16 Leden 2006

pneumatika11_1.jpgV otázce, jak dlouho se může pneumatika pro osobní vozy prodávat jako nová, jsou názory různé a mnohdy si protiřečí. Německá společnost ADAC, zastává názor že je třeba dodržovat dvouroční lhůtu a podle ní, pneumatiku lze prodávat jako novou pouze dva roky. Z pohledu pracovníků spolkového svazu prodejců pneumatik BRV (Bundesverband Reifenhandel) a samotných výrobců pneumatik je doba 5 let zcela bez problémů a po tuto dobu lze plášť označovat jako nový.
Je zajímavé, že rozdílná stanoviska ohledně stáří pneumatik zastávají i německé soudy. Tak např. obvodní soud ve Wormsu rozhodl, že pneumatiky po dvou letech od data výroby již nejsou nové a kupující měl v jednom případě tedy právo odstoupit od kupní smlouvy.

Obvodní soud v Krefeldu zase zaujal v roce 2003 zcela jiné stanovisko. Pneumatika je i po pěti letech od výroby nová. Tentýž soud, v případě havárie drahého sportovního vozu, způsobené defektem 5,5 roku staré pneumatiky ale rozhodl, že příčinou havárie byla stará pneumatika!!
Kde je tedy pravda? Podle odborníků společnosti DEKRA a koncernu Continental dochází v průběhu času ke stárnutí pneumatik z titulu oxidace, což má za následek změny ve struktuře a vznikají trhliny na povrchu pláště.
V jejich studii se dále praví, že pokud jsou pneumatiky správně skladované, proces stárnutí se silně omezuje, takže pokles užitných vlastností je vlastně nepozorovatelný.
Pod pojmem správné skladování rozumí autoři studie chladný, suchý, tmavý prostor, kde se dále nevyskytuje ozón, ani zbytky olejů. Důležité je také používání moderních prostředků proti stárnutí, které se přimíchávají do směsí u výrobce.
Odborníci společnosti DEKRA a koncernu Continental AG, Hannover dále uvádějí, že podle jejich zkušeností se správné skladování pneumatik v praxi velmi podceňuje. Proces stárnutí se velmi zrychluje, pokud jsou pneumatiky skladované ve velkém, např. v objemných, kovových kontejnerech, kde v létě dosahuje teplota až 70 0 C. V takovém případě mohou jako nové označit pneumatiky pouze do tří let od data výroby.
Podle odborníků společnosti DEKRA je třeba míti na paměti, že pneumatika stará 7 let může zapříčinit velmi často vážnou nehodu. Podle jejich sledování jsou velkým zdrojem nebezpečí i pneumatiky používané u obytných vozů, obytných přívěsů a klasických přívěsů. Tyto pneumatiky nejsou často v provozu, pomalu se opotřebovávají, ale rychle stárnou. Zde by měl majitel sám zodpovědně posoudit, zda nevyřadit pneumatiku, která má sice ještě dostatečnou hloubku dezénu, ale je již stará více jako 7 let.
Autor: Ing. Václav Matys