Společenská odpovědnost a udržitelnost jsou současnými trendy i ve firmách. Spolu se šetrným přístupem k přírodě jsou dokonce běžně vyžadovány. Především lidé z generace Z, tedy mileniálů, si na takovém přístupu firem velmi zakládají a často se rozhodují, zda u firmy nakoupí hlavně podle toho, jaký je její přístup životnímu prostředí nebo společnosti.
Firemní identita a čistota
Zavedení zásad udržitelného rozvoje do podnikání přináší mnoho výhod. Nejen pro planetu, ale také pro byznys jako takový. S tím jde ruku v ruce čistota a viditelný pořádek ve firmě, které jsou rovněž podstatnou součástí firemní identity. Lidé si obojího všímají a váží. Věřte, že když u vás zákazníci uvidí čistý prostor a snahu o udržitelný rozvoj, budou se k vám rádi vracet.
Obrázek: Udržujte kanceláře čisté a bez zbytečností
Čistota půl zdraví
Přirozeně jde také o zdraví vašich zaměstnanců, zákazníků a vlastně i vaše. Pokud nebude ve firmě čisto, a ocitne se u vás například někdo alergický na prach a plíseň, vsaďte se, že se u vás nebude cítit dobře a pravděpodobně si vybere společnost, kde bude moct dýchat. A to doslova.
Vizitka vaší firmy
Pamatujte na to, že odpovědné firmy, které mají pořádek jsou u zákazníků oblíbené a čistota je součástí jejich firemní identity. Udržení čistého prostředí vaší firmy vám také pomůže v konkurenceschopnosti.
Obrázek: Čisté pracovní prostředí může udržet čisté vztahy se zákazníky
Odpovědné podnikání a čistota otevírají dveře novým kontaktům a podnikatelským příležitostem. Například některé hotely uzavírají partnerství jen s firmami, které fungují na základě zásad udržitelného rozvoje a mají čisté prostory.
Jakými způsoby ale udržovat firmu v čistotě?
Metoda 5 S
Pochází z Japonska a je určena hlavně pro průmyslovou výrobu. Nicméně, aplikovat ji lze téměř kdekoliv. Čas jsou peníze a pokud děláním zbytečných úkonů navíc ztratíte čas, ztratíte i peníze. Ve velkých výrobách se pak takové ztráty mohou vyšplhat i na miliony korun, jen kvůli malým prostojům během normálního pracovního dne, které se nasčítají.
Proto vznikla metoda 5 S, tedy metoda, jak neztrácet čas nepořádkem.
- První S - Seiry, tedy nechat na pracovišti jen to nutné věci a vše ostatní uklidit.
- Druhé S - Seiton, vyjasnit si posloupnost pracovních kroků a v té i rozmístit pracovní nástroje.
- Třetí S - Seiso znamená vracet nástroje na své místo.
- Čtvrté S - Seiketsu je zajistit, aby pracovníci znali předchozí 3 S.
- A poslední, páté S - Shitsuke, dohlédnout na to, aby pořádek na pracovišti udržovali.
Japonci jsou ve firemní čistotě a v pořádku na pracovišti nejlepší. Téměř všechny japonské firmy se řídí metodou 5S a přináší jim to spousty úspěchů a obrovské zvýšení efektivity práce.
Úklidová firma
Neztrácejte čas úklidem. Perfektním řešením je najmout si firmu, která to bude dělat za vás. Nehledě na profesionalitu provedení úklidu a fakt, že se nebudete se svými kolegy hádat, kdo měl uklidit. Úklidových firem existuje velké množství a každá se specializuje na konkrétní odvětví nebo na konkrétní klienty.
Vstupní rohože
Víte, že až 90 % nečistot je do budovy přineseno na podrážkách bot? Divili byste se, jak moc mohou prosté rohože pomoci s čistotou firmy a vy tak ušetříte tisíce korun či eur. Rozlišují se podle typu čistících zón, do kterých se umisťují. Ty jsou zpravidla číslovány podle toho, zda jsou prvními při vstupu do budovy, nebo dalšími za vstupem a dále do budovy.
Obrázek: Vstupní rohože, zdroj: Lindström Czech Republic
Rohože jsou tak dokonalým doplňkem k pravidlům čistoty na pracovišti. Věděli jste, že rohože je možné i zapůjčit se servisem výměn? Tuto službu nabízí například finská firma Lindström.
Odpady a jejich třídění
I nakládání s odpadem souvisí s udržitelností a čistotou firmy. Uvidíte, že minimálně umístění barevných popelnic na třídění do vstupních prostor vaší firmy bude mít u všímavějších zákazníků úspěch.
Pracovní oděvy
Pracovní oděvy také mohou zajistit čistotu a profesionální vzhled pracoviště. Příkladem firmy, která nabízí pro podnikání co nejšetrnější způsob práce s oblečením, je opět společnost Lindström. Nabízí šikovnou službu pronájmu pracovních oděvů, čímž redukují spotřebu textilu. Oblečení může být používané opakovaně.
Rovněž využívají nové technologie recyklace starých oděvů. Spolupracují s výzkumným střediskem VTT ve Finsku, které testuje novou technologii, kdy se chemicky rozpustí použitá vlákna a připraví se k novému použití.
O firmě Lindström
Lindström pro vás může být dobrým tipem na kompletní řešení čistoty vaší firmy. Je jednou z předních evropských textilních servisních společností s více než 165 lety zkušeností. Zabývá se čistotou a designem interiérů, firemním odíváním a ochranou.
Nabízí služby a produkty pro zachování čistoty ve firmách. Designové rohože na míru včetně servisu výměn a čištění. Lindström zároveň nabízí co nejšetrnější práci s textilem a šikovnou službu pronájmu pracovních oděvů.
Firma Lindström působí mimo Českou republiku také na Slovensku a v dalších dvaadvaceti zemích.
Jak udržovat jednotlivé typy prostor v čistotě
Pořádek v dílnách
V dílně je důležitý spíše řád než dokonalá čistota. Zásadní je vědět kde co je a nástroje musí být logicky uloženy v pořadí, ve kterém se budou používat. Také tím způsobem, aby tento řád znali všichni zaměstnanci, kterých se týká a striktně ho dodržovali. Ideálním pomocníkem v udržení pořádku v dílnách je metoda 5S a samozřejmě vhodné pracovní oděvy a pomůcky.
Obrázek: Vybavení dílny, zdroj: Lindström Czech Republic
Vstupní prostory bez prachu
Na vstupní prostory jsou zase dokonalým pomocníkem rohože do všech čistících zón, které zachytí největší množství nepořádku a vlhkost z bot návštěvníků. Pravidelná výměna rohoží potom zamezí vzniku prachu a plísní.
Na co nestačí rohože, s tím vám u vstupních prostor a kanceláří pomůže úklidová firma, která výsledek dotáhne do dokonalosti.
Toalety
Úklid zajištěný profesionály je vhodný i na tyto typy prostor, kde tolik nehrozí prach a plísně, ale je potřeba je udržet hygienicky čisté a bez zápachu.
Nepodceňujte čistotu
Zachovat pořádek a čistotu ve firmě může někdy být výzvou. Obzvláště v našich podmínkách mírného pásu, kdy se v jeden den vystřídá hned několik druhů počasí. Od deště přes sněžení, kroupy a slunečno s kritickou pylovou situací, kdy pyl a prach ze zaschlého bláta zkrátka nezastavíte a nepořádek se dostane až do prostor firmy.
Nejlepším receptem na úspěch je proto uklízet pravidelně a průběžně, protože čistota ve firmě a pořádek na pracovišti jsou velmi důležité.