25 Září 2017

skoda 1U automobilových a technických nadšenců vzbuzuje tohle místo nádech exkluzivního tajemna a zvědavosti. Rozhodli jsme se alespoň částečně utišit vaší zvědavost a přinášíme vám rozhovor s panem Miroslavem Vaňkem, vedoucím vývoje elektroniky agregátů a podvozku.

Zkušený koordinátor jednoho z klíčových oddělení v Technickém vývoji nám prozradil, na čem jeho tým pracuje a co je jeho úkolem. Jaké jsou osobní výzvy skutečného „škodováka", který v automobilce pracuje už 26 let a jaký je podle něj ideální kandidát pro posílení týmu Technického vývoje? Nakoukněte s námi do vývojových laboratoří a zjistěte, jestli by i vás práce ve ŠKODA AUTO bavila.


Jaká byla Vaše cesta do ŠKODA AUTO a jak dlouho zde už pracujete? Jaké pozice už jste si vyzkoušel?


Mohu říci, že „škodovákem" jsem celý pracovní život. Díky inzerátu o možné spolupráci se Škodovkou, který jsem objevil na vysoké škole, jsem byl ve spojení s firmou již při studiu na ČVUT. Při mém 26 letém působení ve firmě jsem pak prošel různými pracovními pozicemi v několika odděleních. Řadu kolegů a zaměstnanců jsem také potkal díky tomu, že jsem se podílel na vzdělávání dospělých v oblasti elektroniky. Mnozí z nich mě i po mnoha letech na chodbách poznávají a s humorem mě oslovují „pane učiteli".
Začínal jsem jako konstruktér řídících jednotek motoru a brzd, kde jsem se seznámil s taji technického vývoje a naučil se práci v týmu. Na pozici mluvčího setu jsem měl možnost koordinovat témata vývoje elektroniky mezi různými odděleními firmy a na pozici koordinátora a následně vedoucího oddělení nyní ovlivňuji klíčová témata, řídím a stavím svůj pracovní tým.


skoda DSC 3506Vývojové centrum ve ŠKODA AUTO je bezpochyby jedním z nejzajímavějších technologických míst v České republice. Na čem konkrétně pracujete?


Máte pravdu, pro mě je celý Technický vývoj nesmírně zajímavý. Já a můj tým se zabýváme vývojem elektriky a elektroniky související s řízením spalovacích motorů, elektrických pohonů, brzdových a podvozkových systémů.


Jak velký řídíte tým a jak máte rozdělené projekty?


V současnosti má můj tým 44 členů a i nadále rosteme. Stále hledáme nové kolegy, abychom zvládli rostoucí rozsah a složitost elektroniky používané v automobilovém průmyslu. Pro lepší představu lze naše oddělení rozdělit na tři pracovní skupiny. Jedna z nich má na starosti vývoj elektroniky spalovacích motorů, komponent jako jsou například řídící jednotky motorů, sensory a aktuátory. Další skupina se zabývá vývojem elektroniky pro podvozek a jejich úkolem je například vývoj elektroniky brzdových jednotek ABS/ESC a elektroniky systémů adaptivního tlumení ESC. A poslední, nicméně velice důležitou součástí mého týmu, je skupina, která má na starosti vývoj elektrických pohonů pro hybridní a elektrická vozidla, která se podílí na vývoji např. elektromotorů a jejich výkonové elektroniky.

S jakými dalšími oddělení přijdete úzce do styku?


Při vývoji komponent, které jsou v naší odpovědnosti, spolupracujeme s mnoha dalšími odděleními – a to nejen ve vývoji, ale i s kolegy ve výrobě, kvalitě či servisní síti. V rámci Technického vývoje řešíme také různá technická témata s odděleními předvývoje, elektriky/elektroniky vozu, karoserie, homologací či testování celého vozu. Všudypřítomná spolupráce je tedy pro bezproblémový chod našeho oddělení naprosto nezbytná

Jste napojeni i na kolegy z ostatních značek koncernu, spolupracujete společně na nějakých projektech?


Ano, součinnost s našimi kolegy v celém koncernu VW je častá a velmi důležitá. Úzce spolupracujeme zejména s vývojovou centrálou VW, Audi či Porsche. V některých případech přebíráme technická řešení z koncernu a testujeme jejich plnou funkčnost ve vozech ŠKODA, v jiných případech naopak vyvíjíme komponenty či systémy na zakázku pro koncernové partnery.

Co Vás na Vaší práci nejvíce baví, jaké jsou Vaše osobní výzvy?


Jsem rád, že moje práce v žádném případě není nudná, naopak je velmi rozmanitá a téměř každý den řešíme něco nového. Mojí osobní výzvou je nejenom zajištění výborných výsledků našeho týmu, ale i zajištění podmínek pro tento výkon ve férovém kolegiálním prostředí.
Vzhledem k tomu, že vyvíjíte nové modely aut, předpokládám, že víte o novinkách a inovacích ve světě automotive mnohem dřív, než ostatní. Za jak dlouho se zhruba výsledky Vaší práce dostanou k běžné veřejnosti?
Právě přístup k novým věcem, možnost vstřebávat a využívat technické a technologické novinky jsou tím důvodem, proč je práce v technickém vývoji tak zajímavá. Na Vaši otázku, za jak dlouho se zhruba výsledky naší práce dostanou k běžné veřejnosti, není jednoznačná odpověď. V určitých fázích vývoje pracujeme na komponentech, které ve vozech ŠKODA budou jezdit za několik let, jindy spolupracujeme s odděleními výroby či servisu a po našich činnostech může zákazník vůz přebírat již za několik dní. Jak už jsem zmínil, naše práce je opravdu různorodá – a to ve všech směrech.

Jaké to je pracovat na nových a tajných projektech, ke kterým se dostane jen hrstka lidí?


Práce na nových projektech a nové technice – velmi často se statusem utajení – je pro mě osobně hodně zajímavá a atraktivní. Člověku to dodává příjemný pocit důležitosti, exkluzivity a uspokojení. Myslím, že i to je jeden z důvodů, proč je práce i celkové prostředí Technického vývoje ve ŠKODA AUTO lákavé pro celou řadu zkušených i začínajících odborníků.

Která část Technického vývoje automobilů Vám osobně připadá nejzajímavější?


Samozřejmě je pro mě nejzajímavější ta část vývoje, na které se právě podílím (úsměv). Vymýšlení řešení, konstrukce dílů, testování v laboratoři či testování na vozech v různých podmínkách po celém světě je skutečně velmi zajímavá, kreativní a nesmírně rozmanitá práce.

V současné době prý hledáte řadu zaměstnanců právě pro oddělení Technického vývoje. Jaké atributy by podle Vás měl potenciální kandidát splňovat?


Ano, hledáme řadu nových spolupracovníků. K požadavkům na uchazeče mohu matematickou řečí říci, že ukončené studium elektrotechnického nebo mechatronického směru je předpokladem nutným, nikoliv však postačujícím. Důležitá je ochota učit se novým věcem, chtít vstřebávat nové věci a aktivně vyhledávat nová řešení. Nepředpokládáme, že je absolvent schopen ihned po nástupu samostatně pracovat, ale je pro nás důležitá jeho proaktivita v dalším kompetenčním rozvoji. Firma ŠKODA má celosvětové působení, proto je velmi důležitá i jazyková vybavenost a v neposlední řadě jsou pro mě důležité i osobnostní vlastnosti, aby se nový kolega zapojil do společné práce v našem týmu a tento tým posílil. Na druhou stranu se potenciální kolegové mohou těšit na velmi zajímavou, odbornou a v rámci republiky v podstatě unikátní práci v mezinárodním prostředí a s otiskem v budoucnosti.
Chcete také získat uspokojivou a exkluzivní práci v Technickém vývoji ŠKODA AUTO? Navštivte https://www.skoda-kariera.cz/technicky-vyvoj a dozvíte se více.