Letošní Světová série Renault je pro tým Lotus 3.5 společnosti Charouz Racing System úspěšná od samého začátku. Nadějí pražského týmu je především Francouz Matthieu Vaxivière. Pro úspěch na závodním okruhu je klíčová perfektní příprava pilotů i vozidel. O tom, jak trénink i servis probíhají a jaké jsou šance na vítězství v letošním ročníku prestižních závodů juniorů, jsme si povídali s Robertem Vavříkem, ředitelem společnosti a týmovým managerem společnosti Charouz Racing System.
Můžete úvodem představit historii společnosti Charouz Racing System? Jaké byly klíčové milníky jejího vývoje?
Firma Charouz Racing System oficiálně vznikla v roce 1999, ale její kořeny sahají mnohem dál, konkrétně do 80. let minulého století. Už tehdy sbíral úspěšný tým vavříny na domácích okruzích i v mistrovstvích světa, včetně proslulého závodu do oblak na americkém Pikes Peaku. V současné době roste další jezdecká generace, a to díky angažmá týmu Lotus 3.5 ve Formuli Renault 3.5, která je vlajkovou lodí prestižní Světové série Renault. České družstvo se poprvé na jejím startovním poli objevilo v roce 2011 a zásluhou Brendona Harteye se dočkalo i prvních pódiových umístění.
Pojďme do současnosti. Letos se vám opravdu daří.
Ano. Sezóna začala dobře a pozitivně se vyvíjí. Lotus 3.5 je nyní druhý v celkovém pořadí šampionátů týmů. Talentovaný Matthieu Vaxivière, který působí jako hlavní pilot, je celkově na druhé pozici a bojuje o vítězství. O definitivním úspěchu se pochopitelně dá hovořit až po skončení šampionátu.
Jaká jsou specifika Světové série Renault s ohledem na používané vozy?
Je důležité podotknout, že všechny závodní automobily jsou v této sérii vždy stejné – jen tak se ukáže, že pilot jev porovnání s ostatními skutečně jedničkou. Náš tým závodí pod hlavičkou Lotus 3.5, protože s touto značkou dlouhodobě spolupracujeme. Světová série Renault je vlastně nejvyšším možným stupněm před závody Formule 1.
Areál vaší společnosti se nachází v Žebráku u sjezdu z dálnice D5. Na první pohled působí možná trochu nenápadně, ale probíhá zde údržba závodních vozů a vyrábíte i vlastní díly.
Jaký je váš výrobní program?
Je třeba zdůraznit, že se nejedná o sériovou výrobu náhradních dílů pro auta. My jsme zaměřeni jinak. Jsme schopni vyrobit přesně na míru jakýkoli díl pro automobily. Naši inženýři například vymýšlejí zlepšení jednotlivých dílů, a to aerodynamické i funkční. Díl navrhnou, nakreslí, zkonzultují a následně probíhá jeho výroba přesně podle požadovaných parametrů.
Pravidelně realizujete nejrůznější projekty nebo inovace. Na kterých aktuálně pracujete?
Je jich opravdu celá řada. Sezóna je ovšem stále otevřená, tak toho nemůžu příliš prozradit. Zmíním třeba to, že připravujeme nový mobilní server.
Pro úspěch je důležitá údržba vozidla. Jak se o automobily staráte a jak je na závod připravujete?
Údržba hraje skutečně podstatnou roli. Skládá se přitom z několika částí. Podobně jako u běžných automobilů doporučují i výrobci závodních vozů postup a četnost servisních prohlídek. Pokud ale uvážíme, že běžný automobil je vhodné servisovat po cca 15 000 až 30 000 kilometrech, tak u našich vozů je to před každým závodem. Nicméně automobily rozebíráme i během závodních víkendů, kdy se kontroluje třeba převodovka, poloosy nebo náboje v kolech. Servis zabírá většinu veškerého času – zhruba 85 procent.
Říká se, že kdo maže, ten jede. A vám to letošní sezónu jede náramně. Jaká používáte maziva?
Po hledání a zkušenostech jsme došli k názoru, že naše požadavky nejlépe splňují maziva od společnosti Klüber Lubrication CZ, s.r.o. S mazivy se to má u závodních vozů tak, že každý může používat takové, jaké si vybere. A pro nás je tato značka nejlepší, kterou jsme na trhu našli. Používáme ji už tři nebo čtyři roky.
Kde všude u závodních vozů nacházejí maziva značky Klüber Lubrication uplatnění?
Používáme je na poloosy nebo náboje kol, kde se nám skvěle osvědčily. Konkrétně do nábojů kol aplikujeme plastické mazivo Klüberquiet BQH 72-102. Jeho výhodou je dlouhá životnost a vysoká teplotní odolnost. Na poloosy používáme vysoce adhezní mazivo Klüberplex AG 11-462 s obsahem speciálních bílých pevných maziv, které je perfektně chrání před opotřebením.
Když zůstaneme u maziv, důležitá jsou i pro údržbu centrálních matic kol. Jaká používáte v tomto případě?
Náš tým dlouho hledal mazivo, které by splňovalo několik důležitých parametrů zároveň. Nakonec zvítězil UNIMOLY C220 Spray, které rovněž vyrábí firma Klüber Lubrication CZ, s.r.o. Toto mazivo splňuje vysoké požadavky na aplikaci při povinných zastávkách v boxech. Každá vteřina rozhoduje, proto je důležitá snadná aplikace, rychlost zaschnutí, odolnost proti otěru i vysokým teplotám. Musím říct, že toto mazivo nám zajistilo nejeden vynikající pitstop, který pomohl k našim skvělým výsledkům v sezóně.
Proč jste – kromě zmiňovaných výhod maziv – vsadili právě na značku Klüber Lubrication?
Důležitou roli sehrála od počátku výborná spolupráce s výrobcem a dodavatelem maziv. Velmi rychle reagoval na poptávku, což přetrvává dodnes – maziva dodává rychle a pružně. Okamžitě odpovídá i na naše otázky, které směřují například k technickým detailům.
Dobrý výsledek ale nedělá jen stroj. Jaké požadavky máte na závodníky? Jak probíhá jejich příprava?
Nároky na piloty patří k těm nejvyšším. Jde o profesionální sport, vedle něhož nelze dělat už nic jiného. Závodníci trénují sedm dní v týdnu. Posilují, cvičí, dbají o svůj jídelníček a udržují se ve formě. Každý závod je důležitý, protože body se sčítají. Trénink zahrnuje i přípravu na simulátoru a testují se reakce jezdců. Piloti musejí absolvovat pravidelné lékařské prohlídky, podstupují také fyzické testy. Trénink systematicky směruje k tomu, aby podávali maximální možné výkony.
Kdo patří k nadějím vašeho týmu?
Je to již zmiňovaný Matthieu Vaxivière, který právě bojuje o titul šampionátu a na první místo mu schází jen 26 bodů, takže existují reálné naděje, že by mohl vyhrát.
Jaké významné závody váš tým letos ještě čekají?
Nejnáročnější pro nás bude září, během něhož absolvujeme hned tři závody měsíci. To znamená, že téměř každý víkend budou naši jezdci měřit své síly. Čeká nás například Silverstone – kolébka motosportu a okruh, na který se vždycky všichni těší.
Jaké jsou vaše plány pro následující období?
To bych nyní nerad prozrazoval. Chystáme se určitě na další závody a rádi bychom se zapojili také do dalších šampionátů.