01 Říjen 2009

Filtry sazí se používají u téměř všech moderních vznětových motorů. Dokážou účinně zachycovat částice sazí ve výfukových plynech. Motory tak splňují (i v budoucnosti) platné předpisy pro emise. MANN+HUMMEL využívá u tohoto filtru svých dlouholetých zkušeností s výrobou elementů kompaktních vzduchových filtrů. Pozměněná podoba kompaktního vzduchového filtru z papíru slouží dále jako nosný prvek pro nový filtr sazí vznětového motoru.

Homogenní papírové těleso se vyrábí pomocí navíjecí techniky, která se obvykle využívá pro výrobu vzduchových filtrů. Přitom je uplatňována nová výrobní technologie, během níž je nosný prvek z papíru ponořován do keramické emulze, která zcela obalí papírová vlákna. Následně je papír vypálen a keramické částečky jsou současně slinovány. Na konci tohoto výrobního procesu je hotový filtr sazí vznětového motoru.

Nový výrobek MANN+HUMMEL se může pochlubit mimo jiné zvýšenou kapacitou pro zachytávání částic sazí. Díky nižšímu zpětnému tlaku výfukových plynů lze navíc snížit emise CO2. Novinka navíc poskytuje konstruktérům větší volnost při konstrukčních řešeních prostoru i designu. Toto řešení poskytuje dále možnost integrace dalších funkcí. Do tělesa filtru lze vestavět katalyzátor, čímž je ušetřen jeden celý konstrukční prvek včetně potřebného prostoru.

 

Větší výkon z menšího objemu válců

Svým novým přepínacím ventilem turbodmychadla podporuje MANN+HUMMEL trvalý trend k úspornějším motorům s menším objemem, jejichž výkon je často zvyšován turbodmychadly nebo kompresory. V případě nového třílitrového naftového motoru V6 pro Jaguar se při jeho plné zátěži zapíná vedle stále aktivního turbodmychadla ještě druhé. K výkonu této funkce byl zkonstruován nový přepínací ventil turbodmychadla, který je umístěn mezi oběma řadami válců V-motoru v prostoru, kde se stýkají vedení plnicího vzduchu obou turbodmychadel před chladičem plnicího vzduchu.

V režimu částečného zatížení pracuje motor pouze s větším z obou turbodmychadel. Jestliže řidič sešlápne plyn silněji, zvýší se tlak v systému, a jakmile plnicí tlak druhého turbodmychadla překročí tlak prvního, ventil se díky vyrovnání tlaků plynule otevře. Motor během desetiny sekundy harmonicky přepne, bez rázu točivého momentu, z monoturboprovozu na biturboprovoz. Motor tedy velmi dobře reaguje a točivý moment rozvíjí stejnoměrně až do maximální hodnoty 600 newtonmetrů.U této mechanicky a tepelně vysoce zatěžované sestavy kombinuje MANN+HUMMEL své know-how z výroby spínacího sacího potrubí s technologií výroby olejových modulů.

Cílem MANN+HUMMEL pro budoucnost je vyrábět ventily plnicího vzduchu též jako hybridní plastové komponenty. Pomocí příslušných testů – prováděných i u kompresorového tělesa turbodmychadel – zkoumají nyní vývojoví inženýři MANN+HUMMEL hranice vhodných materiálů. Nahrazování různých materiálů plastem otevírá nové technické možnosti a větší volnost geometrie.