Sedm mužů, tři vozidla a 5 000 kilometrů ledu. Cesta z jižního pobřeží Grónska do jeho nejsevernějšího bodu a zpět trvala islandsko-americké expedici 20 dnů. Toto divoké dobrodružství se odehrálo loni na jaře a v nekompromisním arktickém podnebí bylo náročným testem jak pro účastníky, tak pro jejich vybavení. Jeden ze speciálních vozů od firmy Arctic Trucks byl vybaven pneumatikami Nokian Hakkapeliitta 44, které jsou uzpůsobené pro těžké zimní podmínky.
Podívejte se na video mistrů extrémů v Grónsku
Pneumatiky Nokian Hakkapeliitta 44 čelily obtížné zkoušce. Cesta s názvem Expeditions7 začala v osadě Isortoq na jižním cípu Grónska a směřovala k nejsevernějšímu bodu země, poloostrovu Wulff Land. Auta jela z největší části po kontinentálním ledovci, který je několik tisíc kilometrů dlouhý a na některých místech více než tři kilometry silný.
Během trasy zaznamenávali členové expedice informace o počasí a shromažďovali vzorky sněhu
a ledu, aby je později předali univerzitám pro výzkumné účely. Trvalo téměř tři týdny, než expedice dorazila do vesnice Sisimiut na západním pobřeží Grónska. V tu dobu za sebou měli muži i jejich vozy celkem 5 169 km.
Postup vpřed i přes náročné podmínky
Drsné grónské podmínky nutily řidiče i vozidla do extrémních výkonů. V přípravné fázi se dokonce jedno z vozidel částečně probořilo na ledem pokryté řece.
„Nejtěžší bylo se dostat ven z propadnutého ledu a najít z něj bezpečnou cestu na silný kontinentální ledovec," říká Emil Grimsson, jeden ze zakladatelů společnosti Arctic Trucks, který se rovněž zúčastnil expedice.
„Jeli jsme po tenkém říčním ledu, když se jedno z našich vozidel propadlo. Naštěstí to bylo to nejhorší, co nás potkalo, takže jsme byli schopni zahájit naši cestu jen o pár dní později, než bylo plánováno."
Expedice během cesty zdolávala množství překážek. Proměnlivé zimní podmínky a sněhové bouře s nulovou viditelností někdy značně zpomalovaly postup vpřed a na těch nejpomalejších úsecích mohla jet vozidla maximálně rychlostí 10 kilometrů za hodinu. Nejnižší zaznamenaná teplota byla -40 °C. Přesto ukázalo Grónsko během expedice i svou přívětivou tvář, kdy se před účastníky výpravy rozkrývaly nádherné scenérie.
„Vidět ledovec v celé jeho mohutnosti, to bylo úchvatné," říká E. Grimsson. „Nezapomenutelný byl také příjezd do Wulff Land po tolika dnech jízdy po ledu. Místo bylo impozantní..., téměř surrealistické. Nejsem si jistý, jestli někdo kdy dojel s autem tak daleko na sever."
Na samé hranici možností vybavení
Grónská pustá, ale překrásná a nedotčená krajina nepředstavuje snadný terén ani pro ty nejzkušenější zimní řidiče. Proto se expedice spoléhala na nejmodernější vybavení, které bylo schopné zdolat jak ledovce, tak skalnatý terén i měkké sněhové jazyky.
Tým si vybral tři vozidla vyrobená na zakázku islandskou společností Arctic Trucks – stejné typy vozů jsou užívány při expedicích v Antarktidě. Nejnovější vozidlo bylo vybaveno vysokovýkonnými pneumatikami Nokian Hakkapeliitta 44 od celosvětově nejseverněji umístěného výrobce pneumatik Nokian Tyres. Pneumatika využívá směs pryže, vyvinutou tak, aby zaručovala přilnavost a zároveň odolnost ve velice chladných podmínkách.
„Chtěl jsem použít pneumatiky Nokian Hakkapeliitta, protože jsem s nimi měl vynikající předchozí zkušenost. Zvládají extrémní podmínky a fungují neuvěřitelně spolehlivě i při tak nízkých teplotách, jako je -40 °C," říká E. Grimsson.
Jedna pneumatika Nokian Hakkapeliitta 44 váží 70 kilogramů a její průměr přesahuje jeden metr. Extrémně odolná pneumatika vznikla v loňském roce jako výsledek dlouhodobé spolupráce mezi společností Nokian Tyres a Arctic Trucks.
„Na měkkém sněhu potřebujete velké pneumatiky s dostatečně velkou vzduchovou komorou," říká E. Grimsson. „Velikost kontaktní plochy tak můžete upravit pomocí tlaku huštění. Široká pneumatika má lepší nosnost a neboří se tak hluboko do sněhu jako úzká pneumatika."
Budeme mít dostatek paliva?
Jedním z nejdůležitějších kroků při plánování expedice byl přesný výpočet spotřeby paliva, protože na ledovci se pochopitelně nenacházejí žádné čerpací stanice. Tým vezl více než polovinu paliva na sáních tažených vozidly.
„Naštěstí jsme ve výsledku spotřebovali méně paliva, než jsme předpokládali. Pneumatiky Nokian Hakkapeliitta jsou palivově úsporné. A bylo to vůbec poprvé, co jsme vezli palivo ve vacích na saních zapřažených za vozidly," vzpomíná E. Grimsson. „Museli jsme vaky na saních pořádně zabezpečit a zajistit, aby se sáně na tvrdém terénu nerozbily."
Zkušenost jako žádná jiná
Třítýdenní dobrodružství vytvořilo ze sedmi členů expedice vzájemně propojený tým, ve kterém měl každý svou úlohu – od vaření přes opravy vozidel až po fotografování.
Takže jaký ten výlet vlastně byl?
„Skutečně zážitek, který přichází jednou za život," říká E. Grimsson. „Takové cesty vás přenesou do jiné reality. Můžete se soustředit jen na tady a teď, vychutnat si přítomný okamžik a zapomenout na vše ostatní."
Členové expedičního týmu byli: Greg Miller (vedoucí), Scott Brady, Clay Croft, Dr. Jon Solberg a Kurt Williams ze Spojených států a Emil Grimsson (spoluvedoucí) a Torfi Johannsson z Islandu.