06 Červen 2013

zkl1Základem podnikatelského úspěchu je vysoká flexibilita ve výrobě i vhodné zaměření na cílové trhy. To je v době citelné recese, která v uplynulých pěti letech postihla mnohé ekonomiky, často bazální podmínkou k přežití. Své o tom ví český strojírenský koncern ZKL - největší výrobce velkorozměrových soudečkových, speciálních a dělených ložisek ve střední Evropě. Více než dvě třetiny jeho produkce směřují za hranice - hlavními odbytišti jsou země Jižní Ameriky, Indie i západní Evropa. Právě tyto státy v roce 2012 postihl ekonomický úpadek a bylo tudíž nutné exportní politiku přehodnotit. Pokles prodeje se podařilo kompenzovat na nových trzích. Nezanedbatelnou perspektivu představuje dříve spíše zatracované Turecko.

Turecko je třetí nejlidnatější zemí Evropy a z hlediska velikosti tedy představuje trh více než zajímavý. „Tato ekonomika nacházející se přímo mezi Evropou a Asií byla donedávna opomíjena. Pravdou ale je, že se jí v současnosti daří lépe než většině evropských velmocí. Místní průmyslová výroba pro nás představuje atraktivní cíl. Právě proto jsme se rozhodli rozšířit naše aktivity na toto území. Svého rozhodnutí rozhodně nelitujeme," říká Ing. Jiří Prášil, CSc., generální ředitel koncernu ZKL. V loňském roce dosáhlo Turecko rekordních exportů a výrazný růst jej čeká i letos. Finanční krize poslední pětiletky zde nijak významně nezasáhla. Velmi ambiciózní jsou i jeho plány do budoucna. Během následujících deseti let aspiruje na průnik do první desítky největších ekonomik světa. Pokud bude vývoj pokračovat správným směrem, může se ZKL těšit na dobré výnosy. Stejně tak i další české podniky, které v tomto teritoriu působí, jako jsou Vítkovice Machinery Group, Škoda Plzeň či energetický gigant ČEZ.

„Aktuálně tvoří export do Turecka 6 % celkového vývozu. Průnik na trh se realizuje prostřednictvím distributorů i formou přímého kontaktu s koncovými zákazníky. Těžíme především z nedostatků místní produkce - mnoho typů soudečkových a kuličkových ložisek se zde totiž vůbec nevyrábí. Díky tomu nemusíme bojovat s vysoce protekcionistickou politikou, která zvýhodňuje domácí firmy," hodnotí aktuální situaci generální ředitel. Obě strany profitují z výhodného poměru kvalita/cena. Místní společnosti si chválí krátké dodací lhůty i vysokou flexibilitu výroby ZKL. Klientům je navíc k dispozici odborná podpora ze strany koncernu, jejímž cílem je hledat technická řešení přímo na míru aktuálním možnostem a potřebám cílových zákazníků. „Naším hlavním odběratelem je segment těžkého strojírenství, dále válcovny, hutě, doly, cukrovary, výrobci výtahů a papírny", popisuje Ing. Jiří Prášil, CSc. „ Aktivně usilujeme také o zisk státních zakázek v železniční dopravě a účastníme se vypisovaných tendrů. Cenová úroveň je v této oblasti ale velmi nízká, a tak jsme žádných výraznějších úspěchů zatím nedosáhli," uzavírá. Cílem společnosti je postupný nárůst prodejů a zisk většího počtu přímých konečných zákazníků. S tím přímo souvisí i účast na nejrůznějších veletrzích. Nejbližší plánovanou akcí je prezentace nového sortimentu v čele se soudečkovými ložisky generace New Force. Ta je připravována na červen letošního roku a bude realizována v rámci veletrhu WIN – World of Industry pořádaného v Istanbulu.

www.zkl.cz

zkl2