26 Březen 2009
Poprvé v novém řadovém šestiválcovém motoru BMW

Pět let po zahájení sériové výroby prvního celoplastového modulu olejového filtru uvádí MANN+HUMMEL na trh jeho druhou generaci. V novém řadovém šestiválcovém dieselovém motoru BMW se tento modul poprvé zavádí do výroby. Vyznačuje se vysokou mírou funkční integrace a oproti klasickým modulům olejových filtrů s plášti z hliníkových tlakových odlitků vykazuje velké výhody jak co do hmotnosti, tak v nákladech.

V aplikacích, kde je používán horký olej, je nahrazování hliníkových tlakových odlitků plastem aktuálnější než kdy dřív. Důvod tkví v tom, že plasty v motorovém prostoru nabízejí obrovský potenciál naplnit rostoucí nároky výrobců automobilů. K výhodám plastových olejových modulů patří lepší integrace funkcí a vytváření komplexnějších geometrií a možnost redukce hmotnosti. Dále se ve většině případů dá docílit snížení nákladů při výrobě i montáži.

 

Při projektování celoplastových modulů olejových filtrů využívá MANN+HUMMEL jak svých dlouholetých zkušeností z vývoje, tak i speciálně koncipované výrobní technologie pro plastové olejové moduly, které jsou již vyráběny v sérii. Tohoto know-how využívá nyní MANN+HUMMEL, vývojový partner a sériový dodavatel pro mezinárodní automobilový průmysl, i u prvního celoplastového modulu olejového filtru dodávaného pro společnost BMW. Podnik zde pokračuje ve své koncepci funkční integrace s cílem nabízet pružná řešení pro omezené konstrukční prostory.

 

Modul olejového filtru obsahuje ekologickou bezkovovou filtrační vložku s membránou pro blokování zpětného chodu na spodním koncovém kotouči, střední trubku s integrovaným obtokovým ventilem filtru a olejo-vodním tepelným výměníkem integrovaným do pláště, u něhož existuje možnost obtoku integrovaným ventilem při extrémních provozních stavech. Taková integrace obtokového ventilu chladiče do olejo-vodního tepelného výměníku nabízí ve srovnání s běžnými řešeními výhodu jen jednoho těsnění mezi pláštěm a tepelným výměníkem. K utěsnění motorové příruby používá MANN+HUMMEL poprvé plechové rámové těsnění s elastomerovými vložkami.

 

Speciálně pro nový plastový modul vyvinuli pracovníci v Ludwigsburgu filtrační vložku s integrovanou membránou pro blokování zpětného chodu ze silikonu, jejíž otevírací tlak je nižší než 0,1 bar. Konstrukční řešení přihlášené k patentu podstatně snižuje tlakovou ztrátu v olejovém modulu a brání úplnému vyprázdnění pláště olejového filtru po vypnutí motoru, takže tlak při opětném nastartování motoru opět rychle stoupne. Díky tomu jsou spolehlivě zásobovány olejem všechny komponenty motoru, které vyžadují mazání a chlazení.

 

MANN+HUMMEL zkoncipoval plastový plášť podle nejnovějších vývojových postupů na základě metod CAE a využil i dlouholetých zkušeností ze sériové výroby plášťů plastových olejových filtrů. Optimalizované kanálové vedení a zlepšené náběhové proudění filtrační vložky optimalizují olejový modul důsledně na nízkou tlakovou ztrátu. Dalším cílem bylo dosažení stejnoměrně silných stěn, což v důsledku vede k úspoře hmotnosti.

 

Jako materiál pro plášť používají konstruktéři vysokoteplotně stabilní polyamid 6.6 s 35-procentním podílem skleněných vláken. Tým odborníků z oboru vývoje a výroby prokázal při simulačních výpočtech požadovanou pevnost a nízké hodnoty zkroucení, obzvlášť v oblastech těsnění a na tomto základě provedl výběr plastů a stanovil koncepci forem pro vstřikování.