28 Listopad 2005

recyklace_03_maly_1.jpgRecyklace je dobrá nejen pro naše životní prostředí, ale také výhodná pro podnikání. Vědci z Argonne institutu vyvinuli technologii, která úspěšně obnovuje plasty ze zastaralých automobilů. Přidali tak plasty do seznamu hodnotných materiálů, které se za starých automobilů a kamionů recyklují. „Asi 75 % hmotnosti použitých aut je již výhodně recyklováno,“ jak uvádí Ed Daniels, ředitel Energy Systems Division, „a teď pracujeme na dosažení rovnováhy těchto materiálů.“ Rozvoj a zhodnocení nového technologického procesu pro průmysl je jedním z hlavních úkolů Energy Systems Division.

Staré automobily a kamiony končí svoji službu na demontážních zařízeních, kde použitelné díly jsou rekonstruovány pro další použití. Dále jsou také recyklovány kovy a zbývá drcený odpad, jakým jsou polyuretanové pěny, polymery, některé oxidy kovů, sklo a špína. Každý rok skončí na zavážce 3 až 4,5 miliónů tun drceného zbytkového odpadu.
Institut Argonne spolupracuje s American Platic Council a Vehicle Recycling Partnership of USCAR na rozvoji a přiblížení dlouhodobě fungující technologii pro recyklování automobilových materiálů.
Současný výzkum v Argonne je zaměřen na „mechanickou recyklaci“, obnovu materiálů jako jsou plasty ze zbytkového odpadu pro znovu použití v automobilovém průmyslu a dalších aplikacích. Nová technologie vyvinutá v Argonne se skládá ze dvou hlavních procesů. Prvním je obrovský separační proces, kde je třeba rozdělit drcený zbytkový odpad do jednotlivých frakcí, následovaný druhou částí procesu, kdy se recyklují konkrétní plasty z polymerového koncentrátu.
Vědci navrhli a spustili do zkušebního provozu velkoobjemový separátor drceného zbytkového odpadu. Zařízení pro mechanickou separaci zpracuje asi tunu odpadu za hodinu, z čehož je asi jedna třetina znovu zpracovávána jako polymerový koncentrát.
„V prvním roce projektu jsme se zaměřili na proces separace velkého objemu odpadu, aby bylo zajištěno separování většiny plastů,“ říká Daniels. Podle zveřejněné zprávy vědci získali z odpadu pro recyklaci 95 % plastů, což je doposud nejvíc, co kdy bylo dosaženo.
Nyní se hlavní zájem soustředí na druhou část technologického procesu, kterou je obnovení plastů ve vysoké kvalitě. „Vezmeme polymerový koncentrát z první části procesu a necháme ho projít jednotlivými stádii další část procesu tak, aby v každé fázi procesu došlo k separaci konkrétních automobilových plastů,“ vysvětluje Daniels. „V první fázi procesu jsme z koncentrátu recyklovali olefinické uhlovodíky, v kvalitě dostatečné pro další použití v automobilovém průmyslu.“ Součásti řídících tyčí nebo baterií jsou vyráběny z recyklovaných materiálů.
„Ekonomicky proces vypadá slibně, ale my chceme z původního koncentrátu recyklovat i další polymery,“ dodává Daniels. „Pracujeme na stanovení množství a kvality materiálů, které jsme schopni recyklovat pro další použití.“
Separační zařízení se skládá ze sérií šesti separačních tanků. Chemické složení v každém tanku řídí efektivitu separace. V současnosti vědci pracují na recyklování acrylonitrile-butadiene-styrenu a dalších polymerů. Výzkum je zahrnut do výzkumu a vývoje (CRADA), na kterém spolupracují Argonne, American Plastic Council (APC) a USCAR´S Vehicle Recycling Partnership (VRP), jehož členové jsou DaimlerChrysler Corp., Ford Motor Corp., and General Motors Corp. Výzkum je financován VRP, APC a the U.S. DOE Office of FreedomCAR and Vehicle Technologies.
Zatímco výzkum institutu Argonne (CRADA) je zaměřen na technologii mechanické recyklace, tento projekt je zaměřen na technické přiblížení a zhodnocení. Další vyvíjené technologie zahrnuté do této studie se zabývají možností obnovování energie a další přeměnou zbytkových materiálů, chemikálií a paliv.
http://www.anl.gov/Media_Center/News/2005/ES051111.html