Před několika dny byl uveden do provozu první evropský silniční most výrobený z plastu. Konstrukce mostu je beznýtová a bez použití šroubů. Základem řešení je směs polyesterové pryskyřice a styrenu vyztužená skleněnými vlákny.Tento kompozit byl použit pro vozovku, která byla přilepena na ocelové nosníky. Most o hmotnosti 80 tun je 27 metrů dlouhý a 5 metrů široký. Most bude využíván pro všechny moderní dopravní prostředky. Nový most byl instalován blízko Freiburgu v německém spolkovém státě Hessensko. Byl zkonstruován na základě požadavku Hesenského úřadu pro silnice a silniční dopravu. Respektuje evropskou normu Eurocode 2010 – tj. předpis EC pro veřejné stavby.
Jak již bylo uvedeno, hlavní roli v konstrukčním řešení mostu hraje plast vyztužený skleněnými vlákny. Zatímco dosud používané armované betonové mosty vyžadují dlouhé konstrukční časy a tedy i přerušení dopravy na relativně dlouhou dobu, byl plastový most připraven jako prefabrikát a poté transportován na míst určení jako celek.Úplná istalace netrvala ani celý den.
Kromě příznivějších nákladů mají plasty i další výhody. U konvenčních mostů je nutné provádět opravu po 15–20 letech od instalace. Plastový most je ideální pro dlouhodobé použití, předpokládaná životnost uvedená výrobcem představuje min. 50 let bez nutnosti oprav. Kompozitní materiály totiž nepodléhají korozi. Moderní stavební materiály by měly být pevné a trvanlivé, čímž by měly umožňovat environmentálně příznivé řešení a dostatečnou volnost v požadovaném designu. A právě plasty mohou pomoci při řešení této výzvy.
Ing. František Vörös
Plastics Europe ČR při SCHP
www.schp.cz