Vynálezy, které spatří světlo světa, mívají štěstí. Obvykle jsou spíše nepravděpodobným výsledkem směsice štěstí, schopnosti a vytrvalosti. Přestože předpisy to nařizují, každý ví, že kamióny s otevřeným návěsem často dopravují materiál na místo bez řádného upevnění plachty. Řidiči se často neobtěžují instalovat plachtu z řady důvodů: kvůli složitosti manipulace a času potřebného na instalaci, nebo někdy kvůli tomu, že plachta byla poškozena při předchozím pokusu o instalaci.
To je nepochybně důvodem, proč toho dne v roce 2013, kdy Srecko Sajnovic jel v Guayaně za nákladním vozem bez plachty, cítil docela strach, protože části jeho nákladu nebezpečně vypadávaly na cestu. „Co by se dalo dělat, aby se tomuto zabránilo?" přemýšlel tehdy.
Za tímto rozhodujícím momentem bylo jeho dávné zaujetí pro strojní inženýrství a skutečnost, že původně začal studovat konstrukci ve svém rodném Slovinsku. Jeho nápad začal krystalizovat a projekt se stával technicky zřetelnější, přičemž léta, kdy sloužil v cizinecké legii, také sehrála svou roli. Jak by mohl někdo s takovou kariérou nezískat ctnosti rozhodnosti a vytrvalosti?
Srecko Sajnovic téměř 25 let dovážel do Guayany plážová vozítka a byl už tedy seznámen se světem automobilů a dopravy. Tak mohl přirozeně navštívit všechny místní dopravce, aby s nimi diskutoval o plachtách, což potvrdilo jeho domněnku, že stávající systémy jsou zřídka používány, ačkoliv by měly, protože se s nimi špatně pracuje.
Požadavek byl definován, co následovalo, mělo být jen rutinní inženýrství... tedy skoro...
Po počáteční fázi strávené studiem stávajících řešení následoval nákup kamiónu s otevřeným návěsem pro instalaci prototypů a velmi rychlý výběr preferovaného řešení založeného na motorovém pohonu zakrývání návěsu. Pohyb měl být ovládán navíjením a odvíjením lana s pohonem pro tento účel vyrobeným převodovým motorem.
Odpovídající patent byl pak podán společností Innovaction Technologies, jehož CEO je Srecko Sajnovic.
Řešení společného vývoje speciálního převodového motoru
Avšak po neplodném kontaktování patnácti strojírenských firem při hledání účelového převodového motoru by se Srecko Sajnovic jistě vzdal, kdyby nebyl tak vytrvalý. Teprve šestnáctá adresa se ukázala být tou pravou: UNICUM a Samuel Fauriaux, od něhož přišla souhlasná odpověď. Tím byl zahájen obvyklý společný vývojový proces založený na jednom ze standardních produktů firmy.
„Jako specialista na pohony staví UNICUM válcové převodové motory, jejichž jednou z typických aplikací je otevírání a zakrývání bazénů," vysvětluje Samuel Fauriaux, obchodní ředitel UNICUM. „Převodové motoy UNICUM jsou konstruovány tak, aby byly 100% vodotěsné, výkonné a pracovaly při nízkém napětí. Jejich konstrukce je velmi modulární a jsou obzvlášť vhodné pro vývoj prvních předsériových kusů.
„UNICUM vždy provedlo změny, kdykoliv byly v průběhu aplikace požadovány, a přizpůsobilo výrobek technickým omezením, s nimiž se v praxi setkalo," dodává Marco Smania, CEO společnosti UNICUM. „Zde byly požadavky na zkrácení celkové délky. Motor a redukční převod musely být 100% bezúdržbové a kompatibilní s nestandardní elektronikou."
Nakonec byl automatický plachtový systém připraven tak, aby mohl být veřejně představen v listopadu 2017 na veletrhu UNITRANS v Lyons.
Během pěti veletržních dnů bylo simulováno nejméně 750 otevření a zavření na reálném kamionovém návěsu speciálně instalovaném pro tento účel na stánku Innovaction Technologies. Jinými slovy, jeden pohyb byl vykonán každé dvě minuty bez sebemenšího uváznutí.
To nejlepší teprve přichází
Úplné otevření a zavření plachty je hlavní funkcí systému, jenž však připravuje cestu četným dalším vývojovým trendům v kombinaci s dnešními automatizačními a komunikačními technologiemi.
Díky GPS čipu na palubě je řídicí systém schopen spustit uzavření plachty zcela autonomně (bez zásahu řidiče), jakmile vozidlo dosáhne rychlosti přes 40 km/h nebo se nachází více než 2 km od místa svého odjezdu.
Na rok 2018 je naplánován ambiciózní výzkumný a vývojový program vedený skupinou institucí a technických partnerů (UNICUM, IMPEDANCA, ELECTRO MAINTENANCE, UNICEF a INNOVACTION TECHNOLOGIES), jehož cílem je optimalizace produktu prostřednictvím funkce skenování nákladu, která bude schopna prostřednictvím vzdálené komunikace sdělit zbývající volný objem a hmotnost z celkové ložné kapacity. Cílem je, aby tato exkluzivní patentovaná funkce, která je již testována na prototypu, byla na trhu dostupná v roce 2020.
A co víc, poslední studie ukázaly, že automatický plachtovací systém přináší u sklápěcích vozů úspory paliva kolem 10 %. To je velmi významná úspora, která samotná zajišťuje návratnost investice za méně než tři roky.
Proto není překvapením, že tento vývoj je podporován ADEME jako součást její účasti na zlepšení spotřeby paliv u tohoto typu dopravy.
A to je bez počítání další výhodou tohoto řešení. Kromě pozitivních dopadů na životní prostředí snadnost použití a spolehlivost umožňuje dopravním společnostem, aby se snadno přizpůsobily stávajícím předpisům. To zvyšuje bezpečnost silniční dopravy i ochranu řidiče.
Po velmi pozitivním výsledku na veletrhu UNITRANS byla dostupnost první „oficiální" verze potvrzena na 1. ledna 2018. Více než 15 systémů bylo již předobjednáno. Současně byl systém předán ke zkouškám významnému francouzskému výrobci sklápěcích návěsů.
„S více než 350 000 dopravními jednotkami v Evropě vybavenými sklápěcími vozy (z nichž 60 000 je ve Francii) je tržní potenciál enormní," nadšeně říká Srecko Sajnovic. „Naším cílem je v prvním roce 2018 prodat 1 500 systémů ve formě kitu a 400, které nainstalujeme sami."
Unicum, solidní partner
Hlavní partner projektu, společnost UNICUM, více než 15 let navrhuje, vyrábí, inovuje a neustále zlepšuje širokou řadu nízkonapěťových válcových vodotěsných převodových motorů, které generují momenty až 800 Nm při nízkých otáčkách (4, 5 a 8 min-1). Jejich redukované rozměry a pevná osa (rotační stator) je dělají ideální pro použití ve velmi agresivním prostředí, jako jsou soukromé a veřejné plavecké bazény. Je to právě jejich odolnost vůči drsným podmínkám, výjimečná u takto velmi atraktivních výrobků, která jim v několika případech dovolila rozšířit se do automobilových a železničních aplikací.
Výrobní kapacity společnosti UNICUM situované v závodě v La Ricamarie (St Etienne) a použití nejmodernějších vysokovýkonných obráběcích strojů se staly klíčovými faktory úspěšného společného vývoje s Innovaction Technologies.
Schopnost firmy rychle reagovat díky dostupnosti obráběcích a montážních kapacit ve vlastní továrně jí dovoluje udržovat plnou kontrolu nad náklady konstrukce i dodacími lhůtami při trvalé maximální flexibilitě jako odpověď na požadavek zákazníka.