04 Srpen 2005

A380_1.jpgChce-li člověk zhubnout, musí ze svého jídelníčku vyřadit především tučná jídla a pohybovat se více na čerstvém vzduchu. Chce-li konstruktér osobních vozů navrhnout vozidlo s nižší spotřebou pohonných hmot, musí se více orientovat a také spoléhat na plasty. Je pochopitelné, že plasty se nedají použít všude, např. v motoru a převodovém soustrojí, ale existuje celá řada možností, kde se konstrukční plasty zařadit mohou.

Odborníci zastávají názor, že snížením celkové hmotnosti o 100 kg se ušetří 1,5 litru pohonných hmot na 100 km. Navíc se samozřejmě sníží i množství odpadních spalin.
To jsou zajímavé aspekty nejen pro automobilisty, ale i pro ekology. Automobilový průmysl se totiž sám zavázal, že do roku 2008 razantně sníží vypouštění oxidu uhličitého do ovzduší a to vztaženo na každý automobil a ujetý kilometr na pouhých 140 gramů, což je jistě velmi ambiciózní cíl !!!
Podobné problémy se snižováním hmotnosti mají i konstruktéři moderních letadel. Uvádí se např. že u Boeingu 747 by se spotřebovalo 200 litrů paliva / rok navíc, pokud by toto letadlo bylo jen o 1 kg těžší. Každý gram hmotnosti letadla tedy opravdu stojí hodně peněz.
Je-li letadlo těžší, přepraví méně osob, nebo nákladu, má kratší dolet a spotřebuje více paliva. Nejmodernější letadlo –Airbus A 380 – bylo konstruktéry podrobeno také velké zeštíhlovací kůře, kde plasty hrály rozhodující roli. Více jako 5 tun plastů vyztužených speciálními vlákny bylo použito na různých částech trupu Airbusu A 380.
Ze všech těchto příkladů je zřejmé, že plasty hrají při konstrukci automobilů a letadel velmi významnou roli. Je tedy zcela na místě, že jejich využívání při návrhu nových dopravních prostředků jim technologové věnují patřičnou péči.
Autor: Ing. Václav Matys