03 Leden 2006

tanker_1.jpgDlouhodobé testy výzkumných pracovníků německé firmy BASF AG, Ludwigshafen potvrdily, že pro izolaci ocelových kontejnerů, sloužících k přepravě kapalného plynu LNG (Liquefied Natural Gas) je možné použít „BASOTECT“.
V tomto případě se jedná o lehčenou izolační hmotu na bázi melaminové pryskyřice, která spolehlivě izoluje kontejnery v nichž se pomocí tankerů dopravuje tekutý plyn při teplotě –160° C.

Při laboratorních testech „vydržel“ BASOTECT teploty až –200° C. BASOTECT má navíc další cenné kombinace vlastností a to, že si při extrémně nízkých teplotách zachovává dobrou elasticitu a výborné tepelně izolační vlastnosti.
Pod pojmem tekutý plyn se rozumí zkapalněný zemní plyn, který se dopravuje plynovody po trase, která je dlouhá až 2500 km. V případě, že se musí překonávat určité výškové rozdíly v terénu, je z ekonomických důvodů účinnější plyn zkapalnit a přepravovat jej lodními tankery, protože bod varu LGN je kolem –162° C. Tekutý plyn tedy musí být velmi podchlazený během celého transportu a přechovávaný ve velmi dobře izolovaných zásobnících.
V roce 2000 bylo v provozu celkem 120 tankerů na přepravu LNG. Podle odborníků jsou reálné předpoklady, že v roce 2010 bude v provozu již 300 tankerů, které mají přepravovat až 270 milionů LNG.
Autor: Ing. Václav Matys