivnější za využití dronů. Již několik společností službu právě testuje. Na to, aby bylo doručování pomocí dronů životaschopné, je nutné, aby technologické firmy pracující na jejich vývoji byly schopné garantovat, že jsou drony bezpečné a spolehlivé. Výhody jsou zřejmé - flexibilita, rychlost, bezpečnost a v neposlední řadě také šetrnost k životnímu prostředí.
shipex-Dron


Automobilka Škoda testuje dodání až do kufru vozu
Na jaře letošního roku média zveřejnila informaci, že společnost Škoda vyvíjí systém, se kterým kurýr doručí balík přímo do auta a zákazník u dodání přitom vůbec nemusí být. Jak je to možné? Auto jednoduše najdou podle GPS a SPZ vozidla a otevřou si kufr speciální aplikací. Služba bude dostupná zatím pouze pro vozy Škoda. Při vývoji spolupracuje s internetovými obchody Alza.cz a Rohlík.cz, kteří patří mezi jedničky svého trhu.
shipex-Kuryr

Jak se bude vyvíjet průmyslová přeprava?


Pohodlná objednávka paletové přepravy
Dnes už je možné pohodlně, stejně jako u menších objednávek na e-shopu, také ve velké paletové a nadrozměrné přepravě zajistit vše jednoduše na internetu. Bez registrace lze během chvilky objednat kamionovou dopravu nebo paletovou přepravu odkudkoliv kamkoliv na světě, získat v pár vteřinách kalkulaci za tuto službu i možnou lhůtu dodání.
shipex-Palety

Elektrické kamiony
Budoucnost velkých nákladních vozidel je v elektřině. V roce 2018 schválil Evropský parlament výrazné snížení emisních limitů pro nákladní vozidla. U nich je přitom už dnes extrémní tlak na efektivitu práce stroje a právě spotřeba se s náklady na servis sleduje u kamionové přepravy co nejintenzivněji. Evropské sdružení automobilových výrobců ACEA bylo zprvu ze schváleného plánu emisí zděšené, nakonec ale na toto zásadní rozhodnutí zareagovaly automobilky jako Volvo, Renault nebo Mitsubishi velmi rychle a dnes už existují velká nákladní vozidla s plně elektrickým pohonem a nulovými emisemi, které jsou napájeny akumulátory s kapacitou několika stovek kWh. Dojezd na jedno nabití je aktuálně kolem až 300 kilometrů v případě plně naloženého vozidla. Zde mají v porovnání s osobními automobily co dohánět, jejich dojezd při plně elektrickém motoru je až dvojnásobný.
shipex-Kamion

Vozidla bez řidiče
V souvislosti s formou dopravy je dalším možným budoucím krokem vize kamionů bez řidičů. Digitální vývoj dospěl do fáze, kdy se začínají stroje blížit lidskému mozku. A to včetně neustálého pozorování objektů v popředí, vyhodnocování vývoje situace v aktuálním čase i kontrola zrcátek. Není novinkou, že ve světě jsou již vozidla bez řidiče testovány a je jen otázkou času, kdy bude povolen jejich provoz.

Bezpečnost a etika
Při zvažování a plánování budoucnosti logistické přepravy je třeba především ujasnit si a kompletně mininalizovat na nejnižší možnou hranici rizika spojená se samostatností dronů i samostatně řízených vozidel. Studie prokazují, že pouze zhruba třetina lidí, která byla dotázána na budoucnost dronové přepravy věří, že v následujících pěti až deseti letech dojde k jejímu legislativnímu ukotvení a realizaci. Šest procent dotázaných tuto vizi dokonce úplně vylučuje. V souvislosti se samořiditelnými vozidly jde ještě o otázku morálky a vyhodnocení bezpečnostních rizik. A to například v případě, kdy hrozí plně obsazenému vozidlu například kolize s dítětem, které vběhlo do ulice. Zatímco lidský řidič by se rozhodl zachránit dítě a strhnout vozidlo, autonomní vozidlo se čtyřmi dospělými ve voze by obětovalo dítě. Toto vše je nutné jasně zformulovat a právně ukotvit pro každý stát.