Renault MORPHOZ je rámcový koncept modulárního crossoveru, který je 100% elektrický s indukčním nabíjením i za jízdy. Je spojen a vybaven funkcemi samostatného řízení třetí úrovně. Po způsobu konceptu SYMBIOZ, který byl odhalen v roce 2017, se nicméně jedná o osobní vozidlo vybavené specifickými funkcemi sdílení.
Modulárnost vozidla MORPHOZ je vyjádřena fyzickou přeměnou, k níž dochází mezi těmito dvěma verzemi: krátkou verzí „City" a dlouhou verzí "Travel". Vozidlo je opravdu schopné se přizpůsobit rytmu života svých uživatelů, například každodennímu používání a výjezdům na dovolené.
V krátké verzi City má Renault MORPHOZ délku 4,40 metrů. Jeho maximální rozvor kol pro tuto délku je 2,73 metrů a umožňuje mu užívat bez problémů baterii o 40 kWh, kterou naloží a která "zůstává lehká" a bez zbytečných dodatečných výdajů. Prostor v interiéru je srovnatelný s modelem vyššího segmentu. Styl tohoto modelu je rovněž výraznější, s krátkou kapotou, vymodelovanými stínidly a bez převisů, které vrací zpět kola ve čtyřech rozích za účelem symbolizování hbitosti městského vozidla s elektrickou motorizací.
V dlouhé verzi Travel má Renault MORPHOZ délku 4,80 metrů. Jeho rozvor postupuje ve stejných proporcích po 2,93 metrech tak, aby při přeměně byla zároveň využita kapacita naložení baterií a vnitřní prostor. To umožňuje tomuto typu naložit doplňkové baterie o 50 kWh (celková kapacita je 90 kWh) a nabídnout více prostoru pro cestující v místě pro nohy a rovněž prostor pro další zavazadla. Je tedy vhodný pro použití na dlouhé vzdálenosti, zejména proto, že přeměna mu umožnila zlepšit aerodynamiku díky propracovanějšímu vřetenovitému tvaru profilu a čelní části. Verze Travel má specifickou čelní část.
Princip Travel Extender
Nominální kapacita baterie Renault MORPHOZ je 40 kW, což u verze City představuje možnost dojezdu zhruba 400 km. Takový dojezd bohatě stačí městským a periferním uživatelům u vozidla ke každodennímu použití. Tato verze nabízí rovněž určitou víceúčelovost, kdy uživatel může využít 90% svých uživatelských potřeb.
Na zbývajících 10%, která představují delší vzdálenosti, může být MORPHOZ vybaven balíčkem doplňkové baterie podle principu „TravelExtender". Na určené stanici se vozidlo přemění na verzi, zatímco jeden poklop nacházející se na přechodových krytech rovného dna se otevře nad poklopem stanice. Baterie na 50 kWh jsou umístěny ve vozidle. Během několika sekund vůz MORPHOZ vyjíždí ze stanice a je vybavený na dojezd na 700 km, pokud se použije dálnice.
Při návratu se uživatel zastaví na stanici, aby „vrátil" doplňkové baterie a dostal se k počáteční kapacitě 40 kWh a ke konfiguraci na vozidlo City. Na stanici se baterie nabíjí, dokud nejsou plně připraveny k použití. Může je rovněž použít pro doplňkové použití, protože nejsou dány k dispozici do jiného vozidla: například dodávání energie do samoobslužné nabíjecí stanice kol, ukládání elektřiny pocházející z obnovitelných zdrojů nebo osvětlení infrastruktur nebo přilehlé budovy.
Adaptabilní prostor pro řidiče a ostatní cestující
Jakmile se řidič přiblíží, koncept Renault MORPHOZ spustí světelnou animaci, aby ukázal, že díky svým senzorům detekoval a rozpoznal osobu, která se posadí za volant. Stačí pouhé mávnutí rukou a dveře auta se svému majiteli otevřou. Jejich protilehlé otevírání spojené s absencí středového sloupku usnadní, že se cestující pohodlně usadí.
Řidič má k dispozici futuristický volant, v jehož centru se nachází displej s 10,2 palci zobrazující hlavní informace o řízení a bezpečnosti. Za tímto volantem se nachází připojená přístrojová deska, která vypadá, jako by byla bez tradičního palubního obrazu a multimediální obrazovky. Řidič se může na svou žádost sám plně zbavit displejů, často v počtu v aktuálních vozidlech a přístrojová deska se otevře, aby se palubní obraz LIVINGSCREEN mohl ukázat cestou přední kinematiky. Tento rozsáhlý a jediný display tedy na žádost kombinuje zobrazování informací o řízení a zobrazení z multimediálního systému. Tato změna konfigurace je k dispozici jak pro manuální řízení vozidla, tak pro autonomní řízení.
Interiér vozidla MORPHOZ disponuje otočným sedadlem pro spolujezdce, což umožňuje „Sdílení" spolucestujících, vyjma řidiče, který zůstává neustále v pozici, kdy má oči a tvář směřující na silnici. Cestující se tedy mohou nacházet v pozici tváří v tvář v okamžicích změn nebo sdílení nějaké činnosti. Z tohoto důvodu přední sedadlo spolujezdce má zcela symetrický tvar a lze jej překlopit zepředu dozadu tak, aby se nacházelo v opačném směru, nasměrováno k zadní části. Cestující tedy mohou využít ústředního příčného nosníku a velkého displeje o XX palcích a cítit se pohodlně jako v obývacím pokoji.
Když model MORPHOZ přejde z typu City na typ Travel, křesla cestujících v zadní části interiéru získají automaticky více vnitřního prostoru na stažení sedadel zpět. Cestující tedy získají více prostoru na nohy. Mohou se rovněž posadit jako v křesle v obývacím pokoji kolem stolku tvořeného z displeje ústředního příčného nosníku.
Autonomní řízení 3. úroveň
Koncept Renault MORPHOZ je vybaven autonomním řízením 3. úrovně z 5 úrovní stanovených technickým seznamem americké skupiny automobilových inženýrů SAE International. Tato úroveň se také nazývá „Hands off" a umožňuje řidičům pustit volant a nechat automatické řízení v určitém počtu daných situací a rovněž pouze na povolených cestách. Této možnosti lze využít například na dálnici nebo v dopravních zácpách na rychlých silnicích.
Vozidlo je schopné si samostatně vést a kontrolovat vzdálenost od vozidla, které jede před ním, držet se svého jízdního pruhu i v zatáčkách, měnit jízdní pruhy (například při předjíždění) a pohybovat se v dopravních zácpách. Řidič však musí být schopen velmi rychle přebrat řízení (v několika sekundách) v případě potenciálního nebezpečí, nebo pokud čidla vozidla nejsou schopna „číst" správně trasu (v případě špatného počasí nebo pokud například nejsou vyznačené silniční čáry). Proto tedy volant vozidla MORPHOZ zůstává neustále na svém místě, i když velký displej palubního obrazu se vrátil do přístrojové desky.
S autonomním řízením 3. úrovně řidič může volně pohybovat očima a rukama. Nemůže však používat žádný další displej (tablet nebo chytrý telefon), kromě těch, které se nacházejí před ním v rámci připojených činností: diktování mailů a sms, čtení obsahů z médií atd.
V současné době Renault nabízí do svých nových vozidel (nové Clio, nový Captur, nový Espace, nový Mégane) dálničního asistenta a asistenta dopravního provozu. Tento asistent kombinuje adaptivní tempomat (pomocí Stop & Go) s asistencí pro jízdu uprostřed jízdního pruhu, nabídne tak služby autonomního řízení 2. úrovně.
Technický list konceptu-vozidla Renault MORPHOZ
Délka: 4,40 m (verze City) / 4,80 m (verze Travel)
Šířka: 2 m
Výška: 1,55 m
Rozvor kol: 2,73 m (verze City) / 2,93 m (verze Travel)
Motorizace: 1 elektrický motor
Baterie: 40 kWh (verze City) / 90 kWh (verze Travel)
Výkon: 100 kW (verze City) / 160 kW (verze Travel)
Nabíjení: statická a dynamická indukce
Hnací kola: přední
Vnitřní propojitelnost: 5G
Propojitelnost infrastruktur: Wi-Fi G5
Být ve více sdílených ekosystémech
Koncept Renault MORPHOZ se nachází se uvnitř několika ekosystémů, které mají všechny společný zájem vyzvednout do hlavní pozice pojem rozdělení. Prvním z nich je elektrický ekosystém, a proto pokud nejsou baterie MORPHOZ používány k ježdění, mohou napájet vybavení domu nebo čtvrti prostřednictvím inteligentních nabíjecích zařízení a obousměrných technologií V2G (Vehicleto Grid).
Typ MORPHOZ má svůj koncept ME/WE („JÁ/MY"), který hlásá, že to, co je mé může být také ostatních. V rámci této filozofie fungují sdílené činnosti MORPHOZ. Konceptem je, že nebudou potřeba kontaktní klíče ani karty na otevření nebo nastartování vozidla. Vše se bude vyřizovat pomocí smartphonu, který bude fungovat jako digitální klíč.
Typ MORPHOZ se nesmazatelně zapisuje do přerodu měst ve Smart Cities, kde mohou být použity připojené technologie, inteligentní a otevřené údaje, prvky z internetu týkající se věcí, inteligentní sítě, nové materiály a vlastní energie pro stavbu nebo nalezení kladné budoucnosti. Zde uvádíme tři hmatatelné důkazy:
- MORPHOZ jezdí ve městě v souladu s ostatními uživateli. Jeho funkce autonomního řízení 3. úrovně zlepšují bezpečnost všech při eliminaci reakcí lidského původu u 90% dopravních nehod*. Ostatně tyto snímače detekují chodce a cyklisty, zaznamenávají je aktivně řidiči tak, aby se mohl s ručním zásahem vyhnout nehodám.
- Jeho elektrická motorizace přispívá ke zlepšení kvality vzduchu a umožňuje mu jezdit v zónách, kde mají zákaz vjezdu tepelné motorizace. Jeho kratší formát ve verzi City je přizpůsoben městskému provozu: omezení stopy automobilu a společných úprav, sdílet lépe cesty mezi uživateli atd.
- Díky svému systému baterií může hrát roli ve vytváření energetické soběstačnosti ve čtvrtích. Nepoužívané baterie jsou uložené v nabíjecích stanicích infrastruktur, budovách, službách atd. Ukládají obnovitelnou energii a slouží k vyrovnávání špičkové poptávky při jejím vhodném vrácení. Sdílení baterií napomáhá rovněž snížení výroby.
„MORPHOZ je předobrazem našich příštích vysokovýkonných elektrických modelů. Jeho modulární platforma CMF-EV optimalizuje účinnost vozidla, zatímco prodloužený rozvor s koly ve 4 rozích nabízí nové možnosti pro strhující design a špičkovou obyvatelnost"
Gilles Normand, Ředitel divize elektrických vozidel a mobility Skupiny Renault